Amoebe

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bats
Berichten:33
Lid geworden op:wo 30 mar 2016, 17:02
Imker sinds:2015
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Twente
Contacteer:
Re: Amoebe

Bericht door Bats » wo 27 apr 2016, 11:56

Kan je vertellen, vocht genoeg hier. In de kast is het volk gewoon lekker actief dus ik maak me weinig zorgen. Gister 5 dooie bijen op de vliegplank. Misschien toch uitgevlogen en verkleumd of er uitgewerkt door het volk

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Amoebe

Bericht door Hans van der Post. » wo 27 apr 2016, 12:10

RutgerV schreef:Ik heb hier zojuist ook bijen gezien die een paar meter voor de kast (op mijn auto :roll: ) echt solide drolletjes legden, tevens zijn ze nu het even vliegweer is massaal water aan het halen. Overal op de planten en tussen de stoeptegels waar het maar enigszins vochtig is zitten bijen het vocht op te zuigen, dus ze hebben hier toch echt wel een vochttekort.
Heb je, je wel eens afgevraagd waarom bijen nu massaal water halen? Bij een normale temperatuur waar er veel nectar wordt gehaald en is dit de "waterbron". Nu geven de bloemen bij de temperatuur geen nectar!
!Hans.

Bats
Berichten:33
Lid geworden op:wo 30 mar 2016, 17:02
Imker sinds:2015
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Twente
Contacteer:

Re: Amoebe

Bericht door Bats » wo 27 apr 2016, 12:23

Vraag me altijd af hoe bijen het in Scandinavië zich redden als wij bij 8graden al in de stress schieten...

Floor
Berichten:9
Lid geworden op:zo 17 apr 2016, 20:22
Imker sinds:2010
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Bastaard
Contacteer:

Re: Amoebe

Bericht door Floor » wo 27 apr 2016, 13:30

Bats schreef:Vraag me altijd af hoe bijen het in Scandinavië zich redden als wij bij 8graden al in de stress schieten...
http://www.norbi.no/

Hier kan je dat vast wel vinden. Ok, een fatsoenlijke vertaal app is voor de meeste van ons wel handig....

RutgerV
Berichten:144
Lid geworden op:do 27 aug 2015, 16:07
Imker sinds:2008
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:De Gelderse Vallei
Contacteer:

Re: Amoebe

Bericht door RutgerV » wo 27 apr 2016, 13:36

Hans van der Post. schreef:
RutgerV schreef:Ik heb hier zojuist ook bijen gezien die een paar meter voor de kast (op mijn auto :roll: ) echt solide drolletjes legden, tevens zijn ze nu het even vliegweer is massaal water aan het halen. Overal op de planten en tussen de stoeptegels waar het maar enigszins vochtig is zitten bijen het vocht op te zuigen, dus ze hebben hier toch echt wel een vochttekort.
Heb je, je wel eens afgevraagd waarom bijen nu massaal water halen? Bij een normale temperatuur waar er veel nectar wordt gehaald en is dit de "waterbron". Nu geven de bloemen bij de temperatuur geen nectar!
Nooit over nagedacht! Weet wat wijzer.

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Amoebe

Bericht door JackC » wo 27 apr 2016, 16:22

"Vraag me altijd af hoe bijen het in Scandinavië zich redden als wij bij 8graden al in de stress schieten..."

Het is natuurlijk niet de temperatuur waarvan we in de stress schieten, daar kunnen onze bijen best wel tegen, het is het tijdstip waarop de temperatuur weer zo laag is. In Scandinavië zitten de bijen nog gewoon binnen, met voldoende voedsel en lage activiteit, het seizoen is daar korter en intenser. Ons probleem is dat de volken volop in ontwikkeling zijn en dus stuifmeel en nectar nodig hebben. Zelfs in Zuid Spanje kwamen enkele jaren terug volken in de problemen toen na een normaal begonnen lente opeens weer een koude periode kwam, meerdere malen zelfs dat voorjaar.

Bats
Berichten:33
Lid geworden op:wo 30 mar 2016, 17:02
Imker sinds:2015
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Twente
Contacteer:

Re: Amoebe

Bericht door Bats » wo 27 apr 2016, 16:28

Haa oke duidelijk. Overigens vliegen de mijne nu gewoon. Komen ook met stuifmeel terug. Niet in grote aantallen maar toch.

peter-koi
Berichten:424
Lid geworden op:ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds:2014
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Amoebe

Bericht door peter-koi » wo 27 apr 2016, 17:24

Dat zie ik hier ook,tussen de buien door word er gevlogen.

Jurgend1971
Berichten:44
Lid geworden op:zo 20 dec 2015, 03:51
Imker sinds:2016
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Adegem / Belgie
Contacteer:

Re: Amoebe

Bericht door Jurgend1971 » wo 27 apr 2016, 18:34

Ja, hier zie ik ze ook uitvliegen.. geen stuifmeel maar denk water.. het zijn er niet veel die uitvliegen..
Gisteren heb ik voor alle veiligheid een kilo suikerdeeg gegeven.. :hive:
de bijen gingen massaal er van smullen/likken... 8-)
dat het maar gauw warmer wordt.. :(

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten