Veel Lopende bijen op de grond

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten:261
Lid geworden op:vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds:mei 2015
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica bastaard
Locatie:Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:
Veel Lopende bijen op de grond

Bericht door sikkie68 » do 21 apr 2016, 12:26

Hoi ben op de stand en vraag me al een week af wat veel lopende bijen nou betekend. Ikbespeur ook wel kreukels dr tussen het zijn geen hopen maar toch gek. Varroa valt :twisted: nog steeds !!!@#$/^&#$^ik vreess t ergste. Wiehaalt me uit de dip met een tip :x :think: ga n raam voer bij zetten en kleine :be9: look hoe ver de dames zijn met broed enzo
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Veel Lopende bijen op de grond

Bericht door joselito » do 21 apr 2016, 12:57

Het weer is te koel. Bijen die zich op de grond uit de zon neerzetten verkillen en kunnen niet meer vliegen. Dat is ook hier het geval.

insektenjack
Berichten:85
Lid geworden op:vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Regio Arnhem
Contacteer:

Re: Veel Lopende bijen op de grond

Bericht door insektenjack » do 21 apr 2016, 13:04

sikkie68 schreef: Varroa valt :twisted: nog steeds !!!@#$/^&#$^
Hoe bedoel je dit? Hoeveel valt er per dag? Heb je behandelt of is het natuurlijke val? Hoe zijn ze de winter doorgekomen en hoe zien ze van binnen uit? Je zal, als het volk sterk genoeg is de poedersuiker of een andere methode kunnen gebruiken om de mijtenbevolking ietsjes bij te houden (moet wel herhaald worden).

Wat denk je en amdere imkers op dit forum van een andere oorzaak dan varroa?!

- Meiziekte
- Tracheeënmijt
- Vleugeldeformatievirus

Ik zal op mijten controlen en als het volk zwak is met suikerwater bijvoeren. En als je echt veel mijten vind misschien behandelen met mierenzuur.

MAAR het word koud de volgende dagen en opzich zal je vandaag actie moeten ondernemen -dus zeg ik voeren en kijken hoe het gaat.

Wacht nog even op meer imkers te reageeren omdat ik ook maar een beginneling ben en dus niet de praktische ervaring heb die nodig is om precies te weten wat er aan de hand is.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Veel Lopende bijen op de grond

Bericht door Jaap v.Popering » do 21 apr 2016, 13:46

sikkie68 schreef: Ikbespeur ook wel kreukels dr tussen het zijn geen hopen maar toch
Ik heb in het verleden ook wel eens zo gedacht ..... Vergeet niet dat je een bij zonder vleugels maar één keer ziet lopen .

Ik ben bang dat je de mijtbestrijding niet op orde hebt .

Jaap v P

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Veel Lopende bijen op de grond

Bericht door ErikS » do 21 apr 2016, 16:40

sikkie68 schreef:Hoi ben op de stand en vraag me al een week af wat veel lopende bijen nou betekend. Ikbespeur ook wel kreukels dr tussen het zijn geen hopen maar toch gek. Varroa valt :twisted: nog steeds !!!@#$/^&#$^ik vreess t ergste. Wiehaalt me uit de dip met een tip :x :think: ga n raam voer bij zetten en kleine :be9: look hoe ver de dames zijn met broed enzo
Hebben die lopende bijen afgesleten vleugels en geen haren meer? Dan zijn het waarschijnlijk de oudjes.
Als je bang bent voor de varroa kun je een blokbehandeling doen met Hyve clean. Vanmiddag of morgen een eerste maal besproeien, en na de ijstijd meteen weer.

grtz
erik.

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten:261
Lid geworden op:vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds:mei 2015
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica bastaard
Locatie:Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: Veel Lopende bijen op de grond

Bericht door sikkie68 » do 21 apr 2016, 17:38

hoi bijenluitjes ,ik heb de dames bekeken en gelukkig extra voerramen gezet want : :dance: :clap: chapeau bijen,!!! de ramen zijn van 4 t/m 8 Brias en raam 3 uitgelopen en schoon voor de leg. de voerramen waren aan een zijkant bekant LEEG. 1-2 deels voer en stuifm. 9-10 bekant leeg elk raam boog stuif en voerpunten.

Jaap,! ik heb 1 volk die ik sinds vorig jaar 24 juni pas heb ik heb in september mierenzuur behandeling gedaan( die koelen dagen tussen de hittegolf in) en heb geoxaald in januari< as soon as> het 5 graden was. Toen vielen er veel vond ik, Hans heeft het op de foto als matig tot ernstig beoordeeld. Ze waren toen op 7 straten sterk op tros.5 ml per straat gedruppt
En ja ik heb het net bekeken, het zijn ook kale bijen en kleine vleugeltjes soms met een kreukel. Maar het is me ook opgevallen dat er POEP strepen op de voorkant van de kast zitten. Maar die mijten zijn niet bruin maar zwart/bruin...SORRY......>>>>>>>

Ik haak even af , ik krijg bezoek: zet dit maar even in koeling zal ook foto erop zetten. Alle batterijen zijn even leeg, van de camera en de telefoon tot vanavond :be8: :be8: :be8: :be9: :be9: :happy-cheerleaderkid: :happy-smileyflower: mvg en alvast bedankt, sikkie uut den haag
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten:261
Lid geworden op:vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds:mei 2015
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica bastaard
Locatie:Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: Veel Lopende bijen op de grond

Bericht door sikkie68 » vr 22 apr 2016, 00:10

okee daar is ze weer beetje laat even een aantal fotoos van de mijtval van de oxaal behandeling in begin januari .
Het morsen van stuifmeel (de boswilg) met ook mijten, zonde he!!.
Ik maak elke keer de plank schoon, als ik heb gekeken.

De poepstreepies op de kast heb ik ook op de kiek gezet ... :oops: :oops:

:roll: :roll: :roll: graag jullie visie en commentaar aub, slaap lekker allen ,voor straks! :be7: gegroet van Sikkie
dag 1 na oxaalzuur druppelen.JPG
1 dag na druppelen
Bijlagen
20160421_120640.jpg
strepen op de voorkant
20160316_145256.jpg
februari stuifmeel boswilg en mijten
10 dagen erna.jpg
10 dagen erna
4 dagen na oxaal druppelen.JPG
4 dagen na druppelen
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten