Segeberger Duitse normaal half hoogsel honingzolder

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
trietje
Berichten: 9
Lid geworden op: di 31 mei 2016, 23:18
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Segeberger Duitse normaal half hoogsel honingzolder

Bericht door trietje »

Beste medeimkers,

Sinds kort heb ik mij 2 Segeberger kasten Duitse normaal met Hoffman raampjes en korte oren aangeschaft.
Op mijn 2 onderste rompen staat een halve honingzolder. Ik koos hiervoor omdat deze dan sneller is ingeschuurd en minder weegt bij het ouder worden van de imker.
Vorig jaar schafte ik me koninginneroosters aan voor Duitse normaal: 47,5 cm x 47,5 cm. Ze passen perfect op de Segeberger bakken.
Echter als ik het koninginnerooster op de 2de bak zet en dan de halve honingzolder daarop, komen de helve raampjes van de honingzolder naar boven geduwd omdat ze op het koninginnerooster steunen.
Hoe kan ik dit oplossen? Een rand maken in hout op de rand van de bak, zodat de honingzolder wat hoger komt te liggen en dus de ramen het koninginnerooster niet meer raken? Hoeveel dient de dikte van deze kader te zijn, zodat de bijenruimte tussen de koninginnerooster en de onderkant van de ramen van de honingzolder tussen 4 en < 8 mm blijft?

Ook zou ik een houten plaat willenmaken met een bijenuitdrijver erin, voorals ik binnenkort honing moet slingeren.
Kan dit met een plaat van 18 mm dik, of is dit te dik?

Ook hebben mijn Hoffmanraampjes korte oren. Die zijn maar net lang genoeg om de ramen net in het hoogsel te kunnen laten hangen. Ze springen er snel uit bij het verplaatsen van het hoogsel. Is er een mogelijkheid de oren te verlengen of eventueel een rand te maken in het hoogsel zodat ze verder over de rand komen te liggen?

Dimitri
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Segeberger Duitse normaal half hoogsel honingzolder

Bericht door joselito »

trietje schreef:

Hoe kan ik dit oplossen? Een rand maken in hout op de rand van de bak, zodat de honingzolder wat hoger komt te liggen en dus de ramen het koninginnerooster niet meer raken? Hoeveel dient de dikte van deze kader te zijn, zodat de bijenruimte tussen de koninginnerooster en de onderkant van de ramen van de honingzolder tussen 4 en < 8 mm blijft?
Ook zou ik een houten plaat willenmaken met een bijenuitdrijver erin, voorals ik binnenkort honing moet slingeren.
Kan dit met een plaat van 18 mm dik, of is dit te dik?
Door de koninginnenrooster in een houten kader te zetten.
http://www.honingraat.eu/443-thickbox_d ... oster-.jpg
Ook rond de plaat met bijenuitlaat maak je dan best een houten kader.
https://bebee.be/85-large_default/ruitv ... ningen.jpg
Als je deze uitlaat gebruikt speelt de dikte van de plaat weinig rol, 12 mm multiplex is voldoende .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 155 gasten