broedafleger bijvoeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: broedafleger bijvoeren

Bericht door Hans van der Post. » ma 06 jun 2016, 17:22

sikkie68 schreef:Hallo Theo , en Hans, domme vraag misschien maar waarom ?de 24-29 dag oxalen, HM kan toch in deze periode van het jaar snel bevrucht zijn en worden... of staat daar een minimum (Rijpings- /Incubatie) tijd voor (of zo) voordat de eierstokken van HM volledig goed gaan werken,voor ze uberhaupt een eitje kan leggen, soort van , 'PUBERTIJD' zeg maar!!
mvgr sikkie den haag :be7: :be7: :be8: :be8: :hive: :be9:
24 dagen na het leggen van het laatste darren ei, 29 dagen is de jonge moer nog niet aan de leg.
Alle varroa mijten zitten op de bijen.
Maar tomer we dwalen af deze topic het ging over het al dan niet voeren de broedaflegger.
!Hans.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: broedafleger bijvoeren

Bericht door tomer » di 07 jun 2016, 12:54

Hans, ik denk dat je je van naam vergist en sikkie68 bedoelt, want ik heb het toch over bijvoeren van de aflegger?
Theo777, om water te geven heb ik een bokaal water omgedraaid op een schoteltje en die aan de andere kant van het vulblok gezet, omdat ik ook geen lege uitgebouwde ramen heb.

Theo777
Berichten:347
Lid geworden op:za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds:2016
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: broedafleger bijvoeren

Bericht door Theo777 » di 07 jun 2016, 13:32

Das een goed idee tomer. Maar dan moet ik de ramen wel overhangen. Zijn 5 ramen in en een vulblok. Wat is trouwens precies een bokaal met schotel?
Hoop dat t goed gaat en t oude volk t nwe niet beroofd.
Wat is t teken daarvan? Veel dode bijen voor de kast? Dat valt reuze mee. Stuk of 1 / 2

Heb dus de aflegger op 2.5 mtr vd oude staan. Wel met pion ervoor als baken voor de bijen in de aflegger. Er wordt gevlogen op de aflegger, maar dat is toch normaal hoop ik omdat niet alle vliegbijen zijn teruggevlogen....toch?
Zag dat er twee bijen goed aan t stertselen waren op de aflegger. Dat doen toch alleen de bijen die daar nu in wonen dan toch?

Theo777
Berichten:347
Lid geworden op:za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds:2016
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: broedafleger bijvoeren

Bericht door Theo777 » vr 10 jun 2016, 14:00

Hans van der Post. schreef:
Theo777 schreef:Dan kan ik dus de ramen bekijken na 13 dagen. Dan verder met rust laten en daarna behandelen met oxaal tussen de 24 en 29e dag? Gr. Theo

Goed opgemerkt en maak van het vraagteken een uitroepteken! :be2:
Hans, als ik de ramen bekijk na 13 dagen, verstoor ik de koningin dan niet? Met kans op inballen/afsteken? Dat is wel t laatste wat ik wil zien gebeuren. Ik begreep dat jonge koninginnen juist erg gevoelig zijn...?
Is t niet safer nu te kijken of er dopen zijn aangezet?

En als de doppen dus niet breek op de tiende dag, zoals eerder geadviseerd is, krijg ik dan geen nazwermen, wat ik elders op t forum las onder zoekterm broedaflegger.

Maak me toch een beetje zorgen..... :be9:
Graag hoor ik reacties van hans of ervaren imkers, want t is vandaag dag 10.....

Groetjes Theo

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: broedafleger bijvoeren

Bericht door Hans van der Post. » vr 10 jun 2016, 21:38

Stel .... stel dat de jonge koningin zou worden ingebald als het goed is zijn er nog meer moeren in de dop. :be2:
Bij het doppen breken heb ik nog nooit last gehad van dat bijen een moer inballen. Als je geen doppen breekt heb je een of meer nazwermen.
Ik ben zeer nieuwsgierig van aard, als die moeren in volkjes/volken die ik in de loop van de tijd voortijdig heb bekeken door de volken waren omgebracht zou ik nu geen bijen meer hebben. Kijken en kijken zijn twee dingen rust en weinig of geen rook gebruiken is mijn devies.
Je moet verder het volkje - broedaflegger met rust laten dan alleen 21 dagen na het maken ervan, oxaal druppelen!
!Hans.

Theo777
Berichten:347
Lid geworden op:za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds:2016
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: broedafleger bijvoeren

Bericht door Theo777 » vr 10 jun 2016, 22:22

joselito schreef:
Theo777 schreef:Koningin moeten ze zelf kweken ja. Daarom wil ik na 10 dagen alvast kijken naar de gemaakte doppen en eventueel paar vast breken.
Je hoeft geen doppen te breken, dat zullen ze zelf wel doen. Kijk maar na 13 dagen, dan zul je een uitgelopen en voor de rest uitgebeten doppen vinden. Alle vliegbijen zijn namelijk naar de oude kast gevlogen.
Nu raak ik toch een beetje in de war....
Joselito zegt geen doppen breken, regelen bijen zelf
Hans zegt geen doppen breken betekent een of meer nazwermen ( dus juist wel dopen breken)

of is t de 12/13e dag luisteren naar tuten en kwaken? En dan bij t geluid vd tuter alle andere doppen breken?
Zit ik zo goed? Want ik wil geen nazwermen....

Groet, Theo

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: broedafleger bijvoeren

Bericht door tomer » vr 10 jun 2016, 23:16

hehe... :) Ik weet het ook allemaal niet meer. De meningen zijn blijkbaar verdeeld. Een kleine aflegger zal normaal gezien niet nazwermen...een grote aflegger misschien al sneller...(of misschien ook niet als er geen vliegbijen zijn). Persoonlijk zou ik de 13de dag toch controleren om zeker te zijn.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: broedafleger bijvoeren

Bericht door joselito » za 11 jun 2016, 07:48

tomer schreef:hehe... :) Ik weet het ook allemaal niet meer. De meningen zijn blijkbaar verdeeld. Een kleine aflegger zal normaal gezien niet nazwermen...een grote aflegger misschien al sneller...(of misschien ook niet als er geen vliegbijen zijn). Persoonlijk zou ik de 13de dag toch controleren om zeker te zijn.
Als je een aflegger maakt en die ook nog eens laat afvliegen, zijn er geen vliegbijen meer. Hoe gaan ze dan zwermen? :)
Bij grotere afleggers misschien wel, het zal ook aan het ras liggen waarmee je werkt. Ik maak het hier niet mee, maar als je zwermlustige bijen hebt zal het misschien anders zijn.

Theo777
Berichten:347
Lid geworden op:za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds:2016
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: broedafleger bijvoeren

Bericht door Theo777 » za 11 jun 2016, 10:12

IMG_20160607_152559.jpg
Kijk. Er wordt op gevlogen. Foto is v paar dagen terug ook nu af en toe erin, met stuifmeel en er weer uit. Heel relaxed.

Dank voor de reacties!
Wat is klein/groot?
Er zaten 2 ramen in met veel gesloten broed.
Een raam waar heel weinig broed in zat.
En voer stuifmeel.
Na t openen kreeg ik niet de kans de opening te verkleinen, er kwam een stroom bijen naar buiten.
Toch werd en wordt er tot op de dag van vandaag rustig gevlogen op de aflegger.
Zou het harmoniseren en gebruiken van een pion, die ik als herkenningspunt voor de kast heb gezet, hebben geholpen
om er een x aantal te laten blijven in de aflegger?
Ik denk trouwens dat jij, joselito, meer bedoelde om er als beginner af te blijven, niet op de tiende dag doppen gaan breken?

Om op safe te spelen toch maar luisteren naar tuters en kwakers toch maar. En zo gauw ik getuut hoor is er een uit en dan alle doppen breken. Ik ben benieuwd naar dat geluid trouwens. Mijn gehoor is niet zeeer scherp, in tegenstelling tot dat van mn vrouw. Dus laat haar zeer zeker meeluisteren!

Groet Theo, die door ervaring ook wijs gaat worden :be3:

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: broedafleger bijvoeren

Bericht door joselito » za 11 jun 2016, 12:17

Theo777 schreef:Ik ben benieuwd naar dat geluid trouwens. Mijn gehoor is niet zeeer scherp, in tegenstelling tot dat van mn vrouw. Dus laat haar zeer zeker meeluisteren!
https://www.youtube.com/watch?v=xK8fEPsAc6U

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten