Kinderen en bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Saïda
Berichten:3
Lid geworden op:wo 22 jun 2016, 14:03
Contacteer:
Kinderen en bijen

Bericht door Saïda » wo 22 jun 2016, 14:40

Hallo iedereen! :be8:

Ik heb een project waarbij ik kinderen in contact breng met de natuur. Bijen zijn daar één belangrijk onderdeel van. Zelf ben ik (nog) geen imker, maar ik zie dat op iets langere termijn wel gebeuren. Ik merk dat kinderen en vooral hun ouders, vaak heel bang zijn van bijen. Daarom zou ik daarrond een werkstuk willen maken, waarin gegevens van vakmensen en echte bijenkenners (zoals jullie allemaal op dit forum) verzamel. Concreet zou ik het over ruimte en bijen willen hebben, zodat mensen een idee krijgen van de zachtaardigheid van bijen / veiligheid bij bijenhouderij. Het zou fantastisch zijn als ik van minimaal 25 imkers een persoonlijk antwoord op volgende vragen zou kunnen krijgen. Deze vraag-antwoorden worden integraal in het werkstuk opgenomen. Vooral de laatste vraag (5) is zeer interessant voor mensen, aangezien ze dan echt een goed beeld kunnen krijgen van de oppervlakte die bijen innemen tov bewoonde ruimte.

1) Hoeveel ruimte hebben bijen nodig, als je ze aan huis houdt? Is er een minimale oppervlakte nodig per volk / bijenkast?
2) Is het zo dat je minimaal een paar hectare grond nodig hebt om voldoende afstand tot de buren (met kinderen) te bewaren? Of is het voldoende als je een kleine tuin hebt?
3) Is het gevaarlijk om bijen te houden in je tuin in een woonwijk?
4) Is het noodzakelijk om in een natuurgebied te wonen om veilig bijen te kunnen houden?
5) Hoeveel bijenvolken heeft u? Hoe groot is het grondstuk waarop u woont en waarop dus de bijenkasten staan? Heeft u een bijenstalling? Zo ja, hoe groot is die? Hoe groot is de afstand tussen de bijenstalling en de naburige woningen?

Alvast super bedankt!
Saïda :be1:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kinderen en bijen

Bericht door Hans van der Post. » wo 22 jun 2016, 15:23

-1 bijen denken niet in Ha, een bijenvolk heeft een praktisch vliegbereik van een cirkel 1 1/2 km of dit nu in een natuurgebied of in een woonwijk is.
- 2 Volgens de algemene politie verordening (APV) die in elke gemeente anders kan zijn, het is het bij mij 30 meter.
- 3 Gevaarlijk in een woonwijk? Geen probleem mits er rustige bijen worden gehouden en die zijn er.
- 4 Het is niet noodzakelijk om in een natuurgebied te wonen om veilig bijen te kunnen houden.
In bewoning is het beter bijen te houden er is meer diversiteit aan bloemen dan in natuurgebieden.
-5 Ik heb op drie plaatsen mij bijenvolken staan zonder "bijenstal".
!Hans.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Kinderen en bijen

Bericht door ErikS » wo 22 jun 2016, 19:18

Hallo Saida,

1. De vraag letterlijk opvat is het antwoord een vierkante meter, dat is de ruimte om prettig te kunnen inspecteren in de kast. Qua vliegbereik is tot een km afstand efficient halen voor de bijen. Tot 3 km is haalbaar maar kost ook veel energie. Nog verder vliegen verder kan maar dan kost het veel energie.
2. Bij mij staan bijen achter een haag op twee meter van de straat/stoep. Door de haag worden ze omhoog gedwongen en nooit een probleem.
3. Absoluut niet, sommigen hebben bijen op een balkon.
4. Neen, vanuit de bijen is een stadwijk met tuinen een gevarieerd gebied. Dat ook door de bewoners van bloeiende planten wordt voorzien die in elk seizoen bloemen geven. De mensen doe het voor de aankleding en aantrekkelijk uiterlijk. Voor de bijen is het continu dracht.
5. totaal 18 volken. 4 lokaties.
1. 8 volken onder de bijenhal bij mijn ouders, een moestuin in een woonwijk uit de jaren 50 toen mensen nog huizen en moestuinen hadden. ;-) perseel is 800 m^2, bijenhal staat 15 meter van het huis.
2. 6 volken, vrije opstelling bij mijn huis in Weert. Mijn perseel zal 300 m^2 zijn maar de bijen staan in een afgeschermde hoek zeg 15 m^2 als ik de heg snoei, nu minder..... Een kast staat een halve meter vanaf mijn kamerraam.
3. 3 volken, locatie bij volkstuinen complex op "Leuken". het perceel is een voormalige athletiekbaan, zeg 400 m^2 incluis bijterreinen. De bijenkasten staan achter een afrastering en ca 10 meter van de eerste tuinen.
4. 1 volk, tuin van gepensioneerde imker in Roermond. Grote tuin, zeker 1000m, de kast staat 10 meter van het huis.

Saïda
Berichten:3
Lid geworden op:wo 22 jun 2016, 14:03
Contacteer:

Re: Kinderen en bijen

Bericht door Saïda » wo 22 jun 2016, 21:16

Dankjewel alvast voor deze reacties, dit is echt super bruikbare info! Heel graag nog meer persoonlijke beschrijvingen! :clap:

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten:398
Lid geworden op:zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Kinderen en bijen

Bericht door gijs.v » wo 22 jun 2016, 21:47

Zolang je zachtaardige bijen hebt kan je ze overal houden, mits voldoende dracht. Ik woon in een tussenwoning en had de bijen in de tuin staan vlakbij het huis met de vliegopening naar de vijver gericht. Toen ze minder zachtaardig werden heb ik ze uit voorzorg verplaatst. Ze waren alleen vervelend naar mij. De kinderen speelden gewoon in de tuin en we aten vlak achter de kasten. Onze tuin is 10x6m.


Gijs met Tapatalk

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten:332
Lid geworden op:do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast F1 en bastaard
Locatie:Zwolle
Contacteer:

Re: Kinderen en bijen

Bericht door Teake de Jong » do 23 jun 2016, 00:08

Hallo Saïda,

Ik houd sinds drie jaar bijen, na de basiscursus begin je enthousiast en maak je natuurlijk nog wel de nodige fouten, maar al doende (en dankzij dit forum) leert men :think:

Ik heb doorgaans een kast op het dak van onze blokhut staan, waardoor er in de tuin van ons of de buren totaal geen hinder ondervonden wordt van de bijen, want ze vliegen als het ware over ons heen richting hun doel, dat ligt in een cirkel van 2 a 3 km, zoals al eerder is vermeld.
Maar natuurlijk zijn er wel wat zaken waar je op moet letten, net als bij andere huisdieren (honden/katten) kunnen buren best wel eens wat ongemak hebben van onze bijen.

Natuurlijk proberen we het zwermen te voorkomen, maar het gebeurt je toch een keer dat er een zwerm los komt, dat is echt prachtig om te zien, maar voor velen toch flink angstaanjagend.
Poepjes op de pas gepoetste auto van de buren, of erger op het mooie witte laken aan de waslijn.
Bijen die het zwembad(je) van de buren gebruiken om water te halen.
En als je als imker niet zorgvuldig werkt (spullen als oude ramen niet zorgvuldig opruimt), dan werk je "roverij" in de hand en daar kunnen buren of passanten wel degelijk last van hebben.

Verder heb ik twee volken in de tuin van buren staan en drie volken op een landgoed ca 3 km verderop, totaal heb ik 6 volken.
De kast op het dak in onze tuin staat op een paar meter afstand van de tuin van de buren en ons terras grenst aan de blokhut

Een goede relatie met de buren is natuurlijk altijd belangrijk... en ja zeker als je ook nog eens bijen hebt!
Maar af en toe een lekkere pot honing doet natuurlijk ook wonderen :be9:

Succes met jouw project!

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Gebruikersavatar
melkman
Berichten:76
Lid geworden op:ma 08 jun 2015, 11:45
Imker sinds:2014
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Kinderen en bijen

Bericht door melkman » do 23 jun 2016, 10:12

Ik heb nu momenteel een viertal volkjes. Drie van deze volkjes (buckfast) staat bij mij op het platte dak. Midden in een woonwijk. Bewuste keuze ik vindt namelijk dat de bijen ook in de dorps kern thuis hoort. Mijn andere volk staat bij een gezin in de tuin (1,5 hectare grote tuin. En die kinderen (met beperking) laat ik speelend wijs mee helpen. Ik vindt als imker heb je ook een taak om mensen te onderwijzen. En inderdaad mensen hebben vaak de verkeerde beeld van bijen. (Angst) zo heb ik samen met mijn zoon al gast lessen verzorgd op scholen.

Verstuurd van mijn GT-I9195

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Kinderen en bijen

Bericht door ErikS » za 25 jun 2016, 07:37

Aan allen, beantwoord de vragen als je een moment tijd ervoor hebt. Is belangrijk en ik krijg zelf vergelijkbare vragen voor een project dat hier in Weert loopt.

BVD

Erik.

Theo777
Berichten:347
Lid geworden op:za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds:2016
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Kinderen en bijen

Bericht door Theo777 » za 25 jun 2016, 08:21

1) Hoeveel ruimte hebben bijen nodig, als je ze aan huis houdt? Is er een minimale oppervlakte nodig per volk / bijenkast?
Ik denk ook gewoon hun vliegbereik. 3 km

2) Is het zo dat je minimaal een paar hectare grond nodig hebt om voldoende afstand tot de buren (met kinderen) te bewaren? Of is het voldoende als je een kleine tuin hebt?
Als je maar een hoge afscheiding hebt waardoor ze direct goed de lucht in moeten. Bij mij staan ze achterin de tuin, een meter of 4 van een schutting van 1.80. daarachter een sloot, gras en een rustig pad. op denk 15/20 meter. geeft geen enkel probleem.

3) Is het gevaarlijk om bijen te houden in je tuin in een woonwijk?
Mijn ervaring is van niet, maar ik woon in een lintdorp.

4) Is het noodzakelijk om in een natuurgebied te wonen om veilig bijen te kunnen houden?
nee, welk ras bijen is t belangrijkst

5) Hoeveel bijenvolken heeft u? Hoe groot is het grondstuk waarop u woont en waarop dus de bijenkasten staan? Heeft u een bijenstalling? Zo ja, hoe groot is die? Hoe groot is de afstand tussen de bijenstalling en de naburige woningen?
2 volken nu,
tuin denk ik 50 x 9
geen stalling (nog)
staat op 30 meter van de schuur van ene buren en 45/50 tot de huizen van beide buren.

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten:291
Lid geworden op:wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds:2016
Aantal volken:16
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Kinderen en bijen

Bericht door harry mouris » ma 27 jun 2016, 11:48

1) Hoeveel ruimte hebben bijen nodig, als je ze aan huis houdt? Is er een minimale oppervlakte nodig per volk / bijenkast?
De meest gangbare bijenkast (Spaarkast) zelf neemt maar ongeveer 50*50 cm ruimte in beslag. De hoogte iets meer dan een meter in de zomer. Ik zou zorgen dat voor de vliegopening een aantal meter ruimte beschikbaar is waar geen kinderen spelen. Een afscheiding met een haag of schutting helpt want dan moeten de bijen omhoog en vliegen ze over iedereen heen.

2) Is het zo dat je minimaal een paar hectare grond nodig hebt om voldoende afstand tot de buren (met kinderen) te bewaren? Of is het voldoende als je een kleine tuin hebt?
Zie antwoord 1)

3) Is het gevaarlijk om bijen te houden in je tuin in een woonwijk?
Nee, volgens mij niet. Als je de buren maar goed informeert en zwermen zoveel mogelijk probeert te voorkomen. Je buren zitten vast niet op een grote tros bijen in hun tuin te wachten. Mensen vinden het heel interessant om te zien hoe de bijen leven. Als je er nog wat bij vertelt zal het wel meevallen qua angst. Maar ja, ik weet niet hoe je buren zijn...

4) Is het noodzakelijk om in een natuurgebied te wonen om veilig bijen te kunnen houden?
Zeker niet. In de bewoonde wereld zijn tegenwoording meer bloemen dan in de natuur. Ik woon zelf in een klein dorpje waar veel fruitbomen in de tuinen en ook veel oude lindes staan. Daar zijn ze dol op...

5) Hoeveel bijenvolken heeft u? Hoe groot is het grondstuk waarop u woont en waarop dus de bijenkasten staan? Heeft u een bijenstalling? Zo ja, hoe groot is die? Hoe groot is de afstand tussen de bijenstalling en de naburige woningen?
Ik heb nu 2 volken en over 3 weken zijn dat er 5. Ikheb een bijenstalling, maar die ga ik pas volgend jaar gebruiken. Nu staan de bijen lekker buiten. De We hebben 2 ha grond en de bijen staan ca 30 meter van de buren. De bijenstalling staat zelfs op de erfscheiding, dus maar 2 meter van hun tuin. Ze vinden het prachtig!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten