bedrijfsmethode voor beginner

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 07 mei 2016, 16:51

Wat is het verschil tussen redcel- overgelarfde koningin? is dat niet het zelfde?

ad staals
Ach, maakt het allemaal uit? Belangrijk is denk ik dat je niet teveel doppen in een (geforceerd) volk doet en voldoende bijen!! om de doppen goed te kunnen verzorgen. Ik leid dat af uit kleine kielers die je moerloos maakt in het najaar. Die kunnen dan met moeite een dop uit broeden.

Vr. gr.
JP

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door Alex Mönch » za 07 mei 2016, 17:45

quote:Wat is het verschil tussen redcel- overgelarfde koningin? is dat niet het zelfde?

ad staals

Ad,we hebben het hier over het maken van een broedafleggertje en niet een volwaardig pleegvolk dat bulkt van de bijen.

Theo777 schreef:Fijn dat er zoveel gereageerd wordt. Erg leerzaam.
Mijn doel is om een stal te hebben van 5 mtr breed en tenmibste 5 pr.volken.
Mbt aalstermethode. Van mn mentor begreep ik dat t handiger is afleggers te maken zonder koningin die blijft op t grote volk waardoor die vollop in productie blijft. In de aflegger maken ze dan wel een nieuwe..

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door A.A. Staals » za 07 mei 2016, 18:45

[quote="Alex Mönch"]quote:Wat is het verschil tussen redcel- overgelarfde koningin? is dat niet het zelfde?

ad staals

Ad,we hebben het hier over het maken van een broedafleggertje en niet een volwaardig pleegvolk dat bulkt van de bijen.
Alex
Het is een reactie op:
ErikS schreef:
Klopt dat je voor redelijke prijzen jonge koninginnen kunt kopen maar goed geteeld doet een "normale" moer niet onder voor een overgelarfde. Redcellen leveren ook goed koninginnen mits de voeding maar ok is en het volk sterk.

ad staals

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door joselito » za 07 mei 2016, 19:06

A.A. Staals schreef:Wat is het verschil tussen redcel- overgelarfde koningin? is dat niet het zelfde?
Een overgelarfde koningin komt van een teeltmoer, normaal gezien en een redcel niet.
Bovendien is het larfje dat ik neem slechts enkele uren oud, bij een redcel weet je dat niet. Daar is de eerste bekommernis van de bijen om een nieuwe koningin te kweken. Ik lees dan wel eens dat er imkers zijn die dan de vierde dag de kast openen en de doppen die dan al gesloten zijn verwijderen omdat de larve te oud was, maar dat vind ik toch maar lapwerk.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door A.A. Staals » za 07 mei 2016, 21:13

joselito schreef:
A.A. Staals schreef:Wat is het verschil tussen redcel- overgelarfde koningin? is dat niet het zelfde?
Een overgelarfde koningin komt van een teeltmoer, normaal gezien en een redcel niet.
Er zijn ook veel redcel moeren die van een teeltkoningin komen. Ik ken een hele groep die stukjes raat gebruiken ipv overlarven.
Zelf heb ik elk jaar ook nog al wat koniginnen die uit redcellen ontstaan, merk echt geen verschil met de omgelarfde.

ad staals

Theo777
Berichten:347
Lid geworden op:za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds:2016
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door Theo777 » wo 11 mei 2016, 06:27

Zo, gister weer bij de bijen geweest. Ontwikkeld zich goed. Staan nu op dubbele kast met elk elf ramen. Van de onderste zijn zga 8 ramen bezet.
Plan is nu om ze door te ontwikkelen en eventueel heidehoning oogsten.
Nu staan ze nog wel een tijd op t koolzaad. Mocht de dracht tegenvallen, dan blijft t volk toch wel bouwen als je ze suikerdeeg bijvoert?
Mijn streven is toch wel er straks een aflegger van te maken. Tot wanneer kan dit?

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door ErikS » wo 11 mei 2016, 07:56

Goed nieuws met de ontwikkeling van je volk maar begrijp je opmerking niet.
Deze kast zou nu al goed moeten halen en zeker met de lindedracht (aannemend dat je die hebt in je omgeving....) ruim binnen moeten halen. Dus honingkamer plaatsen.
Heidehoning is veel later in het jaar.

Een aflegger zou ik maken de laatste week van de lindedracht. Daarna komt meestal een drachtpauze, hebben de dames goed mee kunnen halen en daarna de zorg aan de dop/koningin geven.

Theo777
Berichten:347
Lid geworden op:za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds:2016
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door Theo777 » wo 11 mei 2016, 08:59

Hoi Erik, snelle reactie!!

Ik weet niet of ik (veel) linde heb staan hier in de omgeving. Ze staan nu op t koolveld. En daar blijven ze ook nog wel staan want die is nog lang niet uitgebloeid. Met die goede dracht daarop hoop ik dat t volk sterk uitbouwt op 2 bakken. Om dan daarna een aflegger ervan te kunnen maken zodat ik minimaal 2 volken straks kan inwinteren. Dat vind ik nu nog even belangrijker dan de honing. Vandaar dat ik honing pas wil zien te oogsten op de heide.
Maar, ipv linde, zou ik dan ook de aflegger kunnen maken na de koolzaaddracht?

Hoeveel uitgebouwde ramen / straten bijen zou ik moeten hebben op mijn volk, om hiervan een aflegger te kunnen maken?
Zonder dat t teveel verzwakt om sterk de winter in te gaan.
Als het broednest ook de bovenste BK vult is t beste tijdstip om een aflegger te maken las ik even weer terug. Dus eerst nu afwachten tot de bovenste BK ook is gevuld met broednest?

Groetjes Theo

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door ErikS » wo 11 mei 2016, 10:30

hello,
Was vroeg vanmorgen. ;-)
Normaliter wordt in deze periode van overvloedige dracht bij grote volken broed afgenomen om zwermneiging voor te zijn. Ik ken een imker die elke 10 dagen een aflegger maakt hierom in deze periode, en goede opbrengst heeft. Belangrijkst is de verhouding, jonge (grijze) bijen, vliegbijen en broed, niet het absolute aantal.
Vanaf 8 ramen broed kun je een aflegger maken, ik heb zelf een volk op 15 ramen broed en dan is het nodig om in te grijpen (bij mij is de ingreep meer ruimte geven overigens maar om een andere reden).

Zou je volken veel ruimte geven in de honingkamers, als de honingkamer half vol is met losse honing al een nieuwe erop. Ook als de honingkamer vol zit met bijen een nieuwe honingkamer erop. zie ook bijenblog, toevallig net gelezen, helemaal heldere uitleg. http://www.bijenhouders.nl/blog/de-tweede-honingkamer

praktisch denkend, vanaf vrijdag zijn enkele dagen koud weer voorspeld, geen vliegweer.
Vandaag een honingkamer, vrijdag checken en indien zinvol weer een honingkamer erop (eigenlijk gewoon doen;-)). De dames kunnen dan de dagen koud gebruiken om de losse honing te verwerken en naar boven te brengen. Krijg je ook ruimte rond het broednest dat verder kan uitbreiden.
Ik maak zelf vrijdag nog enkele verzamelbroedafleggers (op miniplus). Kunnen ze de koude dagen wennen en doppen aanzetten. Na een week splits ik de afleggers en heb over 4 weken meerdere kleine afleggers met leggende koningin. Ook deze afleggers zijn nog ruim op tijd "groot". Een volk op 4 ramen in augustus en 10.000 bijen gaat nog sterk de winter in dus geen zorgen hierover.Tot en met juli (na de linde) kun je afleggers maken die op eigen kracht winterklaar raken, is een kwestie van met voldoende volk starten en een geschikte standplaats/dracht. Daarnaast is overwinteren op een zesramer is ook goed mogelijk.

Theo777
Berichten:347
Lid geworden op:za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds:2016
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door Theo777 » wo 11 mei 2016, 14:03

Hoi Erik,

Mooie link erbij met uitleg, thanx.
Nog veel te leren, spijt dat ik niet dit jaar al op cusus zit.
En wat een supergave ervaring zo bezig te zijn in je bijen en je volk te zien groeien en de raten te bestuderen en dan ook nog de mooie hare majesteit te zien lopen.

Ter verduidelijking. T volk heeft nu 9 uitgebouwde ramen en 2 kunstraat in de onderste bak.
Daarboven een BK met 11 kunstraat.
( geen moerrooster, want prioriteit is groot volk maken.)

Als ik nu HK erop zet kunnen ze de honing toch nog niet verplaatsen, want ik heb enkel dan een HK met kunstraat.
En moeten ze eerst de raten uitbouwen toch?

Groetjes Theo
Laatst gewijzigd door Theo777 op wo 11 mei 2016, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 30 gasten