Koningin weg.. Zwerm?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Jurgend1971
Berichten:44
Lid geworden op:zo 20 dec 2015, 03:51
Imker sinds:2016
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Adegem / Belgie
Contacteer:
Koningin weg.. Zwerm?

Bericht door Jurgend1971 » ma 18 jul 2016, 00:11

Vrijdagavond omstreeks 20u. Ging ik nog eens naar de bijenstal en wat zag ik op een 10tal meters ervandaan... Een kleine zwerm... :shock: :o shit hopelijk geen van de mijne... Daar ik nog moest gaan werken en ook het materiaal nog niet heb ( beginner) de zwerm noodgedwongen laten zitten.
Toen ik 's morgens thuis kwam was de zwerm er nog.. Een bevriend imker kon me een zesramer lenen maar was nog niet bereikbaar... Dan maar gaan slapen en hopen dat de zwerm er nog is rond de middag.. Helaas...Ze was verdwenen... :?
Ik heb dan op alle kasten een inspectie gedaan...Heb 3 volken staan.. De eerste 2 kasten... was de Queen er nog . Alles ziet er goed uit..
Dan men andere kast.. De Queen was er niet.. Wat is er gebeurd???? De Queen was geknipt en toch nergens te vinden...
Het volk zit op totaal 14 ramen. Onderste BK 10 ramen en bovenste 4 en nog aan het opbouwen... Dus wegens ruimte gebrek kunnen ze toch niet gezwermd hebben?
Wat me opviel was op de 2 middelste broedramen dat er doppen waren... Een 3tal/ raam en mooi in het midden..allen uitgelopen... Er was ook nog ene aan de zijkant ook uitgelopen en op een ander raam nog 2 nog gesloten..
Er was geen open broed wel veel gesloten broed aanwezig.
Wat kan er nu gebeurd zijn?
Wat doe ik het beste nu?....
Waarschijnlijk is er een jonge Queen aanwezig en is ze nog niet bevrucht?
Vandaag nog eens een inspectie opzoek naar een Queen en deze merken?
Graag jullie bevindingen.
Alvast bedankt...

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koningin weg.. Zwerm?

Bericht door Dirk Blanken » ma 18 jul 2016, 19:18

Waarschijnlijk heb je al eerder een zwerm gehad met een jonge koningin.
Je hebt het over een volk van 14 ramen,als daar een zwerm afkomt is de zwerm zeker 7 ramen bijen en dus niet echt klein.

De eerste keer probeerden ze te zwermen met de oude koningin die geknipt was toen is de zwerm terug geslagen en de oude koningin verloren gegaan.
Daarna hebben ze gezwermd met een jonge koningin en daar heb jij niets van gemerkt.
De zwerm die jij zag was een nazwerm.
Waarschijnlijk zwermen ze nu niet meer want het volk is van 14 ramen naar 4 ramen bijen gegaan.

Je moet zeker weten dat er een jonge koningin in loopt voordat je de rest van de doppen breekt.

Ik zou het volk open maken en alles doorlopen bijvoorbeeld om een uur of negen bij deze temperaturen.
Als je dat heel rustig doet en goed koninginnen ziet heb je een kans dat je ze ziet als beginneling.
Op een andere manier is een ongepaarde koningin niet te traceren, ja je zou de ramen met doppen tijdelijk in een 6 ramer kunnen zetten met bijen en kijken of de oude kast zich moerloos voelt na een 12 uur maar dat is wel heel omslachtig.

Ik zou de kast nogmaals bekijken en de hoeveelheid bijen beoordelen waarschijnlijk zitten de bijen voornamelijk op het oude gesloten broed en zie je veel grijsjes bijen die net zijn uitgelopen dan zou ik verder niets doen.

Groeten Dirk.
dertiende

Jurgend1971
Berichten:44
Lid geworden op:zo 20 dec 2015, 03:51
Imker sinds:2016
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Adegem / Belgie
Contacteer:

Re: Koningin weg.. Zwerm?

Bericht door Jurgend1971 » ma 18 jul 2016, 21:34

Hallo Dirk. Bedankt voor uw reactie...
De doppen 9 in totaal waren allen leeg(uitgelopen?) toch zeker 7 ervan uitgelopen want aan die 7 is nog het dekseltje eraan, zoals een deurtje...
Vandaag kast inspectie op zoek naar een Queen... Pfff niet eenvoudig... Op het gemak gedaan maar niets gezien.. Wel terug een gesloten dop bovenkant broedraam en nog een zelfde dop maar open (onderkant niet dicht) en nog een in opbouw op het darrenraat?...
Alles zo gelaten en afwachten zeker?
Is er dan geen Queen?!
waar zijn deze van de 7 andere doppen gebleven?
Kan het zijn dat ze op bruidsvlucht is? Indien ja.. Waarom dan nieuwe doppen?

Is niet makkelijk
Alvast bedankt voor de hulp..

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koningin weg.. Zwerm?

Bericht door Dirk Blanken » di 19 jul 2016, 20:47

De oude oorspronkelijke koningin heeft al die doppen aan gezet.
Jonge koninginnen moeten eerst aangepaard zijn om eitjes te kunnen leggen en dan zetten ze zeker niet gelijk doppen aan.

Waarschijnlijk zit er een nieuwe koningin in maar dat weet je nooit helemaal zeker.

De bijen zetten een aantal doppen op met een verschillende leeftijd maar ze zijn echt allemaal door de oude koningin belegd.
Tijdens het zwermen gaan er vaak meerdere koninginnen mee.

Ik weet niet hoe groot het volk nu is maar als er 4 of 5 ramen bijen inzitten gewoon alles op z'n beloop laten en niets doen.
Die zwermen niet meer.

Groeten Dirk.
dertiende

Jurgend1971
Berichten:44
Lid geworden op:zo 20 dec 2015, 03:51
Imker sinds:2016
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Adegem / Belgie
Contacteer:

Re: Koningin weg.. Zwerm?

Bericht door Jurgend1971 » wo 20 jul 2016, 14:24

Dirk bedankt voor uw antwoord..
Daarnet even een vliegplank observatie gedaan en ze brengen terug stuifmeel binnen... :hive: :be8: dus betekend dit dat er een koningin aan de leg is?

Gebruikersavatar
melkman
Berichten:76
Lid geworden op:ma 08 jun 2015, 11:45
Imker sinds:2014
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Koningin weg.. Zwerm?

Bericht door melkman » wo 20 jul 2016, 16:54

Als ze stuifmeel binnen brengen heb je groot kans dat je een moer hebt die aan de leg is. Tenminste dat Is mijn ervaring.

Verstuurd van mijn GT-I9195

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Koningin weg.. Zwerm?

Bericht door joselito » wo 20 jul 2016, 18:03

melkman schreef:Als ze stuifmeel binnen brengen heb je groot kans dat je een moer hebt die aan de leg is. Tenminste dat Is mijn ervaring.
Als ze stuifmeel binnen brengen betekent het dat de bijen er een goed oog op hebben. Het is het eerste signaal dat het waarschijnlijk goed zal gaan. Toch gaat het dan toch nog wel eens mis. Dat merk ik aan de mini-plus kastjes. Sommige hebben stuifmeel gehaald maar toch hebben ze geen leggende koningin. Dit jaar heb ik bv een paar koninginnen gehad die blijkbaar bevrucht zijn maar om een of andere reden niet beginnen te leggen.
Maar stuifmeel halen is een goed teken.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koningin weg.. Zwerm?

Bericht door Dirk Blanken » wo 20 jul 2016, 19:28

joselito schreef:
melkman schreef:Als ze stuifmeel binnen brengen heb je groot kans dat je een moer hebt die aan de leg is. Tenminste dat Is mijn ervaring.
Als ze stuifmeel binnen brengen betekent het dat de bijen er een goed oog op hebben. Het is het eerste signaal dat het waarschijnlijk goed zal gaan. Toch gaat het dan toch nog wel eens mis. Dat merk ik aan de mini-plus kastjes. Sommige hebben stuifmeel gehaald maar toch hebben ze geen leggende koningin. Dit jaar heb ik bv een paar koninginnen gehad die blijkbaar bevrucht zijn maar om een of andere reden niet beginnen te leggen.
Maar stuifmeel halen is een goed teken.
Koninginnen die nog niet volledig aangepaard zijn kunnen nog weer eens op bevruchtingsvlucht gaan terwijl ze al eitjes gelegd hebben.
Ameland zegt zolang je geen gesloten broed hebt er een moerroostertje voor zetten wil je er zeker van zijn dat het een raszuivere koningin is.

Ik kijk zelf naar de zwaarte van de koningin, is ze groot en zwaar dan geloof ik het wel, is ze klein en zeer bewegelijk dan komt er een moerroostertje voor.
Met bijen kan je nooit volledige zekerheid hebben.

Dirk
dertiende

Jurgend1971
Berichten:44
Lid geworden op:zo 20 dec 2015, 03:51
Imker sinds:2016
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Adegem / Belgie
Contacteer:

Re: Koningin weg.. Zwerm?

Bericht door Jurgend1971 » ma 25 jul 2016, 16:18

Vrijdag ll een controle gedaan.. Queen niet gevonden. Geen broed meer dus hopeloos moerloos...
Op aanraden van een ervaren imker gisteren een raam BRIAS ingehangen van een ander sterk volk om te zien als er een Queen is ja dan neen.
Indien geen Queen gaan ze redcellen optrekken op dit raam en zo hopelijk een nieuwe Queen krijgen...
...

Jurgend1971
Berichten:44
Lid geworden op:zo 20 dec 2015, 03:51
Imker sinds:2016
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Adegem / Belgie
Contacteer:

Re: Koningin weg.. Zwerm?

Bericht door Jurgend1971 » do 28 jul 2016, 22:50

:be9: :be8: vandaag controle van de kast gedaan...
Geen redcellen opgetrokken dus er moet een Queen zitten in de kast. Er was open en gesloten broed... Terwijl ik het broed aan het inspecteren was zag ik plots... :be7: de Queen... Yesss.. Heb ze kunnen vangen en gemerkt.. Het is me gelukt...
Heel blij met de nieuwe koningin :hive:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten