Geen water in de buurt

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

marten
Berichten:72
Lid geworden op:wo 24 jun 2015, 13:55
Imker sinds:2015
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfastbijen
Locatie:Sliedrecht
Contacteer:
Geen water in de buurt

Bericht door marten » ma 29 feb 2016, 20:44

Hallo, :be9:

Bij mijn bijenkasten is er niet heel dichtbij water te halen. Heeft iemand ideeën hoe ik vlak bij mijn bijenkasten iets kan maken met water erin.

Heeft iemand hier ervaring mee, dan hoor ik dat heel graag.

Gr Marten. :violin:

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Geen water in de buurt

Bericht door ErikS » ma 29 feb 2016, 20:52

Jawel. het juiste google woord is bijenkroeg.

of deze link http://www.bieenkorf.be/forum1/viewtopi ... nken#p2745.

grtz

erik.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Geen water in de buurt

Bericht door bee-tree » ma 29 feb 2016, 22:41

Erik ik steun jouw initiatief om in Weert zonne-energie en zuiver drinkwater en bijen
met elkaar te verbinden in de vorm van een fontein als bijenkroeg naar het idee van Nick
uit België. Die heeft technische vingers. Petje af voor hem.
Tot hoeveel graad Celsius onder nul is de fontein vorstvrij ?

Bij mezelf staan vlak bij de kasten, uit de wind, in de zon, pannen en schotels met turfmolm en mos.
Vandaag en gister heb ik 3 keer aangevuld met handwarm kraanwater (glyfosaatvrij ?) omdat het
maar 5 C was door N.-Oostenwind.
Dat houdt me in beweging (op doktersadvies). Zjef :b10:

P.S.Erik, ik heb 'n uur lang het Belgische imkerforum gelezen waar jij ons mee in verbinding hebt gebracht.
Daarin kwam ik in aanraking met nieuwe informatie zoals het bestrijdingsmiddel Metarhizium anisopliae
tegen Varroa . Misschien kan Marc, die een heel groot aandeel heeft in het Belgische Bieënkorf Forum,
er meer over vertellen. Ik kom hem zo nu en dan op ons imkerforum.nl tegen.
Ik ga zijn Bieënkorf Forum via jouw link vanaf nu volgen. Er staan openhartige eerlijke berichten in,
zoals muizen- en spechtenschade en het belang van drachtplanten binnen 50 meter van de kasten af.
Ik heb nog maar een fractie gelezen. Bedankt dat jij ons op dat forum gewezen hebt.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Geen water in de buurt

Bericht door ErikS » di 01 mar 2016, 06:48

Hallo Beetree, graag gedaan. Is toch uiteindelijk de bedoeling van het forum, informatie delen en elkaar verder helpen.

Ik heb geen idee of het bruisgebeuren vorstbestendig is maar zou zeggen geheel niet, heb ook enige technische vingers ;-)

Marc en Nick zijn allebei aanspreekbaar en kennen elkaar, neem jij contact hierover op met de heren?
meer foto's van de bijenkroeg staan ook op http://www.imkerijtorbeyns.be/fotos-de-bijentuin/

grtz,

erik.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Geen water in de buurt

Bericht door semar » di 01 mar 2016, 12:54

ErikS schreef:Hallo Beetree, graag gedaan. Is toch uiteindelijk de bedoeling van het forum, informatie delen en elkaar verder helpen.

Ik heb geen idee of het bruisgebeuren vorstbestendig is maar zou zeggen geheel niet, heb ook enige technische vingers ;-)
:roll:
en dat geeft ook niks, dan vliegen de bijen ook niet!
en kan de pomp uit.



Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Geen water in de buurt

Bericht door ErikS » di 01 mar 2016, 13:16

@Semar, het lijkt inderdaad tegenstrijdig. ijsvorming en vliegende bijen. ;-). zeker bij een nacht vorst en elektriciteit op zonne energie.
Ik heb begrepen dat bijen vooral in het voorjaar behoefte hebben aan water en dacht aan de dagen dat het in de middag in de zon warm is en vliegweer maar nog nachtvorst kan optreden, (extreem voorbeeld de bekende nachtvorsten als de vruchtbomen gesproeid moet worden om bevriezen te voorkomen. )
Het zou zonde zijn als de bijenkroeg schade oploopt bij enkele uren nachtvorst terwijl het water overdag gewenst is.

grtz,

erik.

peter h
Berichten:201
Lid geworden op:vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds:2012
Aantal volken:48
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: Geen water in de buurt

Bericht door peter h » di 01 mar 2016, 14:01

Water dat stroomt bevriest minder snel dan stil staand water.
Dus ik zou het water rond laten pompen of het water eruit laten.
gr. Peter

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Geen water in de buurt

Bericht door bee-tree » di 01 mar 2016, 17:29

ErikS schreef:@Semar, het lijkt inderdaad tegenstrijdig. ijsvorming en vliegende bijen. ;-). zeker bij een nacht vorst en elektriciteit op zonne energie.
Ik heb begrepen dat bijen vooral in het voorjaar behoefte hebben aan water en dacht aan de dagen dat het in de middag in de zon warm is, en vliegweer, maar nog nachtvorst kan optreden, (extreem voorbeeld: de bekende nachtvorsten, als de vruchtbomen gesproeid moeten worden om bevriezen te voorkomen. )

Het zou zonde zijn als de bijenkroeg schade oploopt bij enkele uren nachtvorst terwijl het water overdag gewenst is.

grtz,

erik.
Hallo, dat was de aanleiding tot mijn vraag, dus de bezorgdheid om de fontein.
"Je moet TEGENWOORDIG aan alles denken !" Vooral als het om elektronica gaat.
Zjef :b10:
P.S. Misschien weet een fysicus ofwel natuurkundige onder ons, of je met zeezout een vriespunts-
verlaging kunt krijgen van 4 graden. Hoe zout moet het water dan zijn ? Is 1% genoeg ?
Ik voeg aan het drinkwater in de schalen wel eens wat mineralen toe zoals die van zeezout.
In een aparte schaal tracteer ik de bijen binnenkort maar weer eens op die
van mijn 'warme blaasfontein' :) (zoekfunctie trefwoord: taboe ?)
Laatst gewijzigd door bee-tree op wo 02 mar 2016, 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Geen water in de buurt

Bericht door bee-tree » wo 02 mar 2016, 07:07

Even 'n aanvulling. Ik ben te veel uitgegaan van het weer dat we hier in Oost-en Midden-Nederland
de afgelopen 8 dagen gehad hebben met 6 graden nachtvorst tot 's morgens 9 uur
en overdag volop zon, maar door de schrale Noord-Oosten wind overdag koelkasttemperatuur.
De bijen haalden hier het nodige water op vanaf de groenstrook vóór de kasten
en uit de zogenaamde bijenkroegen vlakbij de kasten. Ze gingen niet verder dan 30 meter.
Ik ben er vanuit gegaan dat de elektronische fontein in België toen ook al in gebruik was.
Vandaar de bezorgdheid voor bevriezing van water in dunne buisjes. Zjef :b10:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Geen water in de buurt

Bericht door Hans van der Post. » wo 02 mar 2016, 11:18

marten schreef:Hallo, :be9:
Bij mijn bijenkasten is er niet heel dichtbij water te halen. Heeft iemand ideeën hoe ik vlak bij mijn bijenkasten iets kan maken met water erin.
Heeft iemand hier ervaring mee, dan hoor ik dat heel graag.
Gr Marten. :violin:
Bij weer : in de nacht vorst overdag in de zon net vliegweer. Ik heb dit water probleem opgelost door een paar afwassponsjes op de vliegplank te leggen. Elke avond even in het water dopen. Bij wat beter vliegweer een bak - die binnen vijfmeter staat en daarin de genoemde sponzen dit werkt heel goed. Als het kan de bak op een plek waar de zon overdag een paar uur schijnt.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 75 gasten