kiezen volksvermeerdering of honing?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

insektenjack
Berichten:85
Lid geworden op:vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Regio Arnhem
Contacteer:
Re: kiezen volksvermeerdering of honing?

Bericht door insektenjack » za 26 mar 2016, 18:13

johan schreef:je hebt er ramen die bezet zijn met bijen en gevuld met eten uit gehaald?? Aiaiai.......
Dit vind ik een niet heel geschikt kommentaar... Als je een beginner op een fout wil wijzen zal het fijn zijn om uit teleggen wat er fout is gegaan en wat allemaal gedaan moet worden om het weer goed te zetten.

@Tomer

Het lijkt op de photos alsof de broedramen weinig voedsel hebben. Normalerwijze hou je links en rechts van t broednest altijd een voerramen in dadant, als ik het goed herinner. Ook kunnen de anderen ramen nog op de andere kant van de scheiding zetten dat de bijen het voer evan nog kunnen gebruiken indien nodig.

PS: Ze zullen een paar dagen zo kunnen draaien maar zodra het boven de 10 is zou ik de voerramen weer snel inhangen.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: kiezen volksvermeerdering of honing?

Bericht door joselito » za 26 mar 2016, 19:36

insektenjack schreef: Het lijkt op de photos alsof de broedramen weinig voedsel hebben. Normalerwijze hou je links en rechts van t broednest altijd een voerramen in dadant, als ik het goed herinner.
Inderdaad, het broed tegen de kant, daar eventueel een leeg raam langs voor het stuifmeel (afhankelijk van de sterkte van de kast) en als laatste een raam volledig gevuld met eten en dan een vulblok.
Het broed baart me zorgen, het lijkt inderdaad op darrenbroed. Heb je de koningin gezien?

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: kiezen volksvermeerdering of honing?

Bericht door tomer » za 26 mar 2016, 20:15

joselito schreef: Het eerst wat ik aanraad is om ze tegen de kant van de kast te hangen op 4 ramen. Daar hang je dan een vulblok tegen. De raam langs de vulblok moet voldoende voedsel bevatten.
En zo is exact hoe ik het gedaan heb... 4 ramen broed + vulblok.
Het was toch juist de bedoeling om enkel de ramen met broed over te houden (+ uiteraard wat voer) en de andere ramen eruit te halen? Op de eerste 3 ramen broed is er inderdaad niet zoveel voer aanwezig, maar op het 4de raam met broed (tegen het vulblok) is er bovenaan wel redelijk veel. Beide foto's zijn van het eerste raam dat nu tegen de zijkant van de kast hangt.
Moest ik de ramen met voer en bezet met bijen (maar zonder broed) erin laten? Als ik enkel de ramen zonder bijen moest uitnemen, waren dit er maar 3.
Ik kan de ramen voer die ik heb binnengehaald mss wel terughangen aan de andere kant van het vulblok...dan kunnen ze dit nog gebruiken.

De koningin heb ik niet gezocht, de ramen met broed wou ik zo snel mogelijk terughangen en de kast terug dicht hebben. Het afkloppen/afvegen van de bezette voerramen heeft lang genoeg geduurd. :?

insektenjack
Berichten:85
Lid geworden op:vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Regio Arnhem
Contacteer:

Re: kiezen volksvermeerdering of honing?

Bericht door insektenjack » za 26 mar 2016, 20:31

tomer schreef: Het was toch juist de bedoeling om enkel de ramen met broed over te houden (+ uiteraard wat voer) en de andere ramen eruit te halen?
De bedoeling van het beperken van het broednest, is bedoeld om de konigin minder ruimte voor haar leg te geven en dus een meer geconcentreerde broednest te schaffen. Als je dus de ramen met voedsel achter de scheiding hangt kunnen de bijen deze nog gebruiken hoewel de koningin bijna nooit deze ruimte om gaat zoeken om eieren te leggen.

Het 'natuurlijke' broednest bevat eigenlijk altijd een raam / straat raat aan elke kant die met honing gevuld is. Stuifmeel zullen de bijen om de broed heen opslagen.

Ik denk dus dat je een raam met voedsel op elk kant zou moeten hangen plus de rest van de ramen voor het leeghalen van deze achter de scheiding. Echter ben ik geen dadantimker en heb dus ermee geen ervaring.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: kiezen volksvermeerdering of honing?

Bericht door tomer » za 26 mar 2016, 22:36

Achteraf gezien had ik de ramen met voer, waar bijen opzaten natuurlijk gewoon aan de andere kant van het kantraam moeten zetten. :doh:
Ipv de bijen eraf te kloppen en te borstelen. Ik dacht dat ik deze ramen allemaal binnen moest stockeren.
Bij de overblijvende 4 ramen met broed (en veel bijen) heb ik dus 1 raam volledig bezet met bijen en 2 ramen die aan 1 kant bezet waren bijgedaan (dus 2 extra ramen).
Kan het nu zijn dat ze te weinig plaats hebben?? :?
Ze zullen het alleszins warm hebben...

Ik maak mij misschien teveel zorgen, maar ik wil het zo snel mogelijk terug in orde maken. Bij de eerstvolgende mooie dag hang ik de ramen voer aan de andere kant van het kantraam en 1 raam voer bij het broednest...

Maar uiteindelijk is het grootste probleem dat er darrenraat lijkt te zitten en een redcel...

insektenjack
Berichten:85
Lid geworden op:vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Regio Arnhem
Contacteer:

Re: kiezen volksvermeerdering of honing?

Bericht door insektenjack » za 26 mar 2016, 22:53

tomer schreef: Kan het nu zijn dat ze te weinig plaats hebben?? :?
Nog is er geen of weinig nectar en de bijen zullen nu alleen maar pollen en water binnenhalen. Dus ruimtegebrek lijkt me niet waarschijlijk binnen de volgende week.

-- > Graag correctie door oud imkers, ben namelijk niet 100% zeker!

De honing die nu nog in de kast zit zullen de bijen ook niet snel opmaken denk ik. Want zeker in dadant heb je soms nog een vrij grote kring can honing om het broednest rond deze tijd. En als je zegt dat de buiteste ramen wel honing hebben gehad zul dat ook nog een paar dagen meegaan.

Niet druk maken. Gewoon bij de volgende mogelijkheid handelen. De volgende week zal wel een kans geven denk ik?!

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: kiezen volksvermeerdering of honing?

Bericht door joselito » zo 27 mar 2016, 07:36

tomer schreef:
joselito schreef: Het afkloppen/afvegen van de bezette voerramen heeft lang genoeg geduurd.
Alle begin is moeilijk :)
Als je zegt dat er in die vierde raam nog veel voedsel zat moet je je niet direct zorgen maken. Ook in de ramen waar je een foto van genomen hebt zag ik aan de achterkant nog een kring van voedsel zitten.
Maar als het terug mooi weer is kan je een raam voedsel tussen het broed en de vulblok geven. Dan ben je zeker. In de toekomst hoef je dan ook enkel deze raam eens op te lichten om te weten dat ze nog voldoende voedsel hebben. Zo lang deze zwaar blijft zit je safe.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: kiezen volksvermeerdering of honing?

Bericht door tomer » zo 27 mar 2016, 12:34

Als het raam voedsel tegen het vulblok dan na een tijd op raakt, wordt deze dan gebruikt als broednest?

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: kiezen volksvermeerdering of honing?

Bericht door joselito » zo 27 mar 2016, 12:40

tomer schreef:Als het raam voedsel tegen het vulblok dan na een tijd op raakt, wordt deze dan gebruikt als broednest?
Zo ver moet je het niet laten komen. Eenmaal de koningin de vier ramen behoorlijk belegd heeft geef je een lege raam of waswafel bij tussen het broednest en het voederraam, dus je schuift de vulblok en het voederraam telkens een plaats op.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: kiezen volksvermeerdering of honing?

Bericht door tomer » zo 27 mar 2016, 16:08

Ok, ik hou het in het oog!
En met raam voedsel wordt er toch bedoeld enkel honing en geen stuifmeel?
Ik heb een raam met veel honing en geen stuifmeel en ik heb een raam met iets minder honing, maar wel met stuifmeel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 127 gasten