kiezen volksvermeerdering of honing?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

insektenjack
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Regio Arnhem
Contacteer:

Re: kiezen volksvermeerdering of honing?

Bericht door insektenjack »

Inderdaad, en er zal weinig ontwikkeling zijn.
Oke, ik snap het principe en de logica erachter. En ook dus dat de ontwikkeling langzaamer gaat in t voorjaar. Maar toch vraag ik mij dan de volgende dingen af.

1) Hoe hebben mensen dan wel heel lang met korven kunnen imkeren? Ook in de tijd dat je volken niet meer ging afzwafelen maar gewoon ging verenigen om een deel van de korven te oosgten.

2) Zal er in het najaar niet wel voldoende honing zijn om tenminste een keer te oogsten?

3) Hoezo gaan bijen in de natuur dan alsnog zo haard groeien dat ze gaan zwermen?
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: kiezen volksvermeerdering of honing?

Bericht door joselito »

insektenjack schreef: Hoe hebben mensen dan wel heel lang met korven kunnen imkeren?
De korf is het mooiste voorbeeld. Waar zitten de bijen? Boven in de top van de korf waar het het warmste is. Op die manier heb ik volkjes die maar 2 handen groot waren in de top van de korf (in het begin van het jaar) zien ontwikkelen op een wijze die niet te geloven was. Iedere keer dat ik ze omdraaide hadden ze weer een stuk bijgebouwd. Op één maand lagen ze onder op de bodem, het is te zeggen ze hadden de hele korf uitgebouwd en eind mei zwermden ze.
Ook in een kast zijn ze tot zulke dingen in staat, je moet ze wel een kans geven.
insektenjack
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Regio Arnhem
Contacteer:

Re: kiezen volksvermeerdering of honing?

Bericht door insektenjack »

joselito schreef: ... Ook in een kast zijn ze tot zulke dingen in staat, je moet ze wel een kans geven.
Het kan dus wel?! Alleen word de kans op een grote honing oogst verhoogd als je de bijen wat 'steund'?!

Bedankt voor de info! Heeft mij weerheel wat geleerd.
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: kiezen volksvermeerdering of honing?

Bericht door tomer »

Ik heb nog een interessante samenvatting gevonden over het imkeren met Dadant, waarin het ook duidelijk wordt uitgelegd hoe je met een vulblok werkt: https://bijenteelt.files.wordpress.com/ ... dadant.pdf
Morgen wordt het 15 graden en zal ik van de gelegenheid gebruik maken om de broedramen aan de zijkant van de kast te hangen en een vulblok te plaatsen. Het vulblok ga ik eerst nog snel ineen steken...
bedankt en groetjes,
Tom
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: kiezen volksvermeerdering of honing?

Bericht door Jaap v.Popering »

joselito schreef: De korf is het mooiste voorbeeld. Waar zitten de bijen? Boven in de top van de korf waar het het warmste is. Op die manier heb ik volkjes die maar 2 handen groot waren in de top van de korf (in het begin van het jaar) zien ontwikkelen op een wijze die niet te geloven was. Iedere keer dat ik ze omdraaide hadden ze weer een stuk bijgebouwd. Op één maand lagen ze onder op de bodem, het is te zeggen ze hadden de hele korf uitgebouwd en eind mei zwermden ze.
Ook in een kast zijn ze tot zulke dingen in staat, je moet ze wel een kans geven.
Dat is nu het mooiste voorbeeld wat je gegeven hebt . Bij die korf heb je toch ook geen vulblokken geplaatst , of randen er onder geplaatst . en in een maand vol gebouwd . Zij hebben zich gewoon ontwikkeld van uit de volle korfruimte .

En inderdaad ik heb wat grootschaliger geimkerd en ook dat presteren mijn volken van uit de volle ruimte van een kast .

Jaap v P
johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: kiezen volksvermeerdering of honing?

Bericht door johan »

Jaap v.Popering schreef:
joselito schreef: De korf is het mooiste voorbeeld. Waar zitten de bijen? Boven in de top van de korf waar het het warmste is. Op die manier heb ik volkjes die maar 2 handen groot waren in de top van de korf (in het begin van het jaar) zien ontwikkelen op een wijze die niet te geloven was. Iedere keer dat ik ze omdraaide hadden ze weer een stuk bijgebouwd. Op één maand lagen ze onder op de bodem, het is te zeggen ze hadden de hele korf uitgebouwd en eind mei zwermden ze.
Ook in een kast zijn ze tot zulke dingen in staat, je moet ze wel een kans geven.
Dat is nu het mooiste voorbeeld wat je gegeven hebt . Bij die korf heb je toch ook geen vulblokken geplaatst , of randen er onder geplaatst . en in een maand vol gebouwd . Zij hebben zich gewoon ontwikkeld van uit de volle korfruimte .

En inderdaad ik heb wat grootschaliger geimkerd en ook dat presteren mijn volken van uit de volle ruimte van een kast .

Jaap v P
Het geen kwestie of het niet gaat vanuit een ganse kastruimte, uiteraard gaat dat. Bijen hebben 50miljoen jaar tijd gehad om manieren te bedenken om met dat soort situaties om te gaan. Maar in de thermodynamica zijn er een aantal wetmatigheden. Hoe kleiner een volk, hoe meer moeite het zaal hebben om zijn warmtehuishouding op pijl te houden. Alleen al omdat de verhouding oppervlakte/inhoud groter is bij een kleine bol tov een grote bol. Ik beweer niet dat een slecht geisoleerd volk (grote ruimte, geen zij- of onderwanden,..) niet in staat is om te ontwikkelen. Maar het zel trager gaan en meer energie vragen. Dat kan je toch niet in twijfel trekken, aangezien het pure wiskunde is? Ps: een korf is bovenaan bolvormig en heeft dus de kleinste oppervlakte/inhoudbalans bovenaan. Een kast is rechthoekig en dus per definitie minder geschikt.
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: kiezen volksvermeerdering of honing?

Bericht door joselito »

johan schreef: een korf is bovenaan bolvormig en heeft dus de kleinste oppervlakte/inhoudsbalans bovenaan.
Dat is een feit. En met kleine volkjes in een korf was het hoe spitser de korven vanboven waren, des te beter ze ontwikkelden.
In mijn jeugd kreeg ik nogal eens afgenieterde volken na de heide van een korfimker. (afnieteren" met nieterzout (kaliumnitraat ) Op deze wijze werd door de korfimkers de bijen "in slaap" gedaan)
Die werden dan in een lege korf ondergebracht en moesten dus nog bouwen. (half september)
Halfweg de korf werd dan een bord gezet met stro in en siroop zodat ze ook op koudere dagen nog voedsel konden ophalen. Meestal kwamen ze door de winter en de dynamiek van deze volkjes in de lente heeft me altijd verbaasd.
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: kiezen volksvermeerdering of honing?

Bericht door joselito »

De grote kasten heb ik nog niet open gehad maar de zesramers wel. Twee hadden op de buitenste ramen praktisch geen bijen zitten dus heb ik die ramen eruit gehaald, alles tegen de kant geschoven en er een vulblok langs gehangen.
Bijlagen
DSC00015.JPG
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: kiezen volksvermeerdering of honing?

Bericht door tomer »

Ik heb vandaag de 4 ramen met broed tegen de zijkant van de kast gehangen en er dan een vulblok tegen gehangen.
De overige ramen eruit gehaald. Van deze ramen waren er 2 niet in gebruik en in de andere 4 zat honing. Hierop zaten ook veel bijen, die ik in de bak afgeschud heb.
Ik vond het toch wel een grote ingreep...het was wel tamelijk warm, maar iets teveel wind naar mijn zin en het duurde ook langer dan ik had gewild...Ik hoop maar dat het broed niet teveel afgekoeld is en dat er niet teveel jonge bijen gaan waaien zijn. :?

Ik heb zowel open als gesloten broed gezien.
MAAR: kan het zijn dat er zowel werksterbroed aanwezig was, als darrenbroed??? Het leek mij toch dat sommige broedcellen groter waren dan andere (bultbroed).
Zie fotos (sorry voor de slechte kwaliteit).
Ik heb ook 1 open redcel gezien (geen foto van genomen)...ik veronderstel dat dat geen goed teken is.
Voorlopig vond ik dat het al lang genoeg duurde en heb ik het zo gelaten.
Zal volgende week nog eens opnieuw kijken.
Bijlagen
raam7c.png
raam7c.png (287.35 KiB) 2690 keer bekeken
raam7.png
raam7.png (275.46 KiB) 2690 keer bekeken
johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: kiezen volksvermeerdering of honing?

Bericht door johan »

je hebt er ramen die bezet zijn met bijen en gevuld met eten uit gehaald?? Aiaiai.......
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 141 gasten