Alleen kap voldoende?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Alleen kap voldoende?

Bericht door Theo777 »

Hallo, ik had een vraag mbt pak/jack.
Ik wil voor mn vrouw kids ook wat beschermende kleding hebben.
Ik heb inmiddels al twee paar handschoenen.

Nu wil ik voor hen ook een monnikskap kopen.
Maar is dat voldoende of hebben ze ook echt een jack nodig?
En is dat jack voornamelijk tegen steken :be5: ? Of meer om je kleding te beschermen tegen was/ propolis ed en is feitelijk een eigen jack net zo effectief tegen steken?

Misschien domme vraag...... :be1:

Gr, Theo
Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Alleen kap voldoende?

Bericht door Erick »

Theo777 schreef:.....Misschien domme vraag...... :be1:
domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden :whistle:
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Alleen kap voldoende?

Bericht door ErikS »

Mijn persoonlijke motto, de enige domme vraag is de vraag die niet gesteld is.
Maar misschien een niet helemaal uitgewerkte vraag... ;-) Wat gaan ze doen???

Meekijken, dan kan dat prima mits verder aangepaste kleding. Geen wapperende, openhangende wind en bijen vangende kleren.

Ik hou er zelf altijd rekening mee dat bij het optillen van een bak een raam door aangroei kan blijven hangen en uit de bak wordt getilt, en uiteraard valt. Kan gebeuren en dan moet het veilig zijn voor mensen die meekijken. Jij kent het temperament van je bijen het beste.

Maar als je het volk doorgaat en bv honing afneemt zou ik voor goede jacks kiezen. Mijn jack van katoen met een t-shirt eronder is voldoende bescherming voor mijn (buckfast) bijen en ik werk altijd zonder rook.
Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Alleen kap voldoende?

Bericht door Theo777 »

Dat had ik afgelopen vrijdag. Twee ramen kwamen mee omhoog toen ik de bovenste bk eraf tilde. Ze bleven wel hangen en ik deed de kast weer terug op zn plek. Bijtjes waren wel erg vliegerig toen dat gebeurde. Met eruit tillen en met terugzetten gingen die twee ramen natuurlijk niet echt keurig netjes terug. En kan me voorstellen dat dat niet door ze gewaardeerd werd. Ik heb ook nog maar een paar keer de kast opengehad dus echt verschil in temperament kan ik nog niet beoordelen. T volk was ook enorm gegroeid.......
Maar meende niet dat ze erg stekerig waren. Door mn spijkerbroek heen ook geen steek gevoeld....
Mn vrouw zegt: '' maar als ik je moet redden bij de bijen...dan toch wel echt jack nodig....'' Na twee recente nieuwsberichten over aanvallende bijen in nederland en de vs..... :be2:

Morgen ga ik opnieuw t volk in. Had afgelopen vrijdag door de hektiek niet overtollig raat weggesneden. Ga ik nu wel doen. En hk erop met daarin 2/4 ramen brias om ze de hk in te lokken.
Na de heide aflegger maken. Misschien wel twee. Een in de 6 ramer en een in een 11 raams kunsstof seegeberger bk. Met vulblok. Hoop dan in ieder geval twee volken in te winteren. Lukt t goed bij beide dan is t najaar toch ook de beste tijd om volken weer samen te voegen....?
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Alleen kap voldoende?

Bericht door ErikS »

Theo777 schreef:Mn vrouw zegt: '' maar als ik je moet redden bij de bijen...dan toch wel echt jack nodig....'' Na twee recente nieuwsberichten over aanvallende bijen in nederland en de vs..... :be2:
Na de heide aflegger maken.
lijkt me heel laat in het seizoen...... dan liever eerder.

Voor de reddende vrouw een brandblusser kopen, werkt formidabel tegen bijen en ook handig bij brand!
Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Alleen kap voldoende?

Bericht door Theo777 »

Oeps. Bedoelde de linde. Dit had je mij ook al eens eerder geadviseerd. Na de linde een afleger waarvan je een mooi volkje kan maken om in te winteren...
Nu vraag ik mij af of ik ook al niet morgen een aflegger kan maken. 2 ramen broed ( waarvan ik dan een raam wil gebruiken dat ik vrijdag in t centrum vh broednest heb gehangen, uitgebouwd onbebroed, om daar met zekerheid een larfje te vinden van een dag oud) 1 stuifmeel en 1nectar/honing en 2 vulramen. Is dat voldoede voer of moet er al suikerdeeg bij, of doe je dat op de 13 dag bij t doppen breken ?Of is dit nu t verkeerde tijdstip om een aflegger te maken?
Meen dat je t beste een aflegger 4 weken voor de dracht kan maken. En die (linde)dracht staat al voor de deur... Of is dit puur theorie en kun je daar vanaf wijken?

Groet, Theo
Laatst gewijzigd door Theo777 op ma 30 mei 2016, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Alleen kap voldoende?

Bericht door Theo777 »

ErikS schreef:
Theo777 schreef:Mn vrouw zegt: '' maar als ik je moet redden bij de bijen...dan toch wel echt jack nodig....'' Na twee recente nieuwsberichten over aanvallende bijen in nederland en de vs..... :be2:
Na de heide aflegger maken.
lijkt me heel laat in het seizoen...... dan liever eerder.

Voor de reddende vrouw een brandblusser kopen, werkt formidabel tegen bijen en ook handig bij brand!
Goede tip! Poederblusser? Schuimblusser?
J.R.
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: Marum Nederland
Contacteer:

Re: Alleen kap voldoende?

Bericht door J.R. »

Dan zeker een schuimblusser, poeder geeft veel rommel behalve als je er mee gooit.
Vanwege het schuim zullen de bijen niet meer kunnen opvliegen.
Vandaag net weer opfriscursus bhv gehad.

Jan Ritsma
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Alleen kap voldoende?

Bericht door ErikS »

Theo777 schreef:Oeps. Bedoelde de linde. Dit had je mij ook al eens eerder geadviseerd. Na de linde een afleger waarvan je een mooi volkje kan maken om in te winteren...
Nu vraag ik mij af of ik ook al niet morgen een aflegger kan maken. 2 ramen broed ( waarvan ik dan een raam wil gebruiken dat ik vrijdag in t centrum vh broednest heb gehangen, uitgebouwd onbebroed, om daar met zekerheid een larfje te vinden van een dag oud) 1 stuifmeel en 1nectar/honing en 2 vulramen. Is dat voldoede voer of moet er al suikerdeeg bij, of doe je dat op de 13 dag bij t doppen breken ?Of is dit nu t verkeerde tijdstip om een aflegger te maken?
Meen dat je t beste een aflegger 4 weken voor de dracht kan maken. En die (linde)dracht staat al voor de deur... Of is dit puur theorie en kun je daar vanaf wijken?

Groet, Theo
gewoon maken en je hebt al voer gegeven, geen zorgen.
het enige punt van aandacht is rovende bijen als de dracht afgelopen is. De aflegger heeft dan nog geen jonge wachtbijen. Andere volken een overdaad aan speurbijen. Verstandig is dan de vliegopening klein te houden, bv 3 cm.
Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Alleen kap voldoende?

Bericht door Theo777 »

Dank Erik, ik wil de doppen breken over 13 dagen, dus op maandag. Ben dan eerst nog naar de tandarts dus wordt 1830/1900 om dat te doen. Is toch goed tijdstip dacht ik, na 1600 uur.

En doppen breken is t afsnijden vd doppen van de raat of ze met bijtel doormidden snijden?
Klinkt zo makkelijk, doppen breken, maar hoe ziet dat eruit als je dat nog nooit hebt gezien of gedaan? :think:

Groet, Theo
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Hans van der Post., Marije_en_Bas en 134 gasten