overgevoelig voor Bijensteken ? ervaringen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Marc1964
Berichten:8
Lid geworden op:do 26 nov 2015, 17:48
Contacteer:
overgevoelig voor Bijensteken ? ervaringen

Bericht door Marc1964 » do 05 mei 2016, 10:18

Beste allemaal, ondanks ik me probeer te beschermen, val ik toch regelmatig in de prijzen bij de bijen.
Vooral wanneer ik steken krijg op m'n armen, krijg ik nogal heftige reacties, 10 tot 15 cm rode gezwollen plekken die soms 3 tot 4 dagen aanhouden.
Ik probeer dan zo vlug mogelijk brede weegbree te vinden om het sap ervan te deppen, daarnaast heb ik ook al (bio-)honing en proppolis tinctuur geprobeerd om de reacties te verminderen.
Ik vraag me dus af of ik misschien overgevoelig ben voor bijensteken en hoe groot de kans is om een allergie te ontwikkelen,
Onlangs las ik hoe meer steken, des te minder de kans om een allergie te ontwikkelen en omgekeerd,
Bijengif zou goed zijn tegen reuma maar ook het afweersysteem bevorderen,ik heb ook gezien hoe bijen gebruikt worden bij acupunctuur "Apipunctuur" ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: overgevoelig voor Bijensteken ? ervaringen

Bericht door Alex Mönch » do 05 mei 2016, 10:22

Ik had precies het zelfde toen ik pas begon met bijen.
Anti histamine pilletjes aan je huisarts vragen en ruim voordat je met de bijen gaat werken innemen.
Volgend jaar ben je dan hopenlijk immuun/minder reactief voor bijen gif.
Er bestaat ook een kans dat je echt allergisch wordt en dan zou je helaas moeten stoppen met bijen.

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: overgevoelig voor Bijensteken ? ervaringen

Bericht door Astrid Schoots » do 05 mei 2016, 10:32

Dag Marc,
een grote gevoelige plek, rood, dik.. het hoort er gewoon bij, en heeft niets met allergie te maken, al wordt die plek 30 cm lang en duurt het drie dagen!
Het wordt in de loop van de jaren vanzelf minder, al merk ik bij mezelf dat ik elk jaar opnieuw weer heel even mijn stekenweerstand moet opbouwen - gaat steeds sneller gelukkig. Bij allergie heb je lichamelijke reacties OVER JE HELE LIJF, dan is het foute boel.
Even goed googelen, om je ongerustheid te relativeren.
:be5:

Gebruikersavatar
Erick
Berichten:798
Lid geworden op:wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds:2019
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie:Echt / Susteren
Contacteer:

Re: overgevoelig voor Bijensteken ? ervaringen

Bericht door Erick » do 05 mei 2016, 11:36

Zelf heb ik nog geen bijen maar ben bij een bijenkast gestoken :be5: [ik stond in de aan- en afvlieg route :oops: ] maar die plek is niet groter geworden dan 3 cm doorsnede en is niet gaan zwellen en was na een dag of drie weer weg. Zelf denk ik dat dit komt omdat ik al jaren anti histamine pilletjes neem voor mijn gras, boom en stofmijt allergieën
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten:398
Lid geworden op:zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: overgevoelig voor Bijensteken ? ervaringen

Bericht door gijs.v » vr 13 mei 2016, 21:22

Ik kom er mooi af als ik het zo hoor. Na even een beetje branderig gevoel tijdens de steek, heb ik na een half uur alleen nog een klein rood puntje. Ik hoop dat het zo blijft.


Gijs met Tapatalk

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: overgevoelig voor Bijensteken ? ervaringen

Bericht door Hans van der Post. » za 14 mei 2016, 00:25

Mijn eerste steek in elk voorjaar geeft een klein rode plek die hooguit een uur zichtbaar is.
De tweede minder, de derde weet ik na een kwartier niet waar er is gestoken.

Je moet ongeveer 50 steken in de eerste twee jaar van imkeren hebben opgelopen wil je de zelfde verschijnselen hebben.
En dan zonder histamine pilletjes. :D
!Hans.

Hoornaar
Berichten:6
Lid geworden op:za 03 okt 2015, 20:11
Imker sinds:2014
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Twello
Contacteer:

Re: overgevoelig voor Bijensteken ? ervaringen

Bericht door Hoornaar » vr 17 jun 2016, 09:24

Laatst bij het grasmaaien gestoken (2 keer in de enkel) en na een paar minuten begonnen mijn handen te jeuken. Daarna begon het overal te jeuken en leek het dat een ooglid en een stuk bovenlip opgezet raakte. Door de jeuk maar een douche genomen en na een half uur werd het allemaal weer minder, dus ik vermoed dat ik een allergie heb. Dat wordt dus oppassen geblazen met het maaien voor de bijenkast en imkeren met goede bescherming.
Je leeft maar één keer!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: overgevoelig voor Bijensteken ? ervaringen

Bericht door Hans van der Post. » vr 17 jun 2016, 10:14

Hoornaar zou toch naar je huisarts gaan en vragen of hij een gevoeligheid test wil aanvragen. Stel dat de reactie wat heftiger wordt en je binnen 15 minuten bewusteloos raakt, nee dit moet je niet zomaar voorbij laten gaan. Het gaat niet alleen om bijensteken maar wespengif is een zusje van............ en die kom je overal tegen.
!Hans.

MartinS
Berichten:131
Lid geworden op:vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds:2015
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: overgevoelig voor Bijensteken ? ervaringen

Bericht door MartinS » vr 17 jun 2016, 11:13

Ik krijg geen lokale bult van steken maar als ik bijvoorbeeld in mijn hand wordt gestoken is de dag erna mijn hele hand en soms ook onderarm net een opgeblazen ballon. Laatst ook net onder mn knie gestoken (stond in korte broek, stom) en toen was mn onderbeen en voet helemaal dik, paste mn nette schoenen een paar dagen niet meer aan helaas. Zwelling houdt dan een paar dagen aan en zwakt dan langzaam aan af. Iemand hier ervaring mee?
Ik slik al anti histamine maar soms lijkt het weinig of geen effect te hebben.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: overgevoelig voor Bijensteken ? ervaringen

Bericht door FrancA » vr 17 jun 2016, 11:26

MartinS schreef:Ik krijg geen lokale bult van steken maar als ik bijvoorbeeld in mijn hand wordt gestoken is de dag erna mijn hele hand en soms ook onderarm net een opgeblazen ballon. Laatst ook net onder mn knie gestoken (stond in korte broek, stom) en toen was mn onderbeen en voet helemaal dik, paste mn nette schoenen een paar dagen niet meer aan helaas. Zwelling houdt dan een paar dagen aan en zwakt dan langzaam aan af. Iemand hier ervaring mee?
Ik slik al anti histamine maar soms lijkt het weinig of geen effect te hebben.
Ervaring mee en verholpen met immuuntherapie of hyposensibilisatie - dmv opbouwen van de frequentie en het aantal bijengifinjecties over een periode van ruim een half jaar.
2 jaar geleden kon bijv. een beet van een minimiertje al een erg pijnlijk opgewollen hand veroorzaken.
Tegenwoordig heeft een insectenbeet nog nauwelijks enig effect.
Informeer ernaar bij je huisarts.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 131 gasten