Voorjaar 2016

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Brrt
Berichten: 23
Lid geworden op: za 05 okt 2013, 09:57
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Voorjaar 2016

Bericht door Brrt »

Ik heb nu ongeveer 4 jaar bijen en elk jaar tot nu toe lijkt wel weer anders. Dit jaar wil het maar niet vlotten met de temperatuur in het voorjaar. Vooruitzicht blijft erg matig, na een korte opleving deze week lijkt de temperatuur zelfs weer onder de 10 graden te duiken. Wat heeft deze lage temperatuur voor nectar afgifte van de voorjaarsbloeiers? En in hoeverre wordt het halen van nectar door de bijen beperkt? Heeft het wel zin een honingkamer te plaatsen? Ik heb op een paar kasten een honingkamer staan, op een paar ander nog niet. Ik twijfel heel erg of het wel zin heeft hier nog wat op te zetten. Verder heb ik ook gehoord dat een lage temperatuur het zwermen stimuleert. Zijn de lage temperaturen zo laat in april een voorbode voor vroege zwermen?
Graag advies van ervaren imkers.
Bart
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Voorjaar 2016

Bericht door joselito »

Brrt schreef: Heeft het wel zin een honingkamer te plaatsen? Ik heb op een paar kasten een honingkamer staan, op een paar ander nog niet.
Honingkamers zet je niet als er nectar binnen komt, maar als de broedbak begint vol te lopen met bijen. Als de eerste honingbak vol zit met bijen zet je een tweede ook al zit er nog geen honing in de eerste.Mooi weer kan alles veranderen in een paar dagen.
Het begin van zwermen krijg je meestal bij slecht weer maar na een goede periode waarin een explosie van de kast heeft plaats gevonden.
Dat is nog niet het geval.
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Voorjaar 2016

Bericht door ErikS »

Ben ik meer als 10 jaar imker en nog nooit zo tegen plaatsen honingkamers aangekeken als J. nu stelt....
altijd gewacht met plaatsen van de 2e afhankelijke van de dracht, niet afhankelijk van de "populatie"
volledig logisch en niet aan gedacht...... thanks!
Laatst gewijzigd door ErikS op zo 17 apr 2016, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Voorjaar 2016

Bericht door johan »

ben vandaag mijn bijen op het koolzaad gaan zetten. 2 van de 5 volken zonder honingzolder. de nectar die volgende week binnenkomt zal dienen om het volk te versterken en om de koude van volgend weekend. Pas binnen 14 dagen verwacht ik dat honingzolders zal moeten bijplaatsen. het ene jaar is het andere niet. maar dit jaar is niet uitzonderlijk. je hebt altijd koudere en warmere periodes en dat is dit jaar niet anders.
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Voorjaar 2016

Bericht door joselito »

johan schreef:de nectar die volgende week binnenkomt zal dienen om het volk te versterken en om de koude van volgend weekend.
Dat is mij niet helemaal duidelijk. Hoe kan het feit dat je de bijen verplicht om de nectar die binnen komt op te slaan in de broedbak, het volk versterken? Ik zou eerder het tegenovergestelde denken.
Frank Olde Daalhuis
Berichten: 68
Lid geworden op: di 17 mar 2015, 13:21
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica P en F1
Locatie: Losser
Contacteer:

Re: Voorjaar 2016

Bericht door Frank Olde Daalhuis »

Ik had eigenlijk in de planning om a.s. zaterdag een 1-raams afleggertje te maken om mijn observatiekastje te bevolken.. gezien de weersvoorspellingen voor volgende week lijkt me dit niet verstandig of wel?
Misschien beter een weekje geduld..
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Voorjaar 2016

Bericht door Hans van der Post. »

Citaat Frank:
Misschien beter een weekje geduld..
Nu Frank kijk zelf maar: http://www.weerplaza.nl/nederland/losser/13038 dit is 14 dagen vooruit.
Zou nog 14 dagen wachten!
!Hans.
johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Voorjaar 2016

Bericht door johan »

joselito schreef:
johan schreef:de nectar die volgende week binnenkomt zal dienen om het volk te versterken en om de koude van volgend weekend.
Dat is mij niet helemaal duidelijk. Hoe kan het feit dat je de bijen verplicht om de nectar die binnen komt op te slaan in de broedbak, het volk versterken? Ik zou eerder het tegenovergestelde denken.
1 van de 2 volken staat op 2 broedbakken, waarvan de bovenste broedbak momenteel 4 uitgebouwde ramen telt (1 11-raams volk verenigd met een 6-raams volk - 2 ramen voor een zeer vroege aflegger = 15 ramen) de overige ramen zijn dus waswafels die ze deze week nog kunnen uitbouwen om er honing (en broed in te steken). ik denk dus dat dit volk nog ruimte heeft om de 2 komende weken door te komen, vermits de honing die ze deze week halen opgebruikt zal worden in de koude periode volgende week. niet alle honing is voor de imker hé :wink:
het andere volk staat op 1 broedbak + 1 honingzolder (halve simplex). die honingzolder hebben ze vorige week uitgebouwd, en mevrouw heeft er zelfs al in gelegd (nog geen moerrooster). Hier zou misschien plaatsgebrek kunnen komen, maar opnieuw, wegens het koude weer denk ik niet dat het gebrek aan stockageruimte zal zijn voor honing. eerder gebrek aan ruimte voor de bijen. Dat lossen we dan volgend weekend wel op.
de veel ruimte is zeker deze tijd van het jaar ook niet goed.
als ze het niet kunnen verwarmen doe je meer kwaad dan goed m.i. door er een bak bij op te zetten. eventueel kun je er nog een bak onder zetten, dat is niet zo schadelijk.
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Voorjaar 2016

Bericht door joselito »

Hans van der Post. schreef: Zou nog 14 dagen wachten!
http://www.rubenweytjens.be/weerbericht ... ende-dagen
Voor Limburg lijkt het iets gunstiger alhoewel de wind naar noordoost draait op het einde van de week en dat is niet zo goed.
Frank Olde Daalhuis
Berichten: 68
Lid geworden op: di 17 mar 2015, 13:21
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica P en F1
Locatie: Losser
Contacteer:

Re: Voorjaar 2016

Bericht door Frank Olde Daalhuis »

Hans van der Post. schreef:Citaat Frank:
Misschien beter een weekje geduld..
Nu Frank kijk zelf maar: http://www.weerplaza.nl/nederland/losser/13038 dit is 14 dagen vooruit.
Zou nog 14 dagen wachten!
Denk dat we hetzelfde bedoelen, niet a.s. zaterdag, maar zaterdag 30 april?

Dit is de 30-daagse verwachting van Bouwend Nederland; (max. temp. etmaal)
Naamloos.png
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 149 gasten