Raamvernieuwing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Sok
Berichten:22
Lid geworden op:zo 17 apr 2016, 22:26
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Onbekend en carnica waarschijnlijk
Locatie:Amsterdam
Contacteer:
Raamvernieuwing

Bericht door Sok » zo 01 mei 2016, 21:50

Hoe zorg je er voor dat je 50% vd ramen vernieuwd dat ook het midden aan de beurt komt als je het broednest niet uit elkaar haalt? Daar zit nu altijd broed in als ik de kast open maak?! Hoe kan ik daar ooit fris raat in krijgen?

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten:165
Lid geworden op:do 12 nov 2015, 20:41
Imker sinds:2015
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard, carnica
Locatie:Westmaas
Contacteer:

Re: Raamvernieuwing

Bericht door Matthijs » zo 01 mei 2016, 22:26

Interessante vraag! Mij lukte het dit jaar ook niet. Broed zat tussen de 1e en 2e bk. De kanten waren gevuld met voer en pollen. Vond het te zonde om deze weg te doen... of hoort dat er nu eenmaal bij, bij raat vernieuwing?

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Raamvernieuwing

Bericht door ErikS » zo 01 mei 2016, 22:27

Kende het probleem.......
makkelijkste manier.
Inwinteren op 2 bakken (en zorg dat de oudste ramen in de onderste bak zitten, dit kun je doen na de langste dag als het broednest gaat krimpen).
In maart zit het volk op het kleinste volume en in de bovenste bak. Dan neem je de onderste bak gewoon weg.
In april geef je ruimte met een bak schone raat onder het volk.
Voor het inwinteren de broedkamers omwisselen. enz enz' ;-)
de honingkamers krijgen schone ramen en liefst een rooster gebruiken.

minder netjes.
Als het volk op twee bakken zit, een rooster tussen de 2 broedbakken nadat je de q onder hebt gezet en een nieuwe bak met schone raat onder het volk. Broed valt uit en raat wordt gevuld met honing. Broednest breidt zich uit in de onderbak.

langzame manier, (of als je ernstig vervuilde ramen hebt.)
ramen met schone raat tegen het broednest hangen, een per week.
Na 2 weken 2 oude ramen met gesloten broed in de onderbak hangen, ramen met schone raat boven blijven bijhangen.
elke week een schoon raam in de bovenste broedbak bijhangen tegen het broednest en een oud raam naar beneden hangen, daar is nu ook een broednest. Na een week of 8 ..... ;-) broednest op schone raten in de bovenbak en het broednest op de oude ramen in de onderbak.

Grtz,

Erik.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Raamvernieuwing

Bericht door Alex Mönch » zo 01 mei 2016, 23:06

Stuifmeel ramen vervangen door ramen met kunstraat....dit remt ook de zwermneiging......en wanneer de volken sterk genoeg zijn donkere ramen uit het midden verhuizen naar de buitenkant,wachten tot ze uitgelopen zijn en dan weer vervangen door ramen met kunstraat....dit kun je tijdens het hele seizoen doen als er maar dracht is,zodat ze het kunstraat uitbouwen.
Wanneer de bijen bouwen prikkelt dit ook nog de haaldrift extra.

Stuifmeel ramen kun je als de raat nog niet donker is,gebruiken voor een nieuw volk.
Ik gebruik ze nog wel eens voor een schudzwerm met alleen jonge bijen en een pas bevruchte moer...de jonge bijen eten de stuifmeel ramen gaandeweg leeg en de jonge koningin heeft weer legruimte.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten