onbekende leeftijd honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: onbekende leeftijd honing

Bericht door Jaap v.Popering »

Wim Joosten schreef:
Het HMF-gehalte in oude honing wordt elk jaar steeds hoger. HMF is giftig voor bijen.
De schadelijkheid van HMF gehalte is pas sinds 2009-2010 in de belangstelling gekomen . Een partij Invertsuikersiroop was door de leverancier te veel verwarmd en dit gehalte was te hoog voor bijenvoeding .

Ik heb nooit gehoord of gelezen dat door de natuurlijke verhoging in de honing , volken hiervan doodgegaan zijn .
Voor die tijd was het dan ook normaal dat wat oudere honing gewoon zonder problemen aan de volken teruggevoerd zijn .

Ik lees hier ...https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... jOtbVs7vMw

..HMF is giftig voor mens en bij. Voor honingbijen zijn concentraties tot 30 ppm niet giftig en boven 150 ppm wel met een verloop van giftigheid hiertussen. Ppm is part per million = mg per kg. Volgens de EU (directive 110/2001) mag honing niet meer dan 40 ppm HMF bevatten. Wanneer honing bij 20 graden bewaard wordt neemt het HMF gehalte met 1 tot 2 ppm per maand toe. Het duurt dus wel een hele tijd voordat honing giftig wordt voor bijen.
Flevobij
Berichten: 75
Lid geworden op: di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:

Re: onbekende leeftijd honing

Bericht door Flevobij »

Hallo Rob,

Ik deel de mening met de ervaren forumleden dat je de honing niet aan je bijen moet geven, ziekten. Maar ik deel totaal de mening niet dat je de honing moet vernietigen zonder te weten of je goede of onbruikbare honing hebt, dat is imkerheiligschennis naar mijn mening. Je zou de honing simpel kunnen laten testen op HMF gehalte door het Bijkersgilde, www.bijkersgilde.nl. Kost Euro 8. Uitgebreidere analyze op HMF, H2O2, pH, MMpfund en vochtgehalte is Euro 15.

Heb je een foto van de ramen, foto zegt meer dan 1000 woorden. Zijn de ramen licht of zwart ? Ruikt de honing nog lekker of stinkt het ? Geproefd ?

Is de honing nog goed is maar durf je menselijke consumptie niet aan, kun je het nog geven/verkopen aan iemand die er mede=honingwijn van kan maken of het kan gebruiken als bakkershoning.

Dit staat overigens op Imkerpedia bij HMF als zoekopdracht: HMF heeft geen invloed op de gezondheid van mensen. De toename van HMF in honing heeft dus geen enkele invloed op de houdbaarheid van honing voor menselijke consumptie[4]. Toch zijn in de Europese Unie maximumgehalten voor HMF in honing vastgesteld: in het algemeen 40 milligram per kilo, maar 80 milligram per kilo voor honing uit tropische gebieden. In gedroogde pruimen kan echter tot 2200 milligram HMF per kilo voorkomen!

Beste groet,

Flevobij
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: onbekende leeftijd honing

Bericht door Jaap v.Popering »

Flevobij schreef:Hallo Rob,

Ik deel de mening met de ervaren forumleden dat je de honing niet aan je bijen moet geven, ziekten.
Volgens mij is er maar één besmettelijke ziekte welke zich door middel van besmette honing verspreidt bekend .......Amerikaans Vuilbroed .
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: onbekende leeftijd honing

Bericht door joselito »

Jaap v.Popering schreef: De schadelijkheid van HMF gehalte is pas sinds 2009-2010 in de belangstelling gekomen . Een partij Invertsuikersiroop was door de leverancier te veel verwarmd en dit gehalte was te hoog voor bijenvoeding .
Van een vriend, wiens bijen ook gestorven waren had dat niets te maken met HMF.
De samenstelling was niet goed. Dit maakte dat het voedsel keihard werd in de kast (zoals koolzaadhoning)
De bijen waren gewoon gestorven van honger omdat ze dat voedsel niet konden opnemen.
RobR
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 13 jul 2016, 08:14
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: onbekende leeftijd honing

Bericht door RobR »

Bedankt allen voor de reactie's. Ik had ook wel een beetje het gevoel waar Flevobij op doelde. Het voelt inderdaad niet goed. Maar de raten waren al weggegooid dus helaas ook geen mede. :(
Gr. Rob
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 145 gasten