Beste moment om bijenvolk op te starten?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

wouterK
Berichten:2
Lid geworden op:wo 20 jul 2016, 02:29
Imker sinds:2016
Aantal volken:0
Locatie:België, Heverlee (Leuven)
Contacteer:
Beste moment om bijenvolk op te starten?

Bericht door wouterK » wo 20 jul 2016, 02:42

Al enige tijd heb ik interesse om de eerste stappen te zetten als beginnende imker. Vandaag kon ik via 2dehands 2 ( lege) simplex kasten reserveren met nog enkele kleinere (zwerm)kasten en enkele noodzakelijke materialen zoals een beroker, beschermingskappen, ...
Voor deze volledig in orde en geïnstalleerd zijn staan we weer enkele weken verder.

Omdat Augustus de maand is waarin volkeren worden ingewinterd vroeg ik me af of het een goed idee is om dit jaar nog te beginnen met het houden van bijen en dus een volk aan te schaffen of kan ik beter wachten tot volgend jaar?

Iets wat ik nergens blijk te vinden: Wat is nu eigenlijk het beste moment om een volk op te starten?

Mvg en alvast bedankt

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Beste moment om bijenvolk op te starten?

Bericht door ErikS » wo 20 jul 2016, 06:06

Waarom het beste moment afwachten en niet een goed moment gegrepen? ;-)

Nu is een goed moment!
Overvloed aan bijen en weinig dracht. Voor een collega imker die wil uitbreiden maak ik een stel volken aan, de bijenvolken hebben toch capaciteit over en kunnen die aantal ramen makkelijk missen. Wel oppassen met rovers!
Als je nu start met een aflegger van 3 ramen bouw je nog makkelijk een mooi volk op om in te winteren.

Een aantal imkers wintert inderdaad in augustus in, en een aantal is er zelfs heilig van overtuigd. Er zijn ook imkers de half september of oktober hanteren. Bij een aflegger kun je veel later opvoeren en inwinteren. Ideaal is in mijn ogen inwinteren op eigen honing, bij een goede dracht is dat nog steeds mogelijk.

Waar zit je in het land? grtz erik.

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten:291
Lid geworden op:wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds:2016
Aantal volken:16
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Beste moment om bijenvolk op te starten?

Bericht door harry mouris » wo 20 jul 2016, 08:28

Hoi Wouter,

Ik ben dit jaar begonnen als imker en heb inmiddels 5 volken. Zat vorig jaar rond deze tijd met dezelfde vraag. Ik had voor mijn verjaardag )21 juli) een complete segebergerkast gekregen. Ik ben heel blij dat ik toen besloten heb toch eerst een opleiding te volgen. Zomaar beginnen is niet verstandig. Tegenwoordig is bijenhouden meer dan een kast in je tuin zetten. Er is echt een hoop dat je moet leren en leren herkennen. De verleiding is misschien groot, maar de kans op problemen ook. Ik ken een imker die ook zomaar begonnen is. Had wel een verhongerd volk en dat is gewoon frustrerend.

De opleidingen beginnen in jan/feb. Op www.bijenhouders.nl staan alle opleidingen in het land.

Ik ben vorig jaar wel eens gaan kijken bij ervaren imkers.

Succes! :be3: :be3: :be3:

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:

Re: Beste moment om bijenvolk op te starten?

Bericht door Paul67 » wo 20 jul 2016, 09:15

Kijken (en vooral ook regelmatig contact hebben met) een ervaren imker lijkt me inderdaad ook geen
overbodige luxe. Zo iemand kan je goed met raad en daad bijstaan. Ik ben er zelf het eerste jaar
erg mee geholpen.

Succes met opstarten!

Mvrgr P

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: Beste moment om bijenvolk op te starten?

Bericht door Erik Konijn » wo 20 jul 2016, 10:13

Gewoon nu beginnen. Van de herfst/wnter de cursus volgen dan heb jij in ieder geval een volkje dat gelijk opgaat met de cursus Besluiten de bijen anders dan heb je vraagbaak aan de leraar. Bijen blijven je verrassen.

De Wieke
Berichten:24
Lid geworden op:ma 20 jun 2016, 09:44
Imker sinds:2016
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:

Re: Beste moment om bijenvolk op te starten?

Bericht door De Wieke » wo 20 jul 2016, 10:18

ben het met Paul eens zorg dat je met vragen ergens naar toe kunt(want die komen er). en begin met volk waar je makkelijk in kan werken zodat je er plezier in houd. ik ben ook een beginnend bijen houder en heb gelukkig veel hulp van ervaren imkers.
en ook op deze site kun je veel vragen kwijt.

wouterK
Berichten:2
Lid geworden op:wo 20 jul 2016, 02:29
Imker sinds:2016
Aantal volken:0
Locatie:België, Heverlee (Leuven)
Contacteer:

Re: Beste moment om bijenvolk op te starten?

Bericht door wouterK » wo 20 jul 2016, 10:39

Bedankt allemaal voor de snelle reacties!

Zelf ben ik van België meer bepaald Heverlee (naast Leuven).

Hier in de buurt heb ik reeds kennis gemaakt met enkele imkers en bij hen zou ik dan ook ongetwijfeld terecht kunnen met heel wat vragen. Ook het volgen van een cursus is hier in de buurt zeker een optie.

De reden waarom ik twijfel is omdat ik toch nog wel even zoet ben met het in orde zetten van de kasten. Hier moeten nog enkele nieuwe ramen voor worden aangekocht en deze moeten dan bespannen worden en ingewaxt, iets waar ik natuurlijk een eerste keer best wat hulp voor heb.

Nadien is het toch al Augustus en beginnen heel wat mensen met inwinteren, ik heb dan ook wat schrik dat het bijenvolk niet tijdig genoeg voedsel kan voorzien en voldoende ramen bezetten waardoor ze moeilijk door de winter zouden geraken. Het is natuurlijk zeker ook een optie om bij te voeren maar ik zou niet graag mijn eerste volkje verliezen deze winter.

Zoals enkelen van jullie aanhalen is het nog mogelijk om dit jaar op te starten en als ik de moed en kunde vind zal dit er zeker van komen, anders zal ik wachten tot volgend jaar om dan een vlotte start te hebben.

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:

Re: Beste moment om bijenvolk op te starten?

Bericht door Paul67 » wo 20 jul 2016, 11:08

Om ramen te bedraden en te voorzien van kunstraat zou je eens naar deze video's kunnen kijken.
Eigenlijk is het allemaal gemakkelijk te doen.

https://www.youtube.com/watch?v=5kFQ0hmVJnU

https://www.youtube.com/watch?v=gZBVsjWmPFQ

Overigens heeft mijn toenmalige praktijkleraar me aangeraden om te beginnen met 2 volkjes in plaats van 1.
Je hebt dan namelijk de mogelijkheid om beide volken met elkaar te vergelijken en eventueel (indien nodig)
ramen om te wisselen. Ook kun je dan bijvoorbeeld beter zien of er iets mis is met een volk.

Veel succes gewenst!

Mvrgr P

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Beste moment om bijenvolk op te starten?

Bericht door tomer » wo 20 jul 2016, 12:29

Gewoon aan beginnen zou ik zeggen. Al doende leer je. Dit jaar hoef je toch geen grote ingrepen meer te doen, enkel bijvoeren en dat kan nog in september. Zo kan je toch al genieten van de aanwezigheid van bijen in je kasten :) Evt observeren via plexiglas op je kast. Ondertussen kan je bijleren en evt een cursus volgen en dan ben je tegen het voorjaar klaar om erin te vliegen. Als je een volk koopt zit dit al op ramen en als je er nog nodig hebt kan je ze ook met draad en al kopen in de bijenwinkel in Leuven (kost maar 25 cent per raam voor de bedrading).
Succes!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], kolnerke en 142 gasten