Vlieger maken met doppen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Theo777
Berichten:347
Lid geworden op:za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds:2016
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:
Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door Theo777 » vr 10 jun 2016, 22:24

Schudzwerm is toch alleen om een nieuwe moer in te voeren? Dat doe je toch ook niet zo vaak?

Groet Theo

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door tomer » vr 10 jun 2016, 23:01

joselito schreef: Dit is zo een manier die niet mis kan gaan. Ik pas ze zelf jaarlijks toe en het enigste probleem dat ik nu al heb zijn veel te veel bijen
Wil jij iets verkopen Joselito? :be8:

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door Dirk Blanken » za 11 jun 2016, 20:59

joselito schreef:
Dirk Blanken schreef:Makkelijker zijn goede buckfastvolken.
Groot uit de winter komen.
Zeer zwermtraag en na een paar aderlatingen van jonge bijen helemaal niet zwermen zeker het jaar nadat ze geboren zijn.
Jonge volken opzetten van bijen uit de honingkamers(schudzwerm met een beetje oxaal).
Het oude volk na de dracht( juli) via schudzwermen saneren en op jonge raat zetten.
Alles schoon de winter in.
Dirk.
Wil je iets verkopen is dan mijn eerste vraag? :be8:
Joselito hallo,

Ik meen wat ik schrijf dat heeft niets te maken met verkopen van volken of wat dan ook.
De volken die ik wil verkopen raak ik altijd kwijt alleen al door mond op mond reclame.

Wat ik me altijd afvraag waarom zitten een groot aantal mensen niet gewoon met hun eigen naam op het forum, zou dat op een of andere manier gevaarlijk zijn, of is het wantrouwen,
maar op dit forum?? waarom??

Wat ik bedoelde is dat al die bedrijfswijzen uit de oudheid special gericht op de zwarte bij niet meer nodig zijn.
slechts vlak voor de zwermtijd jonge bijen afnemen voor het maken van nieuwe volken bepaalt of ze doorgaan met honing halen of besluiten te gaan zwermen.
Voor de zwermdrift is er een zekere harmonie in het volk nodig en dat voorkom je even door er een 6 ramen met jonge bijen uit te nemen.
Dat doe ik elke 14 dagen, twee, soms drie keer.
En als er dracht is blijven ze honing halen.

Zo kan ik mijn jonge volken opzetten en blijven mijn volken de honing voor de jonge volken ophalen.
Hoeveel honing: dat bepaald het weer en de beschikbare dracht.

Ik heb het voorrecht om heel geisoleert te zitten zeer weinig vreemde darren van andere afkomst en hangt de aanparing van de F1 af van de variatie op mijn eigen stand en mijn standen in de buurt.
Daardoor kan ik heel goed selecteren, in een vroeg stadium, bij de ontwikkeling tot de inwintering en de uitwintering.
Alles wat afwijkt wordt zo mogelijk gecorrigeerd.
Zeker wat betreft agressie, ik moet een volk zonder rook open kunnen maken en ev. alleen de oortjes even roken en dan beginnen.
De uitwinteringssterkte bepaald het resultaat en daarvan hou ik de grootste volken die de F1 van nu weer aanparen.

Het klopt volgens mij.

Groeten Dirk.
dertiende

Theo777
Berichten:347
Lid geworden op:za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds:2016
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door Theo777 » zo 12 jun 2016, 10:42

Dirk is het boek bijenhouden in de 21 e eeuw niet goed om te gaan bestellen dan?
Waar dan de meest actuele ontwikkelingen instaan?

Groet Theo

Ps verkoop jij ook bevruchte P moeren, zeer zachtaardig?

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door ErikS » zo 12 jun 2016, 11:40

Theo777 schreef:Dirk is het boek bijenhouden in de 21 e eeuw niet goed om te gaan bestellen dan?
Waar dan de meest actuele ontwikkelingen instaan?

Groet Theo
Ik ken het genoemde boek en de kwaliteit van het boek is goed, een van de beste boeken die ik ken over imkeren, maar dat terzijde.
Maar ik denk dat Dirk, in zijn licht knoestige maar effectieve schrijfstijl, de spijker op zijn kop slaat. Als je wil imkeren zonder ingewikkelde zijstappen is zijn (Dirk Blanken, niet Dirk Desmadryl ;-)) methode heel goed. Misschien niet volgens het boekje maar wel effectief en op termijn bij-vriendelijk. Daarnaast zijn er ook andere ontwikkelingen, allemaal niet volgens het boekje maar wel praktisch en effectief. zie ook http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... ilit=delen
Laatst gewijzigd door ErikS op zo 12 jun 2016, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Theo777
Berichten:347
Lid geworden op:za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds:2016
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door Theo777 » zo 12 jun 2016, 12:17

Daar hou ik van als beginner. Niet te ingewikkeld en toch effectief! Ook jouw aanreikingen gebruik ik zeker ook, Erik. En zo kom ik stap v stap tot een goed uitvoerbare methode!

Ps die link staat garant voor veel leeswerk!

Groet, Theo

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door Dirk Blanken » zo 12 jun 2016, 21:40

Voor beginnende imkers is veel lezen en toepassen prima.
Dan doe je het een paar jaar volgens het boekje daarna moet elke imker eigenwijs worden en het doen zoals hij denkt dat het moet ev. in overleg met zijn mentor.

De boeken heb ik ook altijd zeer uitgebreid doorgewerkt en de basis er uit verwerkt voor mijn eigen situatie.
Door veel te lezen kreeg ik nieuwe ideeën.

Op den duur krijg je je eigen bedrijfswijze en die pas je ook steeds aan, elk jaar doe je het net weer wat anders.
Daarbij blijf je niet bezig met de methoden bezig die bestemt waren voor de kleine zwermdriftige volkjes uit 1950.

Het is prima om al die methoden uit te proberen maar je krijgt er enkel veel imkerervaring voor terug maar komt niet verder.

Het imkeren met zwermtrage grote volken is een verademing.

Dirk.
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 126 gasten