Larven op de bodem

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Sok
Berichten:22
Lid geworden op:zo 17 apr 2016, 22:26
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Onbekend en carnica waarschijnlijk
Locatie:Amsterdam
Contacteer:
Larven op de bodem

Bericht door Sok » zo 17 apr 2016, 22:38

Hoi allemaal, ik hou voor het 2e jaar bijen en voor het eerst helemaal zelf. Ik heb 2 kasten staan en vanmiddag bij inspectie van kast 2 ontdekte ik op de schuiflade pootjes en vleugeltjes. Er zit nog een schuif op de ingang dus ik denk niet dat er iets naar binnen heeft kunnen gaan als een muis ofzo? 2 weken geleden had ik 7 ramen bezet en zag t er goed uit, maar vandaag 4/5 ramen en klein broednest ( zag ik aan de mul op de lade) bij inspectie zag ik wel larven en bultig broed maar gezien de hoeveelheid bijen vond ik dit geen goed teken (darrrebroedige koningin)? Ook kon ik hare majesteit niet vinden terwijl ze gemerkt is maar vanwege de temp wilde ik niet de hele kast doorzoeken. Mogelijk is er stille wisseling geweest of de koningin erm? Opgegeten of ik weet niet. Er lagen ook wat larven op de bodem. Die zagen er gezond en wit uit, niet raar. Ik jan had ik de kast iets verplaatst ivm betere plek id tuin en toen vond ik ook al een paar larven (dikke grote) op de grond. Stuk of 10 niet alarmerend leek dat toen. Heb nu 1 raam broed uit kast 1 ingehangen in kast 2. Ik dacht gaan de dames dan de k vervangen als de hiidige k darrebroedig is of verdwenen? Of kan ik beter alsnog verenigen? Advies/ gedachten over wat dit kan zijn? Dank.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Larven op de bodem

Bericht door Hans van der Post. » zo 17 apr 2016, 22:54

Als ik jou beschrijving lees is mijn opmerking heb je bij het nakijken ook nog gesloten/open voer gezien? Nu met koude weer komt er geen nectar binnen. Het volk moet de oude voorraden aanspreken en als die er niet meer zijn wordt het openbroed gesloopt. Als er geen voer is de voerbak of fondant op het volk.
!Hans.

Sok
Berichten:22
Lid geworden op:zo 17 apr 2016, 22:26
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Onbekend en carnica waarschijnlijk
Locatie:Amsterdam
Contacteer:

Re: Larven op de bodem

Bericht door Sok » ma 18 apr 2016, 00:11

Ja er zit voer in, paar redelijk volle ramen verse honing, de drastische afname v h aantal bijen en het rare broed baart me echter zorgen. Er is ook nog leeg raat dus daar ligt t niet aan lijkt me. Dank voor je reactie.

Bmans
Berichten:282
Lid geworden op:za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Larven op de bodem

Bericht door Bmans » ma 18 apr 2016, 12:52

De situatie lijkt wat op de mijne. Die staat beschreven bij het onderwerp "Darrenbroedig" onder deze rubriek. Die is eind maart gestart en loopt tot 12 april (tot nu toe, totaal 4 pagina's).
Lees dat maar eens door, misschien heb je er wat aan. Als er wat onduidelijk is, lezen we het hier wel weer.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Larven op de bodem

Bericht door A.A. Staals » ma 18 apr 2016, 12:56

Sok schreef:Ja er zit voer in, paar redelijk volle ramen verse honing, de drastische afname v h aantal bijen en het rare broed baart me echter zorgen. Er is ook nog leeg raat dus daar ligt t niet aan lijkt me. Dank voor je reactie.
Misschien veel varroa. Poppen met klei achterlijf, schrompelvleugel?

ad staals

Sok
Berichten:22
Lid geworden op:zo 17 apr 2016, 22:26
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Onbekend en carnica waarschijnlijk
Locatie:Amsterdam
Contacteer:

Re: Larven op de bodem

Bericht door Sok » zo 24 apr 2016, 09:22

Hallo, dank voor de reacties, het onderwerp darrebroedig had ik al doorgelezen, dank, en geen poppen met klein achterlijf of bijen zonder vleugels. Ik heb inmiddels gevraagd aan een mede-imker om te komen kijken. Die zag niets bijzonders aan de buitenkant behalve wat weinig bijen. Met deze temperaturen wacht ik toch maar even met de kast open maken. Ik dacht ook aan varoa maar heb in december behandeld, hoewel dat natuurlijk niet uitsluit dat t er veel kunnen zijn. Ik heb inmiddels voor de zekerheid toch maar pak voer op de kast gelegd ikv baat t niet schaad t niet met deze temperaturen en wacht op warmer weer om echt de kast open te kunnen maken om te zien wat er aan de hand is. Als ik erachter ben laat ik t weten. Misschien toch varoa, verderop zit een 'natuurimker' die niet behandeld en dwv heeft, vooralsnog heb ik :bow-yellow: geen vleugelloze bijen of met te kleine vleugels.

Sok
Berichten:22
Lid geworden op:zo 17 apr 2016, 22:26
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Onbekend en carnica waarschijnlijk
Locatie:Amsterdam
Contacteer:

Re: Larven op de bodem

Bericht door Sok » zo 01 mei 2016, 18:45

Hallo allemaal, nog steeds hulp nodig hier. Na overleg met een collegaimker dachten we misschien toch hoge varoa besmetting en heb ik hiveclean gebruikt (vorige week) omdat de populatie hard achetruit holde. Vandaag bij mooi weer eindelijk in de kast kunnen kijken. Geen koningin en geen broed, behalve het ene ingehangen raampje vd buren (17/4) gister zaten er nog zo'n 4 straatjes op de tros. Geen redcellen aangemaakt maar wel dode larven. In de overige ramen zaten eat dode larvenet zwarte punt erop. Ook de bodem lag vol dode bijen. Er is duidelijk iets mis. Geen koningin, geen broed en evt een ziekte is mijn inschatting. Vuilbroed? Wat nu? Mn kast die er naast staat heeft geen dode larven die zwart verkeurd zijn en ziet er prima uit. Brias, stuifmeel, voer. Heb er met een andere (ietsjrs er arrndr imker) naar gekeken maar die kwam er ook niet uit. Ik hrb fotos gemaakt waarop je de bijen op de bodem ziet dn de zwart verkleurde poppen die de bijen er dus niet uit hebben gegooid. Ik weet niet goed wat nu te doen?

Sok
Berichten:22
Lid geworden op:zo 17 apr 2016, 22:26
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Onbekend en carnica waarschijnlijk
Locatie:Amsterdam
Contacteer:

Re: Larven op de bodem

Bericht door Sok » zo 01 mei 2016, 18:58

Dit zijn de fotos :(
Bijlagen
image.jpg

Sok
Berichten:22
Lid geworden op:zo 17 apr 2016, 22:26
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Onbekend en carnica waarschijnlijk
Locatie:Amsterdam
Contacteer:

Re: Larven op de bodem

Bericht door Sok » zo 01 mei 2016, 19:00

:( en deze
Bijlagen
image.jpg
Dit is de bodem

Sok
Berichten:22
Lid geworden op:zo 17 apr 2016, 22:26
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Onbekend en carnica waarschijnlijk
Locatie:Amsterdam
Contacteer:

Re: Larven op de bodem

Bericht door Sok » zo 01 mei 2016, 19:12

image.jpg
:o

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten