kiezen volksvermeerdering of honing?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Re: RE: Re: kiezen volksvermeerdering of honing?

Bericht door Jaap v.Popering » do 24 mar 2016, 20:39

Steve_Delannoye schreef:
De eerste week van mei heb ik 2 afleggers gemaakt met elk 1 raam brias en opzittende bijen. Een maand later waren beide koninginnen aan de leg. .
Zie de vorige bijdrages over dit onderwerp . http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =5&t=28313

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: kiezen volksvermeerdering of honing?

Bericht door tomer » vr 25 mar 2016, 00:38

Een grote honingopbrengst vind ik op dit moment minder belangrijk dan een extra volkje, maar wat honing voor eigen gebruik zou mooi meegenomen zijn.
Ik zal overwegen om ze aan de zijkant te zetten met een vulblok, maar moest het niet veel uitmaken, dan laat ik het liever gewoon zo. En dan wel stelselmatig een raam voer naast het nest wisselen met een leeg raam.
Zal ik wachten met een aflegger tot ze zwermdoppen beginnen maken, of gewoon eind mei eraan beginnen?
Moet het volk na het nemen van de aflegger terug herstellen of kan/moet er dan een honingkamer op?

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: kiezen volksvermeerdering of honing?

Bericht door ErikS » vr 25 mar 2016, 06:18

miniplus ramen gebruiken geeft de kleinste ingreep in het volk en geen noodzaak voor "herstel".

grtz

erik.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: kiezen volksvermeerdering of honing?

Bericht door joselito » vr 25 mar 2016, 08:48

tomer schreef:Ik zal overwegen om ze aan de zijkant te zetten met een vulblok, maar moest het niet veel uitmaken, dan laat ik het liever gewoon zo.
Als je het zo laat zul je je geen zorgen moeten maken over zwermdoppen. Ze zullen de kast niet vol krijgen, hun voornaamste taak zal zijn om hun lege kathedraal te verwarmen :). Bovendien zal de weinige honing die ze halen in de broedkamer opgeslagen worden, dus die hoef je niet te slingeren.
Ik heb 20 jaar ervaring met dadant blatt en heb alle boeken van Broeder Adam en consoorten daarover gelezen, dus weet waarover ik spreek.
Als het weer het morgen toelaat ga ik dat ook hier toepassen dus ik zal een paar foto's maken.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: kiezen volksvermeerdering of honing?

Bericht door tomer » vr 25 mar 2016, 12:34

Ok, ik ga volgende week naar de imkershop wat materiaal kopen en dan ook enkele vulblokken. :)
Had ik er dan niet beter voor de winter al ingezet aan beide kanten?

insektenjack
Berichten:85
Lid geworden op:vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Regio Arnhem
Contacteer:

Re: kiezen volksvermeerdering of honing?

Bericht door insektenjack » vr 25 mar 2016, 12:56

joselito schreef:Ze zullen de kast niet vol krijgen, hun voornaamste taak zal zijn om hun lege kathedraal te verwarmen :). Bovendien zal de weinige honing die ze halen in de broedkamer opgeslagen worden, dus die hoef je niet te slingeren.
Dit vind ik een interessante opmerking omdat ik geen ervaring heb met dadant.

De bijen zullen toch alleen dat gedeelte opwarmen van hun nest welk ook echt in gebruik is of niet? En de konigin zal haar eierproductie ook aanpassen aan de hoeveelheid voedsel die beschikbaar is? Een volk heeft toch altijd de drang om veel honing te verzamelen?

Hoezo zal je dan zoo veel verlies aan energie (honing) hebben door warmteverlies?

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: kiezen volksvermeerdering of honing?

Bericht door ErikS » vr 25 mar 2016, 13:44

insektenjack schreef:
joselito schreef:Ze zullen de kast niet vol krijgen, hun voornaamste taak zal zijn om hun lege kathedraal te verwarmen :). Bovendien zal de weinige honing die ze halen in de broedkamer opgeslagen worden, dus die hoef je niet te slingeren.
Dit vind ik een interessante opmerking omdat ik geen ervaring heb met dadant.

De bijen zullen toch alleen dat gedeelte opwarmen van hun nest welk ook echt in gebruik is of niet? ErikS. Ze verwarmen alleen dat deel met opzet, maar de warme lucht trekt omhoog en moet aangevuld. Dit kost mankracht. En de konigin zal haar eierproductie ook aanpassen aan de hoeveelheid voedsel die beschikbaar is? ErikS, neen, pas als het te laat is naar menselijke maatstaf. De koningin en larven worden gevoed ten koste van het eigen lichaamsreserve van de werksters. Een volk heeft toch altijd de drang om veel honing te verzamelen? ErikS. Neen! Een volk heeft altijd de drang te overleven, lukt dat dan volgt (in het voorjaar) de drang tot uitbreiden, lukt dat dan wordt honing verzameld en is dat allemaal gelukt, dan zwermen maar!

Hoezo zal je dan zoo veel verlies aan energie (honing) hebben door warmteverlies?
Dit verband is indirect. Meer bijen blijven noodgedwongen op het broed zitten om dit warm te houden en afsterven tegen te gaan. Een bij die binnen kachel speelt kan niet buiten nectar verzamelen, ze kost zelfs brandstof omdat het hard werken is.

Ik schrijf even in je mail. Grappig (en ook leerzaam) hoe de uitleg net niet goed overkomt. Ik heb zelf dezelfde vragen gesteld nog niet zo lang geleden.;-)

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: kiezen volksvermeerdering of honing?

Bericht door Jaap v.Popering » vr 25 mar 2016, 14:10

ErikS schreef:
Dit verband is indirect. Meer bijen blijven noodgedwongen op het broed zitten om dit warm te houden en afsterven tegen te gaan. ,
Dat begrijp ik niet ???

Rondom het broed zit een isolerende buffer met bijen om deze te isoleren . Het broed is ongeveer 35 graden , dan krijg je deze buffer . en daarbuiten is het vrijwel de buitentemperatuur . Er is ( als het goed is ) geen tocht in de kast om afkoeling te bewerkstelligen .

Het warmte verlies zal minimaal zijn .

Jaap v P

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: kiezen volksvermeerdering of honing?

Bericht door johan » vr 25 mar 2016, 14:42

Jaap v.Popering schreef:
ErikS schreef:
Dit verband is indirect. Meer bijen blijven noodgedwongen op het broed zitten om dit warm te houden en afsterven tegen te gaan. ,
Dat begrijp ik niet ???

Rondom het broed zit een isolerende buffer met bijen om deze te isoleren . Het broed is ongeveer 35 graden , dan krijg je deze buffer . en daarbuiten is het vrijwel de buitentemperatuur . Er is ( als het goed is ) geen tocht in de kast om afkoeling te bewerkstelligen .

Het warmte verlies zal minimaal zijn .

Jaap v P
Ik ben er toch van overtuigd dat wanneer de kast de rol van 'bijenbuffer' kan overnemen, het volk daar beter van wordt. in het meest extreme geval heb ik het dan over een 5- of 6 raams styroporkast, waar eventueel nog 1 of meer blokramen de ruimte verkleinen naar gelang de grootte van het volk. alle bijen die geen bijenbuffer moeten vormen, kunnen dienen voor andere taken, zodat het kleine volk sneller groot wordt. vandaar het belang van beheersen van de beschikbare ruimte.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: kiezen volksvermeerdering of honing?

Bericht door joselito » vr 25 mar 2016, 15:36

ErikS schreef: Meer bijen blijven noodgedwongen op het broed zitten om dit warm te houden en afsterven tegen te gaan. Een bij die binnen kachel speelt kan niet buiten nectar verzamelen, ze kost zelfs brandstof omdat het hard werken is.
Inderdaad, en er zal weinig ontwikkeling zijn. Bij andere kasten is dat ook zo maar bij de Dadant blatt nog meer omdat ze groot is.
Het broed schuif je tot tegen de zijkant van de kast, daar de raam met stuifmeel langs en dan een raam met eten en een vulblok.
De ruimte achter de vulblok mag leeg zijn, dat is geen probleem.
Hierdoor zal er langs de zijkanten veel minder warmte verloren gaan. Pas als het broed hele ramen beslaat geef je ruimte bij, telkens een raam, liefst wasraat en altijd langs de buitenste broedraam. Als de ramen echt dicht bezet zijn met bijen kan je ook een honingzolder geven met een rooster ertussen. Als er honing binnen komt zal die boven de broedramen opgeslagen worden.
Ik heb 2 soorten vulblokken, met de breedte van één raam en met de breedte van 2 ramen. De laatste zitten vol isolatie en ik probeer die te gebruiken.
Ongeveer op deze manier alhoewel ze hier een raam verzegeld voedsel als vulblok gebruiken.
Op deze manier kweek ik volkjes die op 2 tot drie miniplus kastjes overwinterd zijn op tot grote kasten die in juni de hele kast vol bijen hebben en volop meedoen aan de dracht en verleden jaar zelfs een hele honingzolder vol gedragen hebben.
Bijlagen
001.JPG

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten