Honing weg.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Lauraa
Berichten: 5
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 18:02
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Geen idee
Contacteer:

Honing weg.

Bericht door Lauraa »

Hallo allemaal,
Ik ben net nieuw op het forum en heb meteen een vraag. Ik ben sinds dit jaar begonnen met imkeren samen met een vriend. Wij leren van een imker die het al jaren doet maar hij is een beetje vreemd. 11 juni hebben wij onze kasten bekeken en er zat al aardig wat honing in en zei de oude imker dat we snel honing konden slingeren. In die tijd heeft mijn imkervriend contact met hem gehad (aangezien de oude imker mij niet ziet staan). Elke keer zei hij dat we bijna konden slingeren. Nu zijn we vandaag weer gaan kijken in de kasten en wat blijkt... Alle honing is weg! Ook is het volk gaan zwermen vandaag. Hoe kan het zijn dat alle honing weg is? Komt het door het zwermen? of kan het zijn dat onze leraar alles heeft mee genomen zonder wat te zeggen? Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.
Met vriendelijke groet
Laura
Lauraa
Berichten: 5
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 18:02
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Geen idee
Contacteer:

Re: Honing weg.

Bericht door Lauraa »

Ooh en we hebben de imker al een paar keer proberen te bellen maar hij is er niet. Begrijpelijk als er antwoorden komen dat we het moeten vragen aan de imker zelf. Alleen zijn we bang dat hij met een antwoord komt wat niet waar kan zijn wat wij als beginners niet weten.
Primus
Berichten: 1044
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Honing weg.

Bericht door Primus »

Lauraa schreef:Hallo allemaal,
Ik ben net nieuw op het forum en heb meteen een vraag. Ik ben sinds dit jaar begonnen met imkeren samen met een vriend. Wij leren van een imker die het al jaren doet maar hij is een beetje vreemd. 11 juni hebben wij onze kasten bekeken en er zat al aardig wat honing in en zei de oude imker dat we snel honing konden slingeren. In die tijd heeft mijn imkervriend contact met hem gehad (aangezien de oude imker mij niet ziet staan). Elke keer zei hij dat we bijna konden slingeren. Nu zijn we vandaag weer gaan kijken in de kasten en wat blijkt... Alle honing is weg! Ook is het volk gaan zwermen vandaag. Hoe kan het zijn dat alle honing weg is? Komt het door het zwermen? of kan het zijn dat onze leraar alles heeft mee genomen zonder wat te zeggen? Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.
Met vriendelijke groet
Laura
Is het niet mogelijk dat de bijen het zelf hebben opgegeten? Het is een zeer slechte maand geweest en de kasten hebben veel verbruikt!

MVG CP
Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 20:41
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Locatie: Westmaas
Contacteer:

Re: Honing weg.

Bericht door Matthijs »

Wat Primus zegt, hier ook weinig honing over al wordt er nu wel weer flink gehaald. Daarnaast neemt een zwerm behoorlijk wat honing mee.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Honing weg.

Bericht door Dirk Blanken »

Het lijkt me sterk dat een bijenleraar zoiets doet bovendien ben je er toch bij als de bijenleraar komt.

Een grote zwerm neemt veel voedsel mee een drie kilo of meer.

De bijenleraar moet de ramen meegenomen hebben en andere raten hebben herplaatst daaraan kan je zien of je je eigen raten nog hebt.

Een belachelijk verhaal!
Ik kan me voorstellen dat de bijenleraar zich daarbij ook niet zo prettig voelt.
Het lijkt mij een valse beschuldiging maar waar bemoei ik me eigenlijk mee.

Misschien een andere bijenleraar kiezen maar ik denk dat die niet meewerken als ze dit verhaal meegekregen hebben.

Dirk.
dertiende
peter34
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 20 jun 2014, 20:06
Imker sinds: 1999
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Honing weg.

Bericht door peter34 »

hier is het ook een rampjaar, hier zal geen zomerhoning zijn
Lauraa
Berichten: 5
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 18:02
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Geen idee
Contacteer:

Re: Honing weg.

Bericht door Lauraa »

Iedereen bedankt voor de reacties. Als beginner met een beetje hulp van de imker is het soms nog zoeken. Dankzij jullie reacties hebben we het kunnen achterhalen wat het is! Helemaal super!!

Ooh en Dirk,
Ik snap dat je zo reageert en dat mag natuurlijk maar jij kent het gehele verhaal niet hoe de relatie is. En nee wij zijn helaas niet overal bij als de leraar wat doet bij de bijen ook al willen wij dit wel om alles zo goed mogelijk te leren (bv dat alle bijen worden bijgevoerd en die van ons niet en wij hier niets over hebben gehoord.) Dankzij de rest van de reacties hebben wij nu wel kunnen achterhalen wat er nou gebeurd is.
peter34
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 20 jun 2014, 20:06
Imker sinds: 1999
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Honing weg.

Bericht door peter34 »

dus opgegeten
Lauraa
Berichten: 5
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 18:02
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Geen idee
Contacteer:

Re: Honing weg.

Bericht door Lauraa »

Ja.. Tot de laatste druppel.
Steve_Delannoye
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: Honing weg.

Bericht door Steve_Delannoye »

Misschien was de zwerm van vandaag een nazwerm en had het volk al eerder gezwermd. Daardoor werd het volk zwakker en werd de rest van de honing geroofd? Wanneer zag je de kast en de honing zelf voor het laatst?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 123 gasten