inwinteren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Theo777
Berichten:347
Lid geworden op:za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds:2016
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:
inwinteren

Bericht door Theo777 » wo 22 jun 2016, 18:25

Misschien al beetje vroeg, maar door een zijspoor op de lindedracht topic...

speciaal voor Alex: :be8:

Alex, jij behandeld de bijen dan een keer per jaar dus tegen varoa?

En mbt in winteren, elke dag krijgt elk volk 1kg suiker gemengd op 1 liter water?

Hangt dit ook weer niet af van hoeveel honing/nectar er nog in de BK(s) zit op t moment van invoeren?
En of je ze op 1 of 2 bakken inwinterd?

groetjes Theo

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door Hans van der Post. » wo 22 jun 2016, 19:51

Theo de langste dag is net voorbij.
Laat ons even in de waan dat de zomer nog zes maanden duurt.
Kijk ook eens op imkerpedia boven in het scherm staat een aanklik button.
!Hans.

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten:261
Lid geworden op:vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds:mei 2015
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica bastaard
Locatie:Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door sikkie68 » wo 22 jun 2016, 20:52

:shock: Ja, slechte timing THEO MIJN tuin is nog niet eens in bloei !!! wel heel veel lindenbloemen ,....woessch ...wat een zoete geurende zoen is dat zeg........ik zou zeggen geniet ervan.Theo, Summer flowers just starts. Gegroet uit ZONNIG den haag. :whistle: :
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door Alex Mönch » wo 22 jun 2016, 21:35

Theo,een slimme imker is op de toekomst voorbereid en know how verkrijgen ruim voordat je het nodig hebt is gewoon slim :D :clap:
Ik behandel in princiepe 1 keer per jaar tegen varoa.
In het verleden wilde ik dat nog wel eens tussendoor doen wanneer ik veel darren-poppen getrokken zag worden.

Maar ben daar vanaf gestapt omdat het niet nodig is.Een volk zal nooit instorten als het in het voorjaar begint met een zeer kleine aantasting!
Simpelweg omdat de aantasting die zich bij een bijna varoa vrij volk na de blok behandeling gedaan, na de linde dracht,niet dusdanig ernstig uitbreid,dat bestrijden gedurende het dracht seizoen noodzakelijk is.
Geen enkele bestrijding gedurende het voorjaar en de zomer is nodig als je er maar voor zorgt,dat ze nagenoeg varoa vrij de winter ingaan en aan het voorjaar beginnen.
Na de zomerdracht en het afnemen van de honing meteen beginnen met een blok behandeling Beevital Hiveclean.

ik doe geen winter behandeling.

Het compact inwinteren is erg belangrijk.
Nooit een volk inwinteren op meer ramen dan noodzakelijk.
Dit zorgt voor een compactere opslag van de winter voorraad en voorkomt onnodig beschimmelde ramen in het voorjaar.
En doordat een volk compact zit in het begin van het voorjaar,een veel betere ontwikkeling!!

En dan nu het voeren.
Steeds zie en hoor ik imkers enorme voerbakken vol gooien ergens in september....met grote stappen snel thuis,maar funest voor het kweken van zeer sterke winter volken met massa s sterke winterbijen.
Kijken hoeveel ze al hebben aan honing en daarmee rekening houden.niet meer dan 1 kg suiker 1:1/dag en halen ze nog veel dit terug brengen naar b.v. en pond/dag.Ze moeten na de linde als dit de laatste dracht bij jou is,volop door broeden en dit wordt langzaam afgeremd doordat de ramen steeds voller komen met winter voorraad.De eerste week van september hebben ze dan ongeveer 20 kg verzegeld voer.(bij 6 ramers en spaarksten met 1 bk natuurlijk minder)
Nadeel het is veel meer werk,steeds maar weer kleine hoeveelheden voeren,maar dit betaalt zich in het voorjaar dubbel en dwars terug.
Door kleine hoeveelheden te voeren,wordt er ook een hoop suiker omgezet in broed...maar dat is nu juist de bedoeling....je wilt massa s winterbijen die geboren worden in een periode waarin nog steeds volop stuifmeel te krijgen is.
Zo gauw ik dan de geur van vers gehaalde nectar ruik in maart of april,en de weersverwachting is goed voor de daarop volgende week,gaan de roosters erop en de eerste honingkamer/s....bij een erg lang koud voorjaar doe ik dit ook wanneer ik zie dat er erg veel bijen zijn, maar dan om zwermneiging te voorkomen(zoals dit jaar)....daarna schuif ik steeds een honingkamer eronder om te zorgen voor voldoende ruimte voor de bijen en opslag.

Theo777
Berichten:347
Lid geworden op:za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds:2016
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door Theo777 » vr 15 jul 2016, 03:53

Hoi Alex,

Nog even over t inwinteren.
Stel dat ik op 1 augustus alle HK eraf haal. En ze dan zo compact mogelijk op de raat zet voor de winter en dan behandel met hiveclean.
Vanaf dat moment geef je ze elke dag suikerwater, 1 l water met 1 kg suiker. ( minder als ze nog goed halen)
Dit doe je dan alleen de hele maand augustus, zodat ze op 1 sept 20 kg verzegelde ramen hebben?

Dus v.a.1 september hoef ik in principe ze niet meer te voeren?

Heb ik t zo helder?

Groetjes, Theo

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door tomer » vr 15 jul 2016, 11:46

Volgens mij moet je inwinteren met een hogere verhouding suiker, nl 3 kg suiker op 2 liter water (dus 1 liter water met 1,5 kg suiker).
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... uikerwater
Wat ik mij afvraag is of zelf aangemaakt suikerwater met kristalsuiker even goed is als de in de handel verkrijgbare trimobee, of gaat het sneller bederven/schimmelen/kristalliseren? Zal alleszins goedkoper zijn...

Theo777
Berichten:347
Lid geworden op:za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds:2016
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door Theo777 » zo 24 jul 2016, 15:43

Nogmaals voor Alex.....( dacht dat hij zichzelf ook al had ingewinterd). :lol: :mrgreen:
Theo777 schreef:Hoi Alex,

Nog even over t inwinteren.
Stel dat ik op 1 augustus alle HK eraf haal. En ze dan zo compact mogelijk op de raat zet voor de winter en dan behandel met hiveclean.
Vanaf dat moment geef je ze elke dag suikerwater, 1 l water met 1 kg suiker. ( minder als ze nog goed halen)
Dit doe je dan alleen de hele maand augustus, zodat ze op 1 sept 20 kg verzegelde ramen hebben?

Dus v.a.1 september hoef ik in principe ze niet meer te voeren?

Als je inwinterd, krijg je dan geen last van schimmel in de voerbakken?

Groetjed Theo

Heb ik t zo helder?

Groetjes, Theo

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door Alex Mönch » zo 24 jul 2016, 17:39

Lol Theo en tomer....suikerwater 1:1 voer je tot ongeveer de eerste week van september.(steekt niet op een week)
Suikerwater1:1 om de voedster bijen te prikkelen...deze verzorgen de koninginnen dan optimaal,waardoor ze maximaal doorleggen en de voedster bijen hun voedsel kwijt kunnen aan larven... en je een massa winterbijen krijgt.Door geen enorme hoeveelheden in 1 keer te voeren,krijg je een natuurlijke opbouw van de voorraden en wordt het broednest langzaam aan kleiner.
Uiteindelijk moet je zo n 20 kg verzegeld voer hebben.
Ik voer bij voorkeur met trim o bee,omdat ik geen zin heb om met winkelwagens vol pakken suiker te zeulen :D
Ik verdun dit met water.
Af en toe ook een paar dagen niet voeren en dan controleren hoe het er voor staat.
Krijg je wat schimmel in de voerbakken,dan kun je die als je wilt schoon maken met soda.
Nemen de bijen tijdelijk het suikerwater slecht op,dan opletten dat die niet gaat gisten....ze moeten de voerbakken wel vlot leeg hebben.
Anders een aantal dagen stoppen met voeren!
Je moet dus een beetje timen met de hoeveelheden die je voerd,zodat je hier wel de hele maand augustus/eerste week september mee bezig bent.

Gebruikersavatar
melkman
Berichten:76
Lid geworden op:ma 08 jun 2015, 11:45
Imker sinds:2014
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door melkman » zo 24 jul 2016, 18:15

Alex als ik zo vrij mag zijn hoeveel water meng jij dan op een emmer trim o bee. Of per liter trim o bee?

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door Alex Mönch » zo 24 jul 2016, 18:25

trim o bee heeft ongeveer 10 kg suiker op de 14liter ,ik doe daar dan zo n 6-7 liter water bij.
maar dat is natte vinger werk....ik meet het nooit precies af.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 138 gasten