Oriëntering van raatcellen (raatkamertjes)?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

pflipp
Berichten:88
Lid geworden op:vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds:2015
Aantal volken:0
Bijenras(sen):Buckfast F2
Contacteer:
Re: Oriëntering van raatcellen (raatkamertjes)?

Bericht door pflipp » di 17 mei 2016, 22:24

Oké, ik drop de kreet wel: Housel positioning. Google maar even, er komen genoeg hits op. Van alle dingen die aandacht verdienen, geloof ik deze verder wel even. Eigenlijk zegt bovenstaand onderzoek al dat de bijtjes de boel desnoods op z'n zij bouwen.

Egbert
Berichten:140
Lid geworden op:do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds:2010
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Rijssen
Contacteer:

Re: Oriëntering van raatcellen (raatkamertjes)?

Bericht door Egbert » wo 18 mei 2016, 20:36

Ik heb een anderhalf-bak en had bij 2 velletjes de raat een kwartslag gedraaid ingesmolten :doh:
Ik had ze voor de zekerheid aan de zijkanten ingehangen, maar ze bouwen ze prima uit.
Vrijdag ga ik ze weer controleren, ben benieuwd of ik er nog verder verschil in kan vinden.

Wout S
Berichten:15
Lid geworden op:di 26 aug 2014, 14:50
Imker sinds:2014
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Bierbeek (België)
Contacteer:

Re: Oriëntering van raatcellen (raatkamertjes)?

Bericht door Wout S » wo 18 mei 2016, 21:29

Daarover stond vorig jaar iets in het maandblad van de imkersbond. Aan de ene zijde van de kunstraat zie je een Y in elke cel (dus puntje naar beneden), aan de andere kant een omgekeerde Y(dus vlakje naar beneden). Er werd gezegd dat de bijen van nature de Y naar de buitenkant van het broednest oriënteren, en dat ze dus meer op hun gemak zijn als daar rekening mee gehouden wordt bij het plaatsen van de ramen.
Ik heb vorig jaar dus bij het insmelten op al mijn raampjes een merkteken gezet aan de Y-kant en bij het inzetten van de raampjes ervoor gezorgd dat dat merkteken naar de buitenkant wijst enz... Dit jaar heb ik dat toch maar alweer achterwege gelaten :D

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Oriëntering van raatcellen (raatkamertjes)?

Bericht door Samuel Murray » wo 18 mei 2016, 21:44

pflipp schreef:Oké, ik drop de kreet wel: Housel positioning.
Klopt, maar als ik het goed begrijp gaat Franc's vraag niet over Housel-positionering. Housel-positionering gaat primair over het plaatsen van kunstraat (dat de cellen aan e.g. de ene kant van alle ramen op hetzelfde manier georiënteerd moet zijn als hetzelfde kant van alle ander ramen (gezien vanaf het broednest)). Franc's vraag gaat over puntje omhoog vs plat kant omhoog.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Samuel Murray op wo 18 mei 2016, 22:09, 2 keer totaal gewijzigd.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Oriëntering van raatcellen (raatkamertjes)?

Bericht door ErikS » wo 18 mei 2016, 21:48

Wout S schreef:Daarover stond vorig jaar iets in het maandblad van de imkersbond. Aan de ene zijde van de kunstraat zie je een Y in elke cel (dus puntje naar beneden), aan de andere kant een omgekeerde Y(dus vlakje naar beneden). Er werd gezegd dat de bijen van nature de Y naar de buitenkant van het broednest oriënteren, en dat ze dus meer op hun gemak zijn als daar rekening mee gehouden wordt bij het plaatsen van de ramen.
Ik heb vorig jaar dus bij het insmelten op al mijn raampjes een merkteken gezet aan de Y-kant en bij het inzetten van de raampjes ervoor gezorgd dat dat merkteken naar de buitenkant wijst enz... Dit jaar heb ik dat toch maar alweer achterwege gelaten :D
Heb het artikel gezien, wie dat heeft verzonnen......
Alsof bijen in een donkere kast in de gaten kunnen hebben hoe de ramen tegenover elkaar gericht zijn.....

