oxaalzuur behandeling

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: oxaalzuur behandeling

Bericht door Jaap v.Popering »

Rene K schreef:
Volgens mij zijn de organische zuren ook geen wettig toegelaten middelen in NL
Daar heb je gelijk in ....deze worden enkel gedoogd .

Beevital Hiveclean en ook Beetricious- Habeetat .... zijn kant en klare middelen welke allebei schrijven dat het poetsgedrag van de bijen verhoogd wordt

Het staat nergens welk middeltje daarvoor toegevoegd is .

Is het soms ( is voor mij gokken ) een middeltje waarvan ik laatst las dat dit via een suikeroplossing toegediend kan worden die bij de bijen een proteïne coderen, dat de varroamijt dood , dit wordt in het lichaam van de bij gevormd .

:think: ..Is dit de kant welke wij op willen .. :think: .Ik denk niet dat ik deze zonder wettige toelating ga gebruiken .

Jaap v P
vdiesveld

Re: oxaalzuur behandeling

Bericht door vdiesveld »

Zo, gisteren ook maar eens gedruppeld. -1 graad C., mijn twee volken zaten er mooi bij, behoorlijk van grootte, compact op de tros. Eén bij vloog op, maar bedacht zich en kroop weer de relatief warme kast in. Van mij mag het snel lente worden :D
marten
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 24 jun 2015, 13:55
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfastbijen
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: oxaalzuur behandeling

Bericht door marten »

Ik heb 14 dagen geleden oxaalzuur gedruppeld.
Maar heb nu per dag 7a10 mijten val, is dat gewoon? Of moet ik nog een keer behandelen. Of zijn er nog andere tips, die ik kan toepassen.
Steve_Delannoye
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: RE: Re: oxaalzuur behandeling

Bericht door Steve_Delannoye »

Eilandspolder schreef:Ben iedere dag gaan controleren, en ik zie het aantal dode bijen drastisch afnemen. Vandaag niet meer(?) dan 10 a 15 stuks.
Ik heb een soort harkje gemaakt, dan haal ik het latje met de vlieg opening weg en hark de dode bijen naar buiten zo dat de vliegopening altijd open blijft. En dat er geen dode bijen op de bodem achterblijven want dat lijkt mij niet gezond, zonder dat ik de hele kast van elkaar moet halen want dat geeft te veel verstoring. Ze hebben al genoeg ellende over zich gekregen.
Nu maar hopen en bidden of ze het halen. Kan ik een kaars opsteken bij de beschermheilige van de bijen ????
Dag Eilandspolder,

Ik vroeg me af hoe het verder verlopen is, heeft het volk/de koningin het overleefd?
Eilandspolder
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 11:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: oxaalzuur behandeling

Bericht door Eilandspolder »

Hoi Steve, sympathiek van je dat je geinteresseert bent in de afloop van dit verhaal. Ik kan je zeggen dat een volk van de drie het niet gehaald heeft. Dit weekend voor het eerst een snelle inspectie, maar het kwam niet als een verrassing, omdat ik van buiten af al enige tijd geen activiteiten meer had waargenomen!
Wat ik er van geleerd heb is GOED LEZEN" en niet bij voorbaat denken dat ik het wel weet.
Daarnaast heb ik die spuit van 60 ml weg gegooid en nu heb ik er een van 10 ml."
Nu maar afwachten hoe de 2 andere volken zich ontwikkelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 142 gasten