honingkamer plaatsen of volk nog laten groeien?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

pflipp
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Buckfast F2
Contacteer:

Re: honingkamer plaatsen of volk nog laten groeien?

Bericht door pflipp »

Ik merk dat in het Dadant verhaal het koninginnerooster als vanzelfsprekend wordt beschouwd. Elders werd dit rooster (voor een niet uitgebouwde hk?) afgeraden om de bijen de hk in gebruik te laten nemen.

Zijn er ook Dadant (of andrszins grootbak) imkers die de hk zonder koninginnerooster opzetten? Bijv. middels initieel inperken door sluitramen?
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: honingkamer plaatsen of volk nog laten groeien?

Bericht door joselito »

pflipp schreef:IZijn er ook Dadant (of andrszins grootbak) imkers die de hk zonder koninginnerooster opzetten? Bijv. middels initieel inperken door sluitramen?
Niet dat ik weet. De broedbak is groot genoeg, zelfs voor de beste koningin. Bovendien zijn de honingzolders maar half zo hoog en uitsluitend bedoeld voor honing. Oude broedramen laten een smaak na in de honing. Vooral met acacia honing merk je dat. De fijnst smakende honing komt uit pas uitgebouwde ramen.
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: honingkamer plaatsen of volk nog laten groeien?

Bericht door Alex Mönch »

Gebruik van een koninginne-rooster is aan te raden.
Waneer na het plaatsen van een honingkamer te weinig dracht is om deze vol te dragen,heb je kans dat de moer ook in de honingkamer gaat leggen.
Wanneer er langere tijd een zware dracht is,heeft ze hier geen kans voor en blijft ze in de Dadant broedkamer.
Dus om zeker te zijn dat er niet in de honingkamer gelegd wordt een rooster leggen.
De snelheid waarmee de bijen de honingkamer boven het rooster bezetten is afhankelijk van de hoeveelheid bijen en hoeveel nektar er binnenkomt.
Zo kan bij een matig sterk volk,de drang om nektar in de honingkamer op te slaan toenemen bij een zware dracht en geheel achterwege blijven bij een matig of lichte dracht.
Wanneer er dus eigenlijk net iets te weinig bijen zijn om de honingkamer goed te bezetten,zul je bij een goede dracht toch zien dat er 1 of 2 raampjes in het midden van de honingkamer gevuld worden en naarmate het volk groeit,zich dit uitbreidt.
Zorg altijd voor een honingkamer met voldoende ruimte om nektar op te slaan,zodat de bijen niet gedwongen worden om dit in de broedkamer op te slaan.
Honing moet in de honingkamer en broed in de broedkamer.
Wanner het volk meerdere honingkamers heeft en de dracht is goed,stuifmeelramen uit de broedkamer vervangen door ramen met kunstraat.
Kijk ook even naar de kleur van de deksels van het gesloten broed en de hoeveelheid gesloten broed...dan kun je schatten wanneer er weer een toename is van de hoeveelheid bijen.
Ik zou de Dadant broedkamer voorlopig op 8 ramen en 2 sluitblokken houden en ze eerst de honingkamer laten uitbouwen.
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: honingkamer plaatsen of volk nog laten groeien?

Bericht door tomer »

Ik heb nog geen uitgebouwde ramen in de honingzolder, daarom heb ik voorlopig nog geen koninginnerooster gelegd.
Tussen broedkamer en honingzolder heb ik wel plastiek gelegd met een gat van 10 cm diameter, om de warmte in de broedkamer te houden, al weet ik niet of dat echt veel uitmaakt.
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: honingkamer plaatsen of volk nog laten groeien?

Bericht door tomer »

Alex Mönch schreef: Honing moet in de honingkamer en broed in de broedkamer.
In de praktijk niet altijd zo simpel blijkbaar...
Ik had de overtollige voerramen enkele weken geleden binnengehaald, maar daarna heb ik ze aan de andere kant van het vulblok teruggezet, met het gedacht dat ze daar minder snel slecht zouden worden (hier en daar niet verzegeld) en ze die zouden gebruiken in geval van nood.
Met het plaaten van de honingzolder had ik ze moeten wegnemen, want nu bleven ze daar natuurlijk honing in opslaan... ipv in de honingkamer. :doh:
Ook de waswafel die ik onlangs naast het broednest gegeven had, begonnen ze met nectar te vullen. Aan de andere kant van het vulblok zetten werkt niet, heb ik geleerd. :)
Ik heb deze nu allemaal binnengehaald, behalve 1 zo goed als volledig gevuld maar onverzegeld voerraam. Dat heb ik (aan de andere kant van het vulblok) laten staan, met het gedacht dat ze daar toch niet zoveel meer in kunnen opslaan en dat ze dat nu wel zullen gaan verzegelen...(?) En ook omdat de honingzolder nog niet uitgebouwd is: als ze nu met nectar thuiskomen heb ik liever dat ze het nog in dat voerraam steken dan tussen het broed en in het bouwraam. Het is een matig volk qua grootte, maar blijkbaar is er een goede dracht en hebben ze meer zin om honing op te slaan, dan om uit te breiden.

Hoe kan ik nu best die onverzegelde voerramen (deels wintervoorraad, deels nieuwe nectar) bewaren tot er een aflegger kan gemaakt worden? Gaat dat tegen die tijd (max 2 maand) beginnen gisten als ik ze gewoon zo binnen zet? Ze passen hier alleszins niet in de diepvriezer... Of is luchtdicht inpakken ok?
Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: honingkamer plaatsen of volk nog laten groeien?

Bericht door gijs.v »

Ik zou ze aan weerszijden van de broedkamer hangen. Als ze vol zijn worden ze verzegeld, daarna kan je ze eruit halen of overhangen.


Verzonden met Tapatalk
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: honingkamer plaatsen of volk nog laten groeien?

Bericht door joselito »

Als je met Dadant blatt werkt is het een beetje ervaring opdoen. Achter de vulblok zou ik sowieso niets hangen.
In de broedkamer geef je telkens een raam bij als de koningin de andere belegd heeft uitgezonderd de buitenste voeder en stuifmeel ramen.
Nu kan het zijn dat in eerste instantie de wasraat die je geeft tussen de broedraam en de stuifmeelraam, uitgebouwd wordt en vol gedragen met nectar.
Nectar krijgt namelijk voorrang op alles, zelfs als daardoor de koningin niet meer kan leggen. Van honing hangt namelijk hun leven af gedurende de volgende winter :)
Maar met de koude dagen in het verschiet wordt er terug orde geschapen in de kast en wordt de honing verplaatst naar de honingzolder om de koningin terug plaats te geven op te leggen.
Als je wat meer ervaring hebt en met sterke kasten de winter uit komt heb je al die problemen niet.
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: honingkamer plaatsen of volk nog laten groeien?

Bericht door tomer »

Met de koude periode op komst, de kast vandaag op voedsel gecontroleerd en wat ruimte gegeven. Er was nog voldoende voedsel aanwezig, ongeveer evenveel als vorige week: aan beide kanten 1 raam. Dus alles wat ze de afgelopen week gehaald hebben, hebben ze ook weer opgebruikt, misschien zelfs iets meer.
Alle ramen zaten goed vol bijen, ook wat darren te zien.
Ik dacht dat ze dringend een nieuwe waswafel nodig hadden, maar dat viel blijkbaar nog wel mee. Het bouwraam was al met darrenbroedcellen uitgebouwd, maar was nog niet belegd en op de andere 4 broedramen waren nog veel lege cellen beschikbaar. Toch maar een extra waswafel gegeven naast het broednest, om zeker te zijn. Ik denk dat mijn koningin niet zo'n snelle is...
In de honingzolder zaten wel wat bijen, maar er was nog helemaal niets gebouwd.
Ik heb nog getwijfeld om de honingzolder terug weg te nemen, aangezien er met dit weer niet veel zal gebeuren en ze nu meer lege ruimte te verwarmen hebben, maar heb hem maar gewoon teruggezet. Zouden jullie hem wegnemen?
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: honingkamer plaatsen of volk nog laten groeien?

Bericht door Alex Mönch »

Rustig laten staan,zo gauw de bijen kunnen/willen,gaan ze hem gebruiken.
Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 261
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: honingkamer plaatsen of volk nog laten groeien?

Bericht door sikkie68 »

Nou Tomer, ditoe het zelfde verhaal bij mij! :doh: Dank voor je antwoord Alex.Vr.gr sikkie uit Den Haag :) :be9:
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 144 gasten