En alsof bijen in horizontale richting en verticale richting feilloos een vaste afstand aanhouden. Meestal beginnen bijen op meerdere plaatsen op een kale lat te bouwen, soms zelfs omhoog te bouwen.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Oriëntering van raatcellen (raatkamertjes)?

Bericht door Samuel Murray » wo 18 mei 2016, 22:18

ErikS schreef:Alsof bijen in een donkere kast in de gaten kunnen hebben hoe de ramen tegenover elkaar gericht zijn...
Bijen hebben geen moeite om in een donkere kast allerlei andere mirakeleuse dingen te doen.
En alsof bijen in horizontale richting en verticale richting feilloos een vaste afstand aanhouden.
Housel-positionering heeft volgens mij niets te maken met vaste afstand houden of niet.

Oranjedal
Berichten:95
Lid geworden op:zo 23 aug 2015, 21:07
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast, bastaard
Locatie:Drenthe
Contacteer:

Re: Oriëntering van raatcellen (raatkamertjes)?

Bericht door Oranjedal » wo 18 mei 2016, 22:41

Wout S schreef:Daarover stond vorig jaar iets in het maandblad van de imkersbond. Aan de ene zijde van de kunstraat zie je een Y in elke cel (dus puntje naar beneden), aan de andere kant een omgekeerde Y(dus vlakje naar beneden). Er werd gezegd dat de bijen van nature de Y naar de buitenkant van het broednest oriënteren, en dat ze dus meer op hun gemak zijn als daar rekening mee gehouden wordt bij het plaatsen van de ramen.
Ik heb vorig jaar dus bij het insmelten op al mijn raampjes een merkteken gezet aan de Y-kant en bij het inzetten van de raampjes ervoor gezorgd dat dat merkteken naar de buitenkant wijst enz... Dit jaar heb ik dat toch maar alweer achterwege gelaten :D
Hoi,
Ik heb er iets van gelezen. Mevrouw Dee Lusby houdt er in haar kasten rekening mee. Hoe precies weet ik niet, maar er is wel aardig wat over te vinden op het internet. Zij behandeld haar volken niet tegen varroa en is een groot voorstander van kleine celbouw.

Groeten,
Marcel
Groeten,
Marcel

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oriëntering van raatcellen (raatkamertjes)?

Bericht door FrancA » do 19 mei 2016, 07:41

ErikS schreef:En alsof bijen in horizontale richting en verticale richting feilloos een vaste afstand aanhouden. Meestal beginnen bijen op meerdere plaatsen op een kale lat te bouwen, soms zelfs omhoog te bouwen.
Geen verschil gezien of het vlakje boven of opzij zit, ze bouwen het allemaal uit.
Wat dat betreft klopt dat met het door Samuel gevonden onderzoek.
Bijen kunnen idd elke richting opbouwen heb ik pas nog gezien.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Oriëntering van raatcellen (raatkamertjes)?

Bericht door Tieme » do 19 mei 2016, 09:06

Klopt inderdaad. Ik heb nog nooit gezien dat ze een raat verbouwden omdat de kunstraat niet goed ligt.
Ik zou hier geen energie aan besteden als ik jullie was.... Net als aan de kleine cel.... :be5:

J.R.
Berichten:318
Lid geworden op:ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds:2005
Aantal volken:5
Bijenras(sen):mellifera
Locatie:Marum Nederland
Contacteer:

Re: Oriëntering van raatcellen (raatkamertjes)?

Bericht door J.R. » do 19 mei 2016, 13:11

Het kan wel, maar is niet handig.
Bij controle moet je erg bukken en de bijen vliegen je op de benen ed.
Op goede werkhoogte plaatsen is het beste.

Jan Eitsma

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten