Kastbodems, vlieggatverkleiners, spitsmuizen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

pflipp
Berichten:88
Lid geworden op:vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds:2015
Aantal volken:0
Bijenras(sen):Buckfast F2
Contacteer:
Kastbodems, vlieggatverkleiners, spitsmuizen

Bericht door pflipp » wo 11 mei 2016, 19:30

Dag iederen,

Ik heb een nieuwe kastbodem nodig. Dat lijkt simpel, maar ik kom er niet goed uit.

Mijn docent raadde die van de één aan boven die van een ander, maar onthoud maar eens welke :D En dan dat inlegbare verkleinblokje. Handig. Maar op welke bodems past ie nou wel en op welke niet? Alleen op bodems met een gapend rechthoekig gat, of ook op diegenen die al een ingebouwd balkje over de opening hebben?

En heb ik er eigenlijk wel iets aan, als naast roverij mijn voornaamste probleem spitsmuizen is?

Ik heb tot nog toe steeds zelf voor mijn oude bodems steeds verkleinblokjes gezaagd die dan net bij die ene bodem pasten. Zou graag op een eenduidig systeem overgaan dat werkt - als dat bestaat :D

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Kastbodems, vlieggatverkleiners, spitsmuizen

Bericht door ErikS » wo 11 mei 2016, 20:15

welke kastmaat?

pflipp
Berichten:88
Lid geworden op:vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds:2015
Aantal volken:0
Bijenras(sen):Buckfast F2
Contacteer:

Re: Kastbodems, vlieggatverkleiners, spitsmuizen

Bericht door pflipp » wo 11 mei 2016, 23:18

Spaarkast :)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kastbodems, vlieggatverkleiners, spitsmuizen

Bericht door Hans van der Post. » wo 11 mei 2016, 23:57

pflipp schreef:Spaarkast :)
stuur je een pb
!Hans.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Kastbodems, vlieggatverkleiners, spitsmuizen

Bericht door ErikS » do 12 mei 2016, 09:13

Een simpele oplossing is de nicot bodem, origineel voor Dadant, de 2 piefjes afzagen en een strook op de achterzijde om de spleet dicht te maken.
Op de foto onder een kunststof kast maar ik heb ze ook pas gemaakt voor houten zelfbouwkasten. In de bijenstand zie je ze onder 2 kasten met honingkamers. Een deksel ligt startklaar te zijn bovenop.

Goedkoop en robuust, met varroa schuif.
Je moet wel voor een vlakke ondergrond zorgen en oppassen met optillen. De bodem heeft de neiging te gaan gapen dus 2 spanbanden gebruiken is verstandig.
Bijlagen
IMGP0001.JPG
IMGP0002.JPG

pflipp
Berichten:88
Lid geworden op:vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds:2015
Aantal volken:0
Bijenras(sen):Buckfast F2
Contacteer:

Re: Kastbodems, vlieggatverkleiners, spitsmuizen

Bericht door pflipp » do 12 mei 2016, 10:30

Bedankt voor jullie reacties, pb en direct!

Veel van de 'bodemonderdelen' die los worden verkocht zijn voor Nicot of Segeberger geloof ik he? En bijv die vlieggat schuifjes, metaal of geel plastic, waar passen die eigenlijk wel en niet op? Ja ik weet dat het een stomme vraag is maar ik vind het zelf dan weer stom dat er over die producten zo weinig te vinden is, terwijl het volgens mij best wel een gepuzzel is! :wink: :D

Intussen heb ik nog een aardig knutselplannetje bedacht. Ik probeer het namelijk zo lang mogelijk uit te houden met het mij beschikbare materiaal, en daarna dan echt te kopen wat tegen die tijd mijn voorkeur heeft.

Nu heb ik een oud reisraam met aan 1 zijde een vliegopening over de gehele breedte. Zal nog even moeten nameten of deze aan de spitsmuis-specs voldoet. Die onder de kast plaatsen, en dan kunnen de bijtjes invliegen. Daaronder weer een broed- of honingkamer met die vervelende kraagranden aan drie zijden (nou, vervelend, heb nog niets van dichtkitten gemerkt!), kan ik aan de open kant mooi een dekplank inschuiven als inspectielade. En presto! Hoef ik alleen schuim oid te regelen voor het verkleinen. Dat ik daar niet net even eerder op kwam! 8)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 138 gasten