mijten behandelen of niet

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bmans
Berichten:282
Lid geworden op:za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:
Re: mijten behandelen of niet

Bericht door Bmans » vr 26 feb 2016, 09:32

Als deze mijtenval nog een beetje het na-werk effect is van de oxaalzuur behandeling, dan toch nog maar even niet wat doen en met mooier weer (1e controle) de grootte bekijken. En daar naar handelen is dus een goede optie, dan ga ik daar voor.

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: mijten behandelen of niet

Bericht door johan » vr 26 feb 2016, 10:17

ErikS schreef: Johan,

Je verhaal heeft een ondertoon van "ik bestrijd veel dus ben goed bezig".
Het is algemeen geaccepteerd de mate van varroa besmetting vast te stellen en op grond daarvan de bestrijding op maat uit te voeren. En daardoor de bijen niet meer te belasten dan nodig is met bestrijdingen. De getallen en percentages die je noemt kan ik niet rijmen met hetgeen (in Nederland, dat wel, maar neem aan dat er geen groot verschil is met België) wordt onderwezen.
Je noemt "een gerenomeerd imker en koninginnenkweker die in de nazomer wekelijks verdampt net zolang tot de mijtenval voldoende laag is. ". Een goede varroa bestrijding heeft een effectiviteit in het 90+% bereik. Als de genoemde imker inderdaad meerdere malen verdampt doet hij iets niet goed.
Uit je reactie blijkt wel hart voor bijen, begrijp me niet verkeerd.
Bewaak je de mijten val en doe je poedersuikertellingen? Daarmee kun je de werkelijke besmettingsgraad vaststellen en dan de bijen minder belasten door minder maar gerichter te bestrijden. Niemand wil zijn bijen verloren laten gaan aan de varroa maar onnodig bestrijden kan voorkomen worden en daarmee help je de bijen. Los van het lot van de koningin die met haar lange levensduur meerdere malen de behandelingen voorbij ziet komen.

grtz,

Erik.
Ik voel de noodzaak om enkele zaken te verduidelijken die blijkbaar niet goed zijn overgekomen:
- ik verdamp zelf (bijna) niet. ik ben er wel van overtuigd dat verdampen een goede methode is, als je de verdampingsfactoren onder controle hebt (voornamelijk temperatuur bij het sublimeren dan). aangezien ik zelf vind dat ik hierover geen goede controle heb, doe ik het zelf niet meer. ik haalde enkel aan dat verdampen wel degelijk zijn nut kan hebben aangezien het minder schadelijk is voor bijen dan oxaalzuur via suikerwater toedienen. die gerenommeerde imker past enkel een anti-varroa behandeling toe via het verdampen van oxaal en dit gedurende enkele weken in de zomer. dus niet broedloos maken in de zomer en niet druppelen in de winter. wil je dan een goed resultaat behalen, moet je minstens enkele weken na elkaar verdampen, aangezien oxaal niet in gesloten broed werkt. het lijkt me dat dat toch niet al te onlogisch is? met 1x verdampen kàn je gewoon geen 90% resultaat halen. hij telt uiteraard de mijtenval en stopt per volk met verdampen afhankelijk van wanneer de mijtenval voldoende laag is.
- over mijn eigen methode: ik maak mijn volken broedloos in de zomer door de koninginnnen op te sluiten gedurende 16 dagen. na uitlopen van al het broed behandel ik met oxaalzuur via vernevelen. eind september-begin oktober, wanneer de overgebleven varroa zich opnieuw heeft ontwikkeld en wanneer door vervliegen 'vreemde' varroa in de volken is binnengekomen, behandel ik opnieuw door vernevelen. op dat moment is al een groot deel van de varroa uit het broed gekomen, aangezien het broednest zich verkleint. in de winter druppel ik met oxaalzuur.

ben ik daarom een beul voor mijn bijen? in eerdere bijdrages heb ik al geopperd dat het mij pijn doet om bijen te overgieten met zuur. maar niet behandelen is voor mij geen optie. uiteindelijk is het een keuze maken tussen kwaad doen en misschien iets minder kwaad doen.
wat betreft de koninginnen: mijn koninginnnen zijn gemerkt. als ik ze tijdens het vernevelen tegenkom, probeer ik dat deel van het raam waar ze zit niet te besproeien. enkel in de winter krijgt ze dus een dosis over zich. wel vervang ik jaarlijks 90% van mijn koninginnen.. bovendien hebben studies aangetoond (blaquière) dat de oxaal geen negatieve invloed zou hebben op de koninginnen. of het daarom zo is weet ik niet maar ik probeer ze in elk geval te ontzien.
Ik kan in elk geval niet afgaan op wat ik zie aan varroaval op mijn bodems. te veel mieren en pissebedden doen zich tegoed aan al wat er uit de volken naar beneden op hun bord valt. in de zomer zijn de bodems zo goed als leeg doordat die beestjes alles opeten. poedersuiker geeft ook niet altijd een betrouwbaar beeld, dus pas ik dit niet toe. bovendien verkeren alle volken in de zelfde toestand wanneer ik ze behandel.

De discussie is ontstaan omdat iemand vroeg wat hij nu nog kon doen aan het bestrijden van varroa in zijn volk. ik blijf bij mijn antwoord:
je kan nog eens druppelen, of hiveclean toepassen (wat ook oxaalzuur (C2H2O4) en mierenzuur (C2H2O2) bevat). uiteindelijk wordt oxaalzuur gemetaboliseerd door de bijen in... mierenzuur.

het verdampen stond er overigens bij als reactie op het feit dat de vraagsteller stelde dat je oxaalzuur maar 1x/jaar zou mogen gebruiken. die bewering is fout en ik denk niet dat we daarover in discussie moeten gaan, toch?

LIM - ALKMAAR
Berichten:7
Lid geworden op:di 02 feb 2016, 07:53
Imker sinds:2014
Aantal volken:4
Bijenras(sen):buckfast
Contacteer:

Re: mijten behandelen of niet

Bericht door LIM - ALKMAAR » vr 26 feb 2016, 10:47

Hiveclean is de beste optie. .ik had twee week geleden ook Hiveclean bij mijn volkje gebruikt. .nu zie ik geen mijten meer :dance: bij mijn volkje

Bmans
Berichten:282
Lid geworden op:za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: mijten behandelen of niet

Bericht door Bmans » vr 26 feb 2016, 10:52

Geen mijten zien op de lade betekend niet dat ze er niet zijn natuurlijk. Zitten nu al veelal in het broed denk ik dan.

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: mijten behandelen of niet

Bericht door johan » vr 26 feb 2016, 11:17

szx2js schreef:Johan,
je schreef: "als je het verdampt met bvb een vaarox verdamper, dan kan je wekelijks behandelen". Hier staat toch wekelijks behandelen???

Het onderzoek waar je aan refereert, is begin januari uitgevoerd, overigens op zeer kleine schaal (1 volk). We zijn inmiddels 5 weken verder en dat heeft invloed op de reproductie van bijen en mijten.
er staat wekelijks behandelen, maar niet dat men dat deze periode van het jaar doet of moet doen. :wink:

we zijn 5 weken verder en het is nu kouder dan 5 weken geleden. Ik geloof niet dat de meeste volken nu al een gigantisch broednest hebben. ik heb nog niet in mijn volken gekeken, maar bij de meesten is de dekplank nog behoorlijk koud. uiteraard gaan de volken zich verder beginnen ontwikkelen zelfs met een weersvoorspelling voor de komende 10 dagen waarbij de temperatuur niet boven de 7-8 °C uitkomt overdag en met nachtvorst. wat dat betreft is de tijd in zijn nadeel. maar om nu te stellen dat je nu niets kan of moet doen.. ik ben niet overtuigd, al is het ene volk ook het andere niet wat betreft ontwikkeling deze periode van het jaar. dat kunnen we van achter onze PC niet beoordelen.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mijten behandelen of niet

Bericht door Dirk Blanken » vr 26 feb 2016, 20:01

Johan,

In de herfst ontstaan de belangrijkste bijen, de winterbijen als het broed waaruit die ontstaan een stevige dosis oxaalzuur krijgen kan ik me niet voorstellen dat er bijen ontstaan de 6 maanden kunnen binnenzitten en dan nog goed het nieuwe volk kunnen opzetten.

Ideaal is in de zomer tegen de top van de volken schudzwermen te maken met een klein beetje oxaalzuur en een rijpe dop.
Dat worden de jonge volken die zich met heel weinig varroa goed kunnen ontwikkelen, dat zijn de volken voor volgend jaar die eventueel alleen nog een oxaaldruppeling eind november nodig hebben maar
vaak niet nodig.

De oude volken worden in juli gesaneerd door de koningin 9 dagen op te sluiten in een broedkamer met 1 raam jong broed boven het moerrooster.
Daarna is het broed beneden het moerrooster gesloten.
De koningin komt met het kleine broednest op eigen bodem en het 1e broedraam inmiddels gesloten wat je hebt meegegeven gaat eruit.
Dan heeft dit volkje vrij weinig varroamijten.
Ev. gaat de schudzwerm van de raten onder het moerrooster erbij(oxaalzuur)zodat ze vaak nog in te winteren zijn op twee bakken

Van drie van zulke volken gaat het broed bij elkaar met net voldoende bijen om het broed uit te laten lopen( broedschuur)
Dan weer een totale schudzwerm maken(oxaalzuur) en er twee volken van maken met rijpe doppen of een gepaarde koningin.
Vrijwel alle raten gaan in de stoomwassmelter.

Als je teveel volken krijgt kan je er een krantje tussen gooien en heb je een prachtig wintervolk op bijna allemaal licht gele raten.

Deze methode is veel minder belastend voor de bijen en je weet zeker dat er weinig mijten in zitten.
Het is een beetje werk maar we zijn toch niet lui.

Dirk.
dertiende

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: mijten behandelen of niet

Bericht door johan » vr 26 feb 2016, 21:15

Dirk, zet jij de "broedschuurkunstzwermen" dan nog op met vrijwel alleen waswafels? Als ik goed kan tellen zitten we op dat moment al begin augustus? Bouwen ze die raten dan nog (goed) uit?

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: mijten behandelen of niet

Bericht door joselito » za 27 feb 2016, 12:30

johan schreef:Dirk, zet jij de "broedschuurkunstzwermen" dan nog op met vrijwel alleen waswafels? Als ik goed kan tellen zitten we op dat moment al begin augustus? Bouwen ze die raten dan nog (goed) uit?
Raten bouwen ze altijd uit, als je maar genoeg eten geeft.
De grote kasten krijgen hier direct 5 liter siroop nadat ik ze op waswafels gezet heb.
Het is een vereiste dat er een krans eten in de ramen zit boven het broed.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mijten behandelen of niet

Bericht door Dirk Blanken » za 27 feb 2016, 19:56

Het probleem hier is dat er voor gezond broed veel stuifmeel nodig is.
Het voer kunnen we handelen maar het eiwit/stuifmeel is afhankelijk van het weer en de standplaats.

En dat is vaak het probleem.
Hoeveel volken zijn nog goed te bevoorraden in de monoculturen aardappels /suikerbieten /mais en verder het dorp /stad waar we staan met volken

In de stad heb je nu vaak de hoogste opbrengsten dat zegt alles het platte land dat is dood voor bijenvolken.
Je moet het hebben van dorpen of steden.

Dirk.
dertiende

Bmans
Berichten:282
Lid geworden op:za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: mijten behandelen of niet

Bericht door Bmans » zo 13 mar 2016, 09:22

Intussen het volk goed in de gaten aan het houden. Inmiddels loopt de teller steeds hoger op:
natuurlijke mijtenval van 10 mijten per afgelopen 24 uur.
Dit terwijl de rest minder dan 1 per 1 per 24 uur zit.
Wat dus nu te doen met dit "probleem"volk?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten