Beroker gaat steeds uit

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

AnnekeW
Berichten:272
Lid geworden op:di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds:2015
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:
Re: Beroker gaat steeds uit

Bericht door AnnekeW » di 05 jul 2016, 08:14

Ik neem een paar takjes verse kruiden (lavendel, tijm, rozemarijn voldoen uitstekend), en een bosje stro. Deze rol ik losjes in een strook dik golfkarton. Aan de onderkant steek ik het aan, en wanneer het goed brandt, doe ik het in de beroker. Dan gebruik ik de blaasbalg om het goed aan de gang te krijgen. Als het goed rookt, doe ik er flink wat grof zaagsel bij. Dit is ruim voldoende om rustig met drie kasten aan de gang te gaan.
Het klinkt als veel werk, maar de kruiden staan vlakbij de kasten en het zaagsel komt uit de werkplaats en heb ik altijd paraat staan in een afgesloten emmer. In de praktijk is het zó gedaan!

Luuk
Berichten:171
Lid geworden op:vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie:Gorinchem
Contacteer:

Re: Beroker gaat steeds uit

Bericht door Luuk » vr 12 aug 2016, 05:28

Astrid Schoots schreef:Luuk,
misschien dit nog even lezen:
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... ay#p128806

Dank Astrid. Maar ik gebruik nu een jaar of 10 een spuitbus en ik heb er nooit een probleem mee. Scheelt ook dat ik vaak een volk open en niets gebruik. Ik spuit dus heel spaarzaam. Soms heb ik helemaal geen spuitbus bij me. En het lijkt me zinloos om in honingkamers te spuiten, waar doe je dat voor?

Wat betreft residu: ook berokers geven residuen, ik weet niet wat erger is? Ook voor de smaak? Een vriend van mij liet honing uit Afrika testen maar het kwam niet door de test vanwege roet resten in de honing.

Dus ik blijf voorlopig fan van Fabi spray.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Beroker gaat steeds uit

Bericht door ErikS » vr 12 aug 2016, 08:12

Een aanmaakblok van een winkel in het zeelandsche op basis van was en de bloemen van de fluweelboom. Kunnen nu weer bijna geoogst worden. Goed drogen laten. Ze branden rustig en geven een hebbelijke rook.
Persoonlijk gebruik ik ook eierdozen maar die stinken en als de rook onder de hal of achter de haag blijft hangen hoest ik me een beroerte. Dan maar de roker 10 meter verderop zetten en hopen dat de wind niet draait.......
Ook de Senseo pads geprobeerd en die werken ook goed maar een meer bijtende rook dan de bloemen van de fluweelboom.
De bloempluimen van de fluweelboom werken het best. Wel even oogsten en laten drogen, heb een deal met mensen met zo'n boom. Zij oogsten in ruil voor honing, goede deal.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Beroker gaat steeds uit

Bericht door bee-tree » vr 12 aug 2016, 09:23

Nogmaals: 1 centimeter gedroogd luchtig kruidenmengsel op de bodem van de beroker en|of
Dathepijp draperen en vervolgens aansteken en meteen bestrooien met .......
een laagje GEDROOGD KOFFIEDIK van 1 cm dik. Brandt veel langer dan wat ook. Zj. :b10:

P.S. Koffiedik is afval van het "zetten van koffie". Je kent vast wel dat smakelijke rijmpje
met plaatjes op de koffiebus van Douwe Egberts, namelijk :
"De koffie wordt gezet, de koffie wordt geschonken, de koffie wordt gedronken"

Ik zou als ik Douwe was, op de vierde kant van de koffiebus 'n imker afbeelden die
nog 'n pijpje rookt en tussen neus en lippen rijmt :
"Imker,gooi na het aangenaam verpozen,
het koffiedik NIET in de afvalbak met de schillen en dozen,
maar laat uw bijen er ook nog even van genieten en blozen,
niet alleen de 'makken' maar ook de vermeende 'bozen'.

Dat "nogmaals" slaat op het feit dat ik vorig jaar of eerder ook die tip van koffiedik
in het forum heb gegeven. Ik ben toen op die methode gekomen dankzij
het boek van een Noord-Pool onderzoeker en kennismaking met de Inuïet (of Eskimo's).
Ik pas ze toe. Erik heeft 't blijkbaar uitgeprobeerd, maar vindt het aroma van de rook bitter.
Ik niet. Misschien verbrandt hij de verpakking mee van de Senseo's. Of het ligt aan 't merk. :mrgreen:

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Beroker gaat steeds uit

Bericht door ErikS » vr 12 aug 2016, 10:06

bee-tree schreef:Erik heeft 't blijkbaar uitgeprobeerd, maar vindt het aroma van de rook bitter.
Ik niet. Misschien verbrandt hij de verpakking mee van de Senseo's. Of het ligt aan 't merk. :mrgreen:
inderdaad, maar heeft dat zo'n invloed dat dunne vliesding? ook uitproberen.....
Merk ;-) DE,
smaak classic!
houdbaarheidsdatum......... niet verstreken, gaat nogal wat doorheen ;-).

Geprobeerd en de invloed van het vliesding is minimaal.
De rook van de Senseo pads is te hebben.
Het ligt aan de soort eierdoos of de rook bijtend is.

mick
Berichten:458
Lid geworden op:di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds:2016
Aantal volken:11
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Beroker gaat steeds uit

Bericht door mick » vr 12 aug 2016, 10:22

M'n schoonouders zijn vanaf heden hun senseopads aan het sparen voor mij, en hun fluweelboom gaat er binnenkort ook aan :dance:

johanwichink
Berichten:41
Lid geworden op:ma 12 jul 2010, 21:24
Imker sinds:2009
Aantal volken:30
Bijenras(sen):carnica
Locatie:heeten
Contacteer:

Re: Beroker gaat steeds uit

Bericht door johanwichink » vr 12 aug 2016, 10:24

Net voor de maisoogst trek ik de pluimen uit de kolven en vermengt met koffiedik geeft dit een uitstekende brandstof in de dathe pijp en waarschijnlijk ook in de beroker en start uitstekend.

Johan

Theo777
Berichten:347
Lid geworden op:za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds:2016
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Beroker gaat steeds uit

Bericht door Theo777 » vr 12 aug 2016, 17:25

Ik doe sindskort eierdoosje met aanmaakblokje. Even goed de vlam erin laten komen en dan zaagsel erin. Werkt super! Rook prima en lang.

Theo

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Beroker gaat steeds uit

Bericht door Dirk Blanken » vr 12 aug 2016, 19:15

Ik rook heel weinig want als je rookt kan je de zachtaardigheid niet meer controleren.
Ik gebruik soms een dathe pijpje om de oortjes wat vrij te maken.

Verder bij het openen een beetje sproeiwater en beginnen.

Het voordeel van zo werken is dat je de koningin heel makkelijk ziet want ze blijf gewoon eitjes leggen op het raam waar ze bezig was.

Groeten dirk.
dertiende

Gerrit Bouhuis
Berichten:1
Lid geworden op:za 13 aug 2016, 15:08
Imker sinds:2013
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:

Re: Beroker gaat steeds uit

Bericht door Gerrit Bouhuis » za 13 aug 2016, 15:23

Hallo Erik,

ik had hetzelfde probleem, ald jij maar heb de tip die Jan Ritsma aandraagt ook in praktijk gebracht en die bevalt prima. Ik vouw een halve eierdoos dubbel en vul 'm vervolgens met hennepvezel (Welkoop). Daarna de eierdoos aansteken en je kunt een hele poos vooruit.

Groet,
Gerrit Bouhuis

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten