2 bakken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Re: 2 bakken

Bericht door Jaap v.Popering » ma 07 mar 2016, 20:50

Wout w schreef:Het is niet mijn bedoeling iemand de oren te wassen. Ik vraag slechts om advies van imkers met meer ervaring.
:o Daar bedoel ik jou niet mee . zelfs niemand op dit lijntje , :think: maar ik ben wel eens meer op dit forum .

Jaap v P

Bmans
Berichten:282
Lid geworden op:za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: 2 bakken

Bericht door Bmans » di 08 mar 2016, 14:57

Jaap v.Popering schreef:eind van de week geven zij een graad of 10 aan .
Het is altijd zaak om deze tijd om snel te werken .

Beide bakken tegelijk even opzij zetten , Bodem schoonmaken , bovenbak daar op zetten . dan kijken of er broed in de onderbak zit . zo ja ...zetje alles terug op zijn plaats . Zo niet laat je de onderbak staan en zet de bovenbak daarop , kan je tegelijk ook de zwarte ramen vervangen .

De verstoring van temperatuur is minimaal deze zit in de tros . Wat denk je van de volken waarvan de bovenbak nu nog vol met wintervoer zit en het broed ook in de onderbak .

Jaap v P
Bedankt voor de werkwijze/uitleg. Ga er ook mee aan de slag dit weekend, bij betere temperaturen (die worden verwacht!).

Er is iets dat ik niet 100% begrijp in het verhaal:
* Wel broed onderin, alles laten als het is (je hebt feitelijk alleen de bodem dan schoon gemaakt).
* Geen broed onderin, dan de onderbak op de bovenbak zetten? Of de onderbak wegzetten/weglaten en het volk op enkele de bovenbak (die nu dan dus de onderbak is geworden) laten?

Ik hoor het graag.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: 2 bakken

Bericht door Jaap v.Popering » di 08 mar 2016, 15:17

Wanneer het volk niet zo groot is kan je deze ook op een bak zetten .... Maar omdat jij schreef dat de wilg bijna in bloei staat heb ik geschreven om deze er op te zetten zodat zij ook gelijk ruimte voor de honing hebben . .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: 2 bakken

Bericht door Tieme » di 08 mar 2016, 15:35

Helemaal niets doen kan ook.
Ik begrijp eigenlijk niet waarom jullie de volken zo graag op 1 bak willen zetten.
Mijn volken hebben standaard het hele jaar twee broedbakken.....

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: 2 bakken

Bericht door Jaap v.Popering » di 08 mar 2016, 15:57

Tieme schreef:Helemaal niets doen kan ook.
Ik begrijp eigenlijk niet waarom jullie de volken zo graag op 1 bak willen zetten.
Mijn volken hebben standaard het hele jaar twee broedbakken.....
Ook mijn hoofd volken staan standaard op twee bakken en ( de kleinere volken ) een klein gedeelte op één bak . . Maar van hieruit kan ik niet zien hoe groot een volk is .

Wel doe ik altijd in de lente bij de eerste controle zo mogelijk de bakken omwisselen zodat ik geen wintervoer door mijn honing krijg , is dit niet mogelijk hang ik wel de voerramen in de onderbak .

Jaap v P

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: 2 bakken

Bericht door Primus » di 08 mar 2016, 18:47

Ik plaats bij het eerste vluchtig nazicht, en bodem even kuisen de bovenbak even op het deksel en kijk in de onderbak, geen broed trek ik er minstens 2 kantramen uit. Bij het volgend nazicht gaan er van boven 2 ramen met voer naar beneden op die plaats komen dan langs beide zijden 1 waswafels naast het broed zodat ze kunnen beginnen bouwen. Deze truc pas ik toe tot alle slechte ramen uit de kast zijn zodat er volop mogelijkheid is tot bouwen in de lente. Natuurlijk wordt ook nog is de honingzolder geplaats als het tijdstip er voor is. Bijen moeten kunnen bouwen in de lente.
MVG CP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 36 gasten