Extra broedbak geplaatst - broednest verdeeld

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

victort
Berichten:158
Lid geworden op:za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds:2010
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie:Riemst
Contacteer:
Re: Extra broedbak geplaatst - broednest verdeeld

Bericht door victort » za 07 mei 2016, 20:59

Eriks en Alex Monch, bedankt voor jullie tips! Rond 16uur de kast opengedaan, die bomvol zat met bijen, zelfs tegen het moerrooster aan zat broed. Veel donker en gesloten broed, enkele raampjes open broed. Meeste donkere broed laten zitten en in het midden van de BK gedaan, 4 raampjes gesloten en open broed in de nieuwe BK gedaan, die erop geplaatst. De nieuwe ramen aan de buitenkant. Ik zag ook enkele speeldoppen en het leek alsof er ook enkele doppen zaten die verzorgd werden. Die heb ik verwijderd. Ook heb ik zelfs de koningin gezien! Wat een pracht. Echt leuk vonden de bijen het niet (nog nooit in zo'n grote zwerm bijen gestaan) maar gestoken ben ik niet. Trots en hoopvol de kast weer afgesloten. klopt het dat ik nu zwermdrang heb verminderd? De bovenste honingkamer leek ook al best goed vol te raken. Klopt het dat wanneer daarin volle ramen met honing zitten ik er een tweede honingkamer bij kan plaatsen? Of zal dat nu wel even duren aangezien ze er een tweede BK bij hebben? groet victor

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten:165
Lid geworden op:do 12 nov 2015, 20:41
Imker sinds:2015
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard, carnica
Locatie:Westmaas
Contacteer:

Re: Extra broedbak geplaatst - broednest verdeeld

Bericht door Matthijs » za 07 mei 2016, 22:16

Ik zou inderdaad volgende week nog s kijken. Als ik zo mee lees was de 2e bk al noodzaak. Als de bk ramen volledig zijn uitgebouwd en ze gelijk worden volgestopt met nectar, zou ik direct een 2e hk zetten. Als de dracht doorzet een 3e etc.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Extra broedbak geplaatst - broednest verdeeld

Bericht door Alex Mönch » zo 08 mei 2016, 21:03

Mochten ze de 2de broedkamer uitbouwen en met nectar vullen,dan kun je beter nog een broedkamer met kunstraat nemen en het kunstje herhalen...dus bak met kunstraat op bk 1 zetten met wat raamjes open broed erin en de bk nr 2 ook boven het rooster plaatsen(let er wel op dat de koningin niet boven het rooster beland)....dan hebben ze dus een broedkamer en een honingkamer voor de honing en beneden onder het rooster de 2 broedkamers met wat raampjes kunstraat en wat raampjes broed ertussen.

Bouwen ze bk2 uit en wordt die belegd,kun je hk 2 onder hk1 plaatsen.Maar ook dan kan er een hoop honing in de kantramen van bk2 opgeslagen worden.

Hou ons maar op de hoogte van de ontwikkelingen en controleer volgend weekend even hoe het er voor staat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten