raten vastkitten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

bart a
Berichten:1
Lid geworden op:ma 06 jun 2016, 19:48
Imker sinds:2015
Aantal volken:1
Bijenras(sen):mellifera
Contacteer:
raten vastkitten

Bericht door bart a » ma 06 jun 2016, 19:53

Beste,

Ik stelde me volgende vraag :

In een top bar hive en in de warre hive bouwen de bijen zelf de raten uit beginnende van toplatten.

Echter, uit youtube filmpjes lijkt mij volgend onderscheid duidelijk :

* top bar hives worden de raten door de bijen niet aan de kast vastgemaakt

* warre kast maken de bijen de raten wel vast aan de kastwand

Dat in de top bar hive de raten niet geheel vastgemaakt worden is logisch.. anders zetten de bijen zichzelf vast..

Maar waarom worden ze niet ook (zoals in een warre kast) verticaal vastgemaakt aan de wanden ?

En wordt it vastmaken in een warre kast verhinderd door het gebruik van ramen (met of zonder was) ipv toplatten?

Mvg,
Bart

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: raten vastkitten

Bericht door joselito » di 07 jun 2016, 09:19

Als de wanden schuin zijn onder een bepaalde hoek, hebben de bijen minder de neiging om de raten vast te bouwen aan de zijkant. Als ze de raten wel vast bouwen (bv bij grote dracht) laten ze openingen, dus zichzelf vast zetten doen ze niet.
Met ramen van de juiste grootte in een warrékast te hangen los je dat probleem op.
Dan kom je bij de uitvinding van Langstroth in 1851 in verband met de bijenruimte :)

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Bijenkasten

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: raten vastkitten

Bericht door Samuel Murray » di 07 jun 2016, 11:52

bart a schreef:Dat in de top bar hive de raten niet geheel vastgemaakt worden is logisch.. anders zetten de bijen zichzelf vast.
Dat is helaas foute logica. De bijen zullen zich niet "vast" zetten als ze de ramen aan de wanden vastmaken, want ze kunnen nog altijd onderdoor de raten lopen. Ook laten/maken de bijen soms doorloopgaten aan de zijkanten, in de raat. Voor de bijen is het trouwens beter om de raat aan de wand vast te maken, want dan zijn de raten steviger.

De reden waarom bijen een in topbar kast niet de raat aan de wanden vastmaken is omdat een topbar kast geen "wanden" hebben. De bijen achten de schuine wanden als "vloer". Hoe minder schuin de wanden, hoe groter de risico dat de bijen de wand als "wand" zullen beschouwen en de raat eraan zullen vastmaken.
En wordt it vastmaken in een Warre kast verhinderd door het gebruik van ramen (met of zonder was) ipv toplatten?
Ja, als er de juiste bijenruimte tussen de ramen en de wand is, zoals het geval is bij alle bijenkasten.

AnnekeW
Berichten:272
Lid geworden op:di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds:2015
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: raten vastkitten

Bericht door AnnekeW » wo 13 jul 2016, 14:45

Bijen hangen ondersteboven als ze nieuwe raat bouwen. Daarom maken ze in zowel Warré als TBH de onderste rand raat niet vast aan de bodem of aan de bovenkant van de raampjes eronder. Ze laten een ruimte over van 4mm, oftewel de dikte van een bij. Of ze de boel tussen raat en wand dichtkitten, hangt af van of ze er onderstebovenhangend bij kunnen of niet. Bij de Warrékasten lukt dit dus wel, en bij de TBH zal de hoek net zó zijn dat dit niet meer lukt.

En inderdaad, met het gebruik van raampjes los je dit probleem op, maar dat is wel geheel tegen het idee van de Warrékast in. Door het gebruik van raampjes verklein je de werkruimte van de bijen en vergroot je de nutteloze ruimte die wél verwarmd moet worden, waarvoor de bijen meer energie verbruiken en het volk dus minder honing oplevert.

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: raten vastkitten

Bericht door Astrid Schoots » za 16 jul 2016, 18:54

Alleen wanneer je de bijen aan alle kanten strak passend kunstraat geeft, zullen ze het overal vast bouwen. Bij natuurbouw laten ze altijd de gehele onderkant van de raat en het onderste stuk van de voorkant (bij koudbouw richting vlieggat) los hangen. Op die manier kan de raat beter meetrillen en resoneren met hun bijendans, en communiceert dat zo een stuk makkelijker dan op raten die rondom vastzitten aan de latten.
@ Anneke: Dat ze op hun rug hangend bouwen is bijzaak: een bij kan in alle richtingen bouwen!

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: raten vastkitten

Bericht door jossmits » za 16 jul 2016, 21:28

Ik werk een jaar of 10 met warre kasten. De eerste jaren met latten, later met ramen.
Het is niet waar dat ze de raten niet vastmaken aan de latten eronder. Bij een overvloedige dracht, bijvoorbeeld hier met de zonnebloemen, maken ze wel degelijk de raten aan de latten eronder vast. Het is dan lastig om de honing te oogsten. Ik deed dat met een staaldraad die ik tussen de twee bakken trok, wat bijna niet te doen was.
Een trucje om te voorkomen dat ze de raten vastmaakten was de bakken (raten) om en om in koud en warmbouw te zetten.
Het vastzetten van de raten aan de wand viel daarentegen weer mee meestal alleen de bovenste 10 cm, daaronder bleef de raat van de wand af. Er zijn warre-imkers die daarom latjes gebruiken met "pootjes" van ca 10 cm. Dat heb ik ook geprobeerd en werkt goed. Als je dat nog combineert met het om en om zetten van de bakken heb je iets dat heel behoorlijk werkt.
Ik werk zelf al weer enige tijd met raampjes, en gebruik ook de warre-methode niet meer. Ik gebruik de warre kasten omdat ze het meest lijken op de kasten waarmee ik heel lang geleden mee heb leren imkeren.
Bij de TBH heb ik begrepen dat de hoek van de wand 60 graden moet zijn, dat is dezelfde hoek als de cellen in de raat en de bijen kunnen daarom de cellen niet doorbouwen tot tegen de wand. Ik weet niet of het dat is, maar het klinkt me in elk geval logisch.

Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten