Bodem verschonen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Bodem verschonen

Bericht door Astrid Schoots » zo 13 mar 2016, 12:05

Ja, het heeft allebei zijn eigen schoonheid, met voor- en nadelen.
Bij mijn (grotendeels gevonden en gekregen) 'meubilair' ben ik wat langer aan het passen,
maar het lukt meestal wel.
Bijlagen
P1090831 - versie 2.JPG

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Bodem verschonen

Bericht door Tieme » zo 13 mar 2016, 13:05

Wat een mooie stal Joselito. Dat zou ik ook nog eens fijn vinden. Moet erg handig zijn voor koningenteelt en dergelijke.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Bodem verschonen

Bericht door joselito » zo 13 mar 2016, 13:18

Tieme schreef:Wat een mooie stal Joselito. Dat zou ik ook nog eens fijn vinden. Moet erg handig zijn voor koningenteelt en dergelijke.
Bedankt :) , dat was ook de reden dat ik deze gebouwd heb. Voor het afvangen van darren voor KI en voor koninginnenteelt is het zeer handig omdat het weer dan minder rol speelt.
Het heeft ook nadelen, oa vervliegen van bijen. De kasten die op de hoeken staan zijn altijd het sterkste :)

Theusje
Berichten:31
Lid geworden op:wo 15 jul 2015, 13:09
Imker sinds:2015
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:

Re: Bodem verschonen

Bericht door Theusje » di 15 mar 2016, 20:35

joselito schreef:
Astrid Schoots schreef: Maar ik heb het meer over dit soort stallen met een 'zootje ongeregeld' aan kasten ;-)
Dat ziet er wel mooi uit, een feest voor het oog :)
Ik hou meer van uniformiteit, van Broeder Adam geleerd. :be8:
Joselito, hoe geraken de bijen terug naar buiten en/of de kast tijdens/na een controle?

Ik ben momenteel zelf een bijenhal in een oude boerderij aan het ontwerpen en ik wil de gevel zo mooi mogelijk laten aansluiten. Ik wil ook voldoende licht binnen trekken maar ik ben bang dat bij een controle de bijen naar het licht zullen vliegen en zo tegen het raam botsen.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Bodem verschonen

Bericht door joselito » wo 16 mar 2016, 15:37

Theusje schreef:Joselito, hoe geraken de bijen terug naar buiten en/of de kast tijdens/na een controle?
De aluminium latten waar het glas in staat zijn er voor tegen gemonteerd. Daardoor is er zowel boven als onder een opening van 2 cm.
Als de bijen tegen het glas komen laten ze zich zakken en vliegen er onder uit. Sommige bijen echter gaan naar boven en vliegen er daar uit.
Is dat verstaanbaar?
Bijlagen
003.JPG
001.JPG

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bodem verschonen

Bericht door Dirk Blanken » wo 16 mar 2016, 17:50

Inderdaad is het veel beter om al je kasten in dezelfde kleur te schilderen ook de vliegplanken.
Als bijvoorbeeld de onderbak moet weghalen en de bovenbak is van een andere kleur dan vliegen de bijen wel aan maar vliegen 3 á 4 keer aan en in het voorjaar is dat de oorzaak dat veel meer bijen verkleumen.

Ik ben begonnen met blauwe kasten en daar zijn er nog steeds zo'n 10 % van maar de andere 90 % is groen.

Mijn Mini-Plus kastjes hebben veel kleuren dat laat ik zo i.v.m het aanparen van de koningin maar verder is het niet nodig.

Als je beslist de kasten onderscheidend wil laten zijn kan je van dun triplex merktekens maken en die op de kast vlak boven het vlieggat vastmaken en dat merkteken kan je makkelijk verplaatsen.

Dirk
dertiende

Theusje
Berichten:31
Lid geworden op:wo 15 jul 2015, 13:09
Imker sinds:2015
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:

Re: Bodem verschonen

Bericht door Theusje » wo 16 mar 2016, 20:26

joselito schreef:
Theusje schreef:Joselito, hoe geraken de bijen terug naar buiten en/of de kast tijdens/na een controle?
De aluminium latten waar het glas in staat zijn er voor tegen gemonteerd. Daardoor is er zowel boven als onder een opening van 2 cm.
Als de bijen tegen het glas komen laten ze zich zakken en vliegen er onder uit. Sommige bijen echter gaan naar boven en vliegen er daar uit.
Is dat verstaanbaar?
Klaar als pompwater en bedankt voor je antwoord, dit maakt mijn ontwerp stukken eenvoudiger!

Nog een kort vraagje, waarom loopt het glas niet helemaal door tot beneden? Of anders gesteld: is er een reden waarom er geen doorzichtig materiaal (glas in dit geval) voor de kasten zit?

Alvast bedankt voor je antwoord.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Bodem verschonen

Bericht door joselito » wo 16 mar 2016, 20:58

Theusje schreef:Nog een kort vraagje, waarom loopt het glas niet helemaal door tot beneden? Of anders gesteld: is er een reden waarom er geen doorzichtig materiaal (glas in dit geval) voor de kasten zit?
Eigenlijk geïmiteerd, in Duitsland zie je meer gesloten bijenhallen
Bij mij komt glas komt van afbraak van serres, dus in lengte was het beperkt.
Hetzelfde geldt voor de aluminium profielen.
En het licht moet in de kasten schijnen en niet ertegen, dus daarom heb ik de vensters zo hoog mogelijk geplaatst

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Bodem verschonen

Bericht door semar » do 17 mar 2016, 13:55

Joselito

zoiets heet nu een bijenhuis!
worden vaak bevolk door achterbehandelings kasten,
vroeger uitermate populair in duitstalige landen.



Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Bodem verschonen

Bericht door joselito » do 17 mar 2016, 16:39

In de voormalige DDR na de val van de muur hebben ze me ooit zo iets aangeboden
Een wagen met 32 kasten allen met achterbehandeling. En vooraan in de wagen was er een slingerruimte.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten