Wanneer kan de HK erop?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Wanneer kan de HK erop?

Bericht door Theo777 »

Super Dirk. Ik had dat ook wel eens eerder gehoord. Maar beinvloed dat de honing dan niet?
Die 4 ramen zit dan zga geen honing in dus die slinger je niet neem ik aan?
Gr. Theo
Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Wanneer kan de HK erop?

Bericht door Theo777 »

Dan de vraag.......als je die ramen in de honingkamer hebt gehangen met open broed. Hoe vervang je die ramen in de BK?
Ik wil daarvoor weer kunstraat teruggeven, maar waar hang je die....tegen t broednest aan of juist aan de kanten?
( ik zal t vast ergens gelezen hebben, maar lees soms zoveel....dat je t ff niet meer weet.....)

Gr, Theo
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wanneer kan de HK erop?

Bericht door Hans van der Post. »

sitaat theo777:
Dan de vraag.......als je die ramen in de honingkamer hebt gehangen met open broed. Hoe vervang je die ramen in de BK?
Deze ramen vervang je niet. je hangt de broedramen maar kort - drie dagen - in de honingkamer daarna weer terug op zijn plaats, wel even de stukken nieuw gebouwde raat er af halen. kijk ook even of de moer niet toevallig in de hk loopt.
!Hans.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wanneer kan de HK erop?

Bericht door Dirk Blanken »

Ik las mijn reactie na.
En als je doet wat ik zei moet je wel de moer opzoeken want die moet beneden blijven.

Een moer opzoeken is heel eenvoudig je moet alleen naar de moer kijken en de rest vergeten.
Het werkt echt zo.

Je weet hoe een moer loopt en meestal op een minder drukke plaats zit.
De verzorgende bijen zitten in een kring om haar heen.

Ik kijk mijn bevruchtingskastjes heel vroeg even na en een onbevruchte koningin is het moeilijkste te zoeken maar met de methode alleen naar de moer kijken heb ik haar in de drieramer na een paar seconden als ze op het raam zit.
Dat is volgens mij gewoon een kwestie van focussen op alleen de moer.

Imkeren is een kwestie van trucjes.
De meeste van mijn volken zitten nu op 5 bakken waarvan 2 broedbakken.
Ik gebruik veel vochtige handdoeken over de bakken die ik wegzet en zorg daarbij dat ze ventilatie van onderen hebben dus als je een bak weg zet op een deksel dan 5 cm naar voren zodat ze voor en achter ventilatie hebben.
Dan trossen ze niet onder de bak en kan je ze zo weer opzetten als alles niet te lang duurt.

Een volk wat uitpuilt van de bijen zoals een pleegvolk, een vochtige handdoek erover heen en de rust keert weer.
Zeker bij dit onweersachtige weer krijg je ze zo rustiger als met een veger.

Probeer het uit.

Dirk
dertiende
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Wanneer kan de HK erop?

Bericht door joselito »

Dirk Blanken schreef:En als je doet wat ik zei moet je wel de moer opzoeken want die moet beneden blijven.
Je kunt de ramen met broed ook afschudden en dan naar boven hangen, dan hoef je de koningin niet te zoeken.
Ik slinger nooit honing uit ramen waar broed in gezeten heeft. Het tast de smaak van de honing aan.
Zelfs als er al een aantal maal honing in gezeten heeft geeft de was zijn smaak af aan de honing.
Het beste merk ik dat met acacia honing. De vers opgebouwde raten geven de beste smaak honing en die slinger ik dan ook apart.
Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Wanneer kan de HK erop?

Bericht door Theo777 »

Ik had de koninging vandaag zien lopen dus dat maakte eea wat makkelijker. dat raam even apart in een bak.
Klaar, kijken of ze er nog opzat. Ja. Heel tevreden haar weer teruggehangen!

groet, Theo
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 152 gasten