Bijen beginnen te roven

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: Bijen beginnen te roven

Bericht door Hans van der Post. » wo 08 jun 2016, 23:21

tomer schreef:Achteraf gezien had ik dan beter volgende week pas een vlieger/afleggers gemaakt...dan was het mss gelukt zonder roverij.
Je maakt een kunstzwerm tijdens het doven van de voorjaarsdracht als de kastanje begint te ruien.
Dan heb je nooit geen roverij en de jonge moeren zij dan bij het begin van de volgende net aan de leg!
Ik vind dat er veel geklooid word :think: en bedoel niet alleen jou. :be2:
!Hans.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Bijen beginnen te roven

Bericht door ErikS » do 09 jun 2016, 08:07

hallo Hans,

Je bedoeld met "de kastanje begint te ruien" de paardekastanje is uitgebloeid neem ik aan, klopt dat?

Ik had als experiment heel vroeg in het seizoen afleggers gemaakt en koninginnen netjes aan de leg. Maar in de weken erna koninginnen die wegwaren en/of darrenbroedig.
Ook enkele afleggers gemaakt vorige week en slecht aanzetten van doppen.

Lijkt dat het advies van Hans bevestigd wordt met mijn eigen geexperimenteer (lees: geklooi ;-))

Hans, ik ben van plan om de 2e en 3e week van de lindendracht ook afleggers te maken. Heb je hier nog advies? mvg Erik.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen beginnen te roven

Bericht door Hans van der Post. » do 09 jun 2016, 09:03

Inderdaad als de paardenkastanje uitbloeit. Al maak je in december afleggers maakt mij niet uit. :wink:
Je "moet" minstens vier weken voordat een dracht begint in je hoofdvolken een leggende moer hebben wil het volk - afhankelijk van het weer - een oogst kunnen binnenhalen.
!Hans.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijen beginnen te roven

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 09 jun 2016, 09:05

Hier begint de linde en nu wel minder geroof.
JP

pflipp
Berichten:88
Lid geworden op:vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds:2015
Aantal volken:0
Bijenras(sen):Buckfast F2
Contacteer:

Re: Bijen beginnen te roven

Bericht door pflipp » do 09 jun 2016, 11:59

Hans, ik ben eens gaan rekenen met jouw stelregel, er van uitgaande dat je de aflegger een eigen moer laat opkweken. Dat kost je zo nog eens 4 weken en dan moet je er toch wel veel vroeger bij zijn dan einde paardenkastanje voor deze eerste lindedracht.

Ga je misschien uit van een moer meegeven? Of rekende je wat later voor de linde, zeg half Juli? Ik kan me bij beide iets voorstellen.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Bijen beginnen te roven

Bericht door tomer » do 09 jun 2016, 12:48

Hans van der Post. schreef:
tomer schreef:Achteraf gezien had ik dan beter volgende week pas een vlieger/afleggers gemaakt...dan was het mss gelukt zonder roverij.
Je maakt een kunstzwerm tijdens het doven van de voorjaarsdracht als de kastanje begint te ruien.
Dan heb je nooit geen roverij en de jonge moeren zij dan bij het begin van de volgende net aan de leg!
Ik vind dat er veel geklooid word :think: en bedoel niet alleen jou. :be2:
Je moet het als beginner allemaal maar weten en het dikwijls zelf uitzoeken en uiteindelijk je plan trekken, want al stel je hier je vragen op het forum, ik heb zo de indruk dat je niet altijd een duidelijk antwoord krijgt. En dan bedoel ik niet alleen jou. :be2: Misschien dat beginnersvragen als te vanzelfsprekend beschouwd worden door meer ervaren imkers.

J.R.
Berichten:318
Lid geworden op:ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds:2005
Aantal volken:5
Bijenras(sen):mellifera
Locatie:Marum Nederland
Contacteer:

Re: Bijen beginnen te roven

Bericht door J.R. » do 09 jun 2016, 13:22

Hallo,

Het is misschien ook wel een probleem hoe de vraagstelling is.
Als beginner is het moeilijk om goed te verwoorden wat je precies bedoelt.
Als gevorderde is het niet altijd direct duidelijk wat er gevraagt wordt.
Zodra er dan van de directe vraag wordt afgeweken,voldt meestal een ontsporing en valt er geen touw meer aan vast te knopen.
Als u me nog kunt volgen

Jan Ritsma

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Bijen beginnen te roven

Bericht door tomer » do 09 jun 2016, 13:55

Ja dat begrijp ik. Meestal zit je als beginner ook niet met slechts 1 vraag, maar met een heel verhaal vol vragen. Een persoonlijk minpunt is dat ik het niet in het kort kan vertellen, maar de hele situatie probeer te schetsen en vele vragen tesamen stel. Ook omdat ik niet voor elke vraag een nieuw topic wil beginnen. Maar goed, we wijken af van dit topic, dat was ook niet de bedoeling...excuseer.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Bijen beginnen te roven

Bericht door ErikS » do 09 jun 2016, 13:58

Bekende situatie, het geheel willen omschrijven maar geen overbodige info willen geven. altijd lastig. Zeker bij toehoorders die je niet persoonlijk kent. Gewoon vragen of de mentor aan zijn of haar jas trekken.

Theo777
Berichten:347
Lid geworden op:za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds:2016
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Bijen beginnen te roven

Bericht door Theo777 » do 09 jun 2016, 16:49

Heel herkenbaar Tomer. Is best lastig allemaal. Helemaal als je tegenstrijdige adviezen krijgt. Dan is t echt moeilijk kiezen soms. Maar kan me indenken dat beginnersvragen te onduidelijk overkomen of er te weinig info mee wordt gegeven bij de vraag. Afwijken vd vraag gebeurt snel omdat de ene vraag de andere oproept?
Maar ben dankbaar voor de tijd en moeite die mensen nemen hier om ons goed op weg te helpen!!
Groet, Theo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten