raten opslaan

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Theo777
Berichten:347
Lid geworden op:za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds:2016
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:
raten opslaan

Bericht door Theo777 » vr 22 jul 2016, 14:56

Hallo imkers. Ik heb wat gezocht op t forum en kwam oa een bericht van JP tegen. Die slieg zn ramen op in ikeabakken meen ik. Is dat een giede methode? En moet je er dan ook nog een verluchtingsplekje met hor ervoor maken?

Kortom. Hoe slaan jullie je gebruikte hk en bk raten op?

Groet theo

Gebruikersavatar
melkman
Berichten:76
Lid geworden op:ma 08 jun 2015, 11:45
Imker sinds:2014
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: raten opslaan

Bericht door melkman » vr 22 jul 2016, 14:59

Ik sla de hk ramen in kunststof bakken op. De bk ramen sla ik op in de bk kamers zelf en zet die droog en warm weg. In ieder geval vorst vrij.

Verstuurd van mijn GT-I9195

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: raten opslaan

Bericht door Primus » vr 22 jul 2016, 15:26

Theo777 schreef:Hallo imkers. Ik heb wat gezocht op t forum en kwam oa een bericht van JP tegen. Die slieg zn ramen op in ikeabakken meen ik. Is dat een giede methode? En moet je er dan ook nog een verluchtingsplekje met hor ervoor maken?

Kortom. Hoe slaan jullie je gebruikte hk en bk raten op?

Groet theo
Bij mij gaan alle raten na leeggegeten te zijn door de bijen voor 24 h in de diepvries op -20° daarna gaan ze terug in de bakken en opgestapeld op een plateau met verluchting onderaan afgesloten door dubbele vliegengaas en muizendraad boven op de toren idem en nooit nog last van wasmotten, in de lente komen ze eruit zoals ze erin gingen.

MVG CP

Theo777
Berichten:347
Lid geworden op:za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds:2016
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: raten opslaan

Bericht door Theo777 » vr 22 jul 2016, 15:30

Melkman, heb je ze dan luchtdicht opgeslagen?

Ik sprak laatst een imker die ze in een oude koelkast opslaat. Met dan boven en onderin de deur een gat met hor ervoor zodat ze niet helemaal luchtdicht zaten en de hor tegen de wasmot. Maar gewoin in dichte plasticbak zijn de hk ramen prima op te slaan? Ook geen ijsazijn erbij?

Gr. theo

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: raten opslaan

Bericht door JackC » vr 22 jul 2016, 18:04

op twee balkjes een (dek)plank met een gaasopening, daarop stapel ik de honingbakken, bovenop een lege bak met een potje ijsazijn, daar bovenop weer een plank met gaasopening.
Overigens sla ik geen bebroede raat op, die smelt ik om, of ze blijven in de kasten.

Gebruikersavatar
melkman
Berichten:76
Lid geworden op:ma 08 jun 2015, 11:45
Imker sinds:2014
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: RE: Re: raten opslaan

Bericht door melkman » vr 22 jul 2016, 18:53

Theo777 schreef:Melkman, heb je ze dan luchtdicht opgeslagen?

Ik sprak laatst een imker die ze in een oude koelkast opslaat. Met dan boven en onderin de deur een gat met hor ervoor zodat ze niet helemaal luchtdicht zaten en de hor tegen de wasmot. Maar gewoin in dichte plasticbak zijn de hk ramen prima op te slaan? Ook geen ijsazijn erbij?

Gr. theo
Ik heb ze inderdaad luchtdicht in een plastic bak. In de bak heb ik wel schotjes zodat alles vrij kan hangen. En ze zijn zo goed mogelijk leeg geslingerd. Doe het nu voor de tweede keer en heb tot nu nergens last van gehad.

Verstuurd van mijn GT-I9195

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 142 gasten