Vlieger maken met doppen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 07 jun 2016, 00:00

Ja er wordt geroofd (zie ook bijdrage van Dirk elders).
Vandaag had ik ook rovende bijen! Een darrenbroedige volkje (met relatief klein vlieggat) ook helemaal leeggeroofd. Niet echt goed want je hebt kans dat andere kernvolkjes ook worden geroofd.
gr.
JP

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door tomer » di 07 jun 2016, 00:40

Ik zal de vliegopeningen nu volledig sluiten en morgen de kasten verhuizen naar een collega...
Vreemd hoe ze de bijen waarmee ze een uur ervoor nog samenleefden in 1 volk, zo agressief kunnen beroven...

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door tomer » di 07 jun 2016, 12:37

Kan het vervoeren van de afleggers inclusief een rit met de auto kwaad voor de aanwezige zwermdoppen?
Ik denk dat er een deel rovers in de kasten opgesloten zit, sinds ik de openingen gesloten heb...
er zijn er ook nog enkelen die proberen binnen te geraken. dus ik ga ze zeker verplaatsen!
Bij mijn collega staat ook wel een bijenkast, is er kans dat er daar ook gaat geroofd worden, of is het hier gewoon omdat ze dezelfde geur hebben?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door Hans van der Post. » di 07 jun 2016, 16:06

Als het goed is zij de zwermcellen uitgelopen.
Even tellen negende dag wordt de cel gesloten = 29 -5 begin van deze topic.
Vandaag 7 -6 = 10 dagen er hoort er een jonge moer rond te lopen.
!Hans.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door tomer » wo 08 jun 2016, 01:25

Ik heb de vraag inderdaad gesteld op 29/5, maar omdat het toen te slecht weer was heb ik 31/5 alle doppen gebroken en pas 6/6 de vlieger gemaakt.
De nieuwe doppen zijn nu dus nog niet gesloten. Stel dat ze beschadigd zijn door het vervoer, kunnen ze wel redcellen aanmaken. Het is gewoon dat ik nu niet weet wanneer evt te controleren. Ten vroegste 16/6 kunnen de koninginnen uit de doppen geboren worden, volgens mij. Ofwel de 18de uit redcellen.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door joselito » do 09 jun 2016, 15:32

tomer schreef: Eerst de oude kast enkele meters verder geparkeerd. Ik verwachtte dat alle vliegbijen zouden afvliegen naar de nieuwe kast, die ik op de oude plaats neergezet had, maar ze leken ook nog naar de oude kast te vliegen.
Dat was de cruciale fout, waarom heb je de oude kast verplaatst? Je had gewoon de koningin moeten zoeken en die op een raam met open broed in het midden hangen en aanvullen met wasraat. Al de andere ramen met broed en bijen gaan in de afleggers. De honingzolders met de bijen er terug op en het is klaar. ( 5 minuten :))
Aan de kast wordt niets veranderd. De vliegbijen vliegen naar de oude plaats.
Door de oude kast te verplaatsen heb je ervoor gezorgd dat de vliegbijen moesten gaan zoeken en daardoor is de roverij begonnen.
Dezelfde kast, op dezelfde plaats, dezelfde koningin, zelfs dezelfde hoogte van de kast en het gaat als een fluitje van een cent

Theo777
Berichten:347
Lid geworden op:za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds:2016
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door Theo777 » do 09 jun 2016, 16:37

Joselito, dat is toch geen fout bij het maken van een vlieger? Dan is t toch juist de bedoeling om een nwe kast neer te zetten op de plaats vd oude? En dan die oude kast paar meter verderop zodat de vliegbijen teruggaan naar de oude plek waar dan de nieuwe kast staat? Daarom heet t toch ook vlieger???
Groet, Theo

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door tomer » do 09 jun 2016, 16:57

Inderdaad, dat is toch juist de werkwijze bij een vlieger...?
Enig klein foutje dat ik gemaakt heb is dat ik de nieuwe kast vergeten ben open te zetten bij het wisselen van de kasten. Dat zag ik pas achteraf. De vliegbijen hebben dus enkele minuten voor de kast zitten vliegen, zonder dat ze erin konden en zijn misschien zo naar de oude kast beginnen vliegen....
:doh:
En omgekeerd: een uur later, toen ik de afleggers maakte heb ik de openingen pas achteraf verkleind, ipv de kasten van in het begin dicht te houden, maar ik dacht dat de vele vliegbijen er nog uit moesten.
Het eerste jaar leer je veel bij... :)

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door joselito » do 09 jun 2016, 19:52

Theo777 schreef:Joselito, dat is toch geen fout bij het maken van een vlieger?
Inderdaad, maar het werkt zoveel te beter als je de oude kast op zijn plaats laat staan en enkel de broedramen verhuist naar een andere kast.
De bijen komen thuis in dezelfde kast, dezelfde koningin etc, alleen de ramen met broed zijn weg.
Tomer heeft een nieuwe kast op de plaats van de oude gezet en de oude een beetje verder. Dus de vliegbijen zijn thuisgekomen en hebben de kast niet meer herkend. Sommige zijn naar binnen gegaan maar anderen hebben rond gezocht de oude kast gevonden en mogen daar ook binnen en door die verwarring krijg je het roven.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door joselito » do 09 jun 2016, 19:54

tomer schreef:Het eerste jaar leer je veel bij... :)
Ook na vele jaren blijf je nog leren, dat houdt het boeiend.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten