eerste Carnica volkje..

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Steve_Delannoye
Berichten:246
Lid geworden op:wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:
Re: eerste Carnica volkje..

Bericht door Steve_Delannoye » di 12 apr 2016, 23:35

Moer loos maken en redcellen verdelen lijkt idd ook interessant.

Vorig jaar heb ik op 5 mei 2 afleggers gemaakt met elk 1 raam broed. Koninginnen geboren uit redcellen en standbevrucht en dit zijn ook prima volken geworden hoor.

Jurgend1971
Berichten:44
Lid geworden op:zo 20 dec 2015, 03:51
Imker sinds:2016
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Adegem / Belgie
Contacteer:

Re: eerste Carnica volkje..

Bericht door Jurgend1971 » di 12 apr 2016, 23:43

of een koningin aankopen bij een andere imker die aan koninginnenteelt doet en in het nieuwe volk inbrengen met een kooitje of zo?

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: eerste Carnica volkje..

Bericht door ErikS » wo 13 apr 2016, 08:21

willem schreef:
Jurgend1971 schreef:
willem schreef:@ Jurgend1971
Hoe denk je aan jonge moeren te komen ?
deze ga ik het nieuwe volk zelf laten kweken, de doppen dat ze optrekken ga ik er 2 van laten om een nieuwe koningin te krijgen.. :be2:
Daar was ik al bang voor, de kans op succes is niet groot want die volkjes zijn te klein.
Beter kun je het volk moerloos maken, de oude koningin voorlopig apart houden, dan zetten ze redcellen aan en die verdeel je dan over de nieuwe op te zetten volkjes. Beter is nog om mee te doen mer een doppen project, want je teelt na van een F1 moer en moeren uit redcellen zijn als regel geen toppers
Willem, Volgens mij denken de meeste mensen er anders over tegenwoordig. Een raam is voldoende en redcellen geven prima koninginnen, het is een kwestie van jonge larven en voldoende bijen die beschikbaar zijn in de aflegger. Zie ook de methodes van Aumeier en Liebig. http://www.imker-hechingen.de/Dokumente ... bilden.pdf Een variant is in mijn ogen een grotere aflegger, die nadat doppen zijn aangezet, wordt verdeeld. Jurgen kan nadat de koningin aan de leg is een raam gesloten broed bijhangen om de aflegger verder te versterken en meteen de zwermdrift in zijn hoofdvolk af te remmen.

Meedoen met een doppenproject of inhangen van koninginnen lijkt me hoog gegrepen voor een "eerstejaars" imker. Liever simpel en resultaat dan de lat te hoog leggen. MVG Erik.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: eerste Carnica volkje..

Bericht door Tieme » wo 13 apr 2016, 08:50

Erik en ik waren tegelijk en met dezelfde mening:

Je moet iemand die begint geen dingen laten doen die makkelijk fout gaan. Hoe gaat iemand met 1 volk een moer apart houden? In zijn binnenzak?
Daarnaast is het maken van afleggers met 1 raam broed en bijen een beproefde methode. Er is een gerede kans dat het werkt. Mij is het in ieder geval meerdere keren gelukt.

Het is plan is dus eigenlijk prima.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: eerste Carnica volkje..

Bericht door ErikS » wo 13 apr 2016, 09:12

even voor de volledigheid mijn reactie aan Jurgen op het BIEENKORF forum ook bijgevoegd. http://www.bieenkorf.be/forum1/viewtopic.php?f=6&t=847

grtz

erik.

Hallo Jurgen,

Goed plan! Een goede keuze is de ene vulblok. zo geef ik het eerste volk ook altijd aan de "leerlingen". Een aflegger maken kan nu al en die kan met de lindedracht al uitgegroeid zijn tot een onderbak vol.

Heb je de darrenraat om darren te kweken zodat je bevruchting goed gaat?
De ontwikkeling van een dar duurt 40-42 dagen, van ei tot geslachtsrijp. Moet je even rekenen dat je met de afleggers goed gaat. Vandaag darrenraat plaatsen, stel met 3 dagen belegd. Een q is na 18-21 geslachtsrijp. 3+42-21=3-4 weken na plaatsen zijn je darren in aantal paraat. Eerder afleggers maken kan maar dan heb je de darren die met het volk zijn meegekomen of uit de omgeving.

Persoonlijk zou ik meteen een honingkamer leggen. Dit daagt de dames uit om de honing ook boven op te slaan en ik neem aan dat de honingkamer nog uitgebouwd moet. Geef ze die ruimte en tijd. Een broedkamer eronder zou ik een week later ook doen.

De afleggers zou ik 7-10 dagen los van elkaar maken, dan verzwak je het volk minder, je verminderd de zwermneiging en heb je spreiding in tijd van de bruidsvluchten mocht je een aaneengesloten periode van slecht weer treffen.

en honingoogst mag je op rekenen dit jaar! Van het volk en ook van de afleggers.

grtz

erik.

_________________
Erik Schroën.
Houtzaagmolen 4.
6003 CA Weert. Nederland.
00 31 65268399900 31 652683999.

Jurgend1971
Berichten:44
Lid geworden op:zo 20 dec 2015, 03:51
Imker sinds:2016
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Adegem / Belgie
Contacteer:

Re: eerste Carnica volkje..

Bericht door Jurgend1971 » wo 13 apr 2016, 20:55

@ allen dank voor jullie antwoorden... maar ik ga bij mijn plan blijven.. vandaag opengemaakt en darren raam geplaatst..
ook de Queen gezien was zeer actief... werksters waren naarstig bezig met hun bezigheden of de bak nu open was of dicht tot mijn verwondering trokken ze zich niet veel aan dat ik bezig was in de bak... :D :be8:
alle opgewerkte ramen mooi gepoetst.. stuifmeel/ voeder aanwezig..ook open en gesloten broed..

@ ErikS... dank u voor uw uitgebreid en eerlijk antwoord hierin...
Ik zou dus beter iets later dan 15mei de eerste aflegger maken als ik het goed begrijp.. voor de nieuwe darren ... ?
wat die honing kamer betreft .. ik ga er een plaatsen en we zien wel.. is het niet veel honing tot daar dan wordt die honing gebruikt als voeding voor de volken om in te winteren.. :be6:
en een week later dan een nieuwe broedkamer met 10 was wafels en 1 vulblok....
en dan afwachten maar tot het tijd is voor de nieuwe afleggers te maken..

vandaag ook een dekplaat in plexie glas (pvc) gestoken in plaats van een stuk plastiek folie.. maar ik vraag mij af of daar ook een opening ingemaakt moet worden zoals in een houten dekplank?

imkeren is leuk en leerzaam... ben blij dat ik ermee kon starten :be3: :be9: :D

greeets
Jurgen

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: eerste Carnica volkje..

Bericht door ErikS » do 14 apr 2016, 07:18

Hallo Jurgen,

Ik dacht dat je extra darren wilde kweken vandaar mijn rekensom.
Een aflegger maken kan nu al. Figuurlijk bedoeld.
Letterlijk opgevat, De temperatuur is er niet naar, als ik op de voorspellingen kijk is volgende week woensdag de eerste dag dat de temperatuur weer voldoende hoog is/zal zijn. Dat komt mooi uit met het onderbak moment.

Persoonlijk zou ik volgende week goed kijken, wordt er driftig gebouwd en geen speeldoppen, dan onderbak plaatsen en zo laten.
Hebben ze door de koude en het gedwongen binnenzitten doppen gestart dan de ramen met dop gebruiken voor de aflegger. Flinke aflegger maken, deze kun je later nog altijd verder splitsen. Onderbak ook plaatsen.

Een opening in een dekplaat hoeft niet. Dit is een voeropening verwacht ik. Kan wel, moet je gevoel krijgen hoe goed de vochtafvoer in de kast is. Is de kast droog met gesloten dekplank dan zo laten. Anders kun je een gat voorzien en er een stukje varroa gaas opleggen om te voorkomen dat de bijen onder de deksel creatief worden.

grtz

erik.

rickjhee
Berichten:28
Lid geworden op:vr 20 jun 2014, 16:38
Imker sinds:2013
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:

Re: RE: Re: eerste Carnica volkje..

Bericht door rickjhee » do 14 apr 2016, 12:54

willem schreef:
Jurgend1971 schreef:
willem schreef:@
je teelt na van een F1 moer en moeren uit redcellen zijn als regel geen toppers
Wat denk je dat teeltkoninginnen zijn? Ook gewoon moeren uit (kunstmatige) redcellen in principe. :)



Sent from my ALE-L23 using Tapatalk

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: RE: Re: eerste Carnica volkje..

Bericht door willem » do 14 apr 2016, 13:19

rickjhee schreef:
"willem"]
Jurgend1971 schreef: je teelt na van een F1 moer en moeren uit redcellen zijn als regel geen toppers
Wat denk je dat teeltkoninginnen zijn? Ook gewoon moeren uit (kunstmatige) redcellen in principe. :)
Je hebt helemaal gelijk, maar een volk kan redcellen aanzetten op larven van bv één dag of 2½ dag. Uit de eerste kunnen prima moeren komen, uit de tweede flut moeren. Nu is het zo dat die laatsten als eersten uitlopen en dus de rest opruimen.
Bij overlarven kies je jonge larven uit, daar kunnen natuurlijk ook flut moeren bij zitten, maar het uitgangs materiaal is van betere kwaliteit.
Dus...?
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: RE: Re: eerste Carnica volkje..

Bericht door Hans van der Post. » do 14 apr 2016, 13:19

rickjhee schreef: je teelt na van een F1 moer en moeren uit redcellen zijn als regel geen toppers
Wat denk je dat teeltkoninginnen zijn? Ook gewoon moeren uit (kunstmatige) redcellen in principe. :)
Sent from my ALE-L23 using Tapatalk

Mmm ooit zelf uitgeprobeerd?
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 56 gasten