Aflegger inwinteren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Jurgend1971
Berichten:44
Lid geworden op:zo 20 dec 2015, 03:51
Imker sinds:2016
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Adegem / Belgie
Contacteer:
Aflegger inwinteren

Bericht door Jurgend1971 » vr 29 jul 2016, 18:32

Ik heb hier een aflegger die zit momenteel op 1 BK met 10 ramen en 1 vulblok.
Mijn vraag is zou ik deze nog laten uitbreiden naar een 2de BK voor de winter of beter niet?

Thx :be8:

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aflegger inwinteren

Bericht door Dirk Blanken » vr 29 jul 2016, 18:53

Natuurlijk uitbreiden.
Gewoon een bak bovenop met drie broed.
Dus een hoog broednest maken.

Ik zet dan altijd 4 ramen met honing in de bak boven op en als er beneden veel voer/stuifmeel is ook naar boven.
Maar ramen met honing zal je wel geslingerd hebben dan kan je een beetje gaan voeren dat bevordert ook het uitbouwen van de kunstraten.

De koningin kan nog meer dan twee maanden goed leggen dat beperk je toch niet!

Dirk.
dertiende

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Aflegger inwinteren

Bericht door A.A. Staals » vr 29 jul 2016, 19:11

Jurgend1971 schreef:Ik heb hier een aflegger die zit momenteel op 1 BK met 10 ramen en 1 vulblok.
Mijn vraag is zou ik deze nog laten uitbreiden naar een 2de BK voor de winter of beter niet?

Thx :be8:
Ik zou geen bak meer bijgeven. Wel een raat i.p.v. vulblok. Nu varroa bestrijden en zachtjes inwinteren zodat je begin september klaar bent. Carnica stopt vrij snel met broeden, zeker als er niet veel meer te halen is.

ad staals

Jurgend1971
Berichten:44
Lid geworden op:zo 20 dec 2015, 03:51
Imker sinds:2016
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Adegem / Belgie
Contacteer:

Re: Aflegger inwinteren

Bericht door Jurgend1971 » zo 11 sep 2016, 21:43

Thx voor de goede raad .. ik heb het zo gedaan .. 11 ramen, behandeld en in gewinterd elke dag 1l siroop gegeven (3:2) .. op dagen dat ze nog veel haalden gaf ik geen siroop.. gisteren controle gedaan van de kasten en de aflegger zit vol.. 1 kantraam kan nog denk ik een goede liter bij.. alle bijna mooi verzegeld en nog een 4 tal ramen met broed en krans voeding bovenaan. ze hebben nu 13 liter gekregen en zal voldoende zijn.. :be8:

de andere kast op 11 ramen idem maar ze hebben nog 1 en 1/2 kantraam open en kunnen ze nog vol steken.. deze hebben nu 12 liter siroop gekregen..
en de laatste kast is een heel groot volk zit op 2 BK's onderste BK 10 ramen en 1 vulblok en bovenste BK 11 ramen veel broed nog en veel bijen..
die ga ik een 18 liter siroop geven .. ze hebben nog wat plaats :hive:

grtttsss
Jurgen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten