Zwerm vangen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Flevobij
Berichten: 75
Lid geworden op: di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:

Re: Zwerm vangen

Bericht door Flevobij »

Niet helemaal het onderwerp, maar de forumleden die beweren dat een imker niet voor zijn bijen zorgt of een slechte imker is als een volk zwermt, die snap ik totaal niet. Voor mij is het allermooiste van imkeren het zwermen, midden in een zwerm staan die afkomt op de dag dat dat volgens de vliegplankobservatie/temperatuur zou moeten gebeuren. Dan zelf de zwerm scheppen als hij niet te hoog hangt, met een voorzwerm meestal maar een tiental meters van de kast.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwerm vangen

Bericht door Hans van der Post. »

Bij mij vliegt er ook wel eentje. Maar er zijn er die af en toe maar eens kijken. Het erg vervelend dat steeds de zelfde imkers de "boel" moeten opruimen! Drie keer op een dag met de zwermkorf uitrukken kan heel vervelend zijn. Daarom zijn er afdelingen die een kaart gemaakt hebben waar is opgetekend waar de afd. leden hun volken hebben staan. Als er een melding komt wordt de dicht bij zijnde imker gewaarschuwd.
!Hans.
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Zwerm vangen

Bericht door joselito »

Flevobij schreef: Voor mij is het allermooiste van imkeren het zwermen, midden in een zwerm staan die afkomt op de dag dat dat volgens de vliegplankobservatie/temperatuur zou moeten gebeuren.
Daar is niets mis mee, het maakt het avontuurlijk :)
Maar dan moet je veel tijd hebben en dan nog gaan er soms zwermen vliegen. Ze kunnen buiten bereik gaan hangen.
De meeste ongevallen bij imkers gebeuren met het scheppen van zwermen. Ik ken zelfs iemand die op die manier in een rolstoel is geraakt.
Dan kan een zwermlokmiddel misschien wel helpen.
Zelf heb ik er geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Zwerm vangen

Bericht door FrancA »

Door de 'red-de-bijenhype' van de laatste jaren zijn er door de toename van het aantal onervaren bijenhouders vast wat meer bijenzwermen dan daarvoor.

Zoveel, dat je idd maar zo een lintje zou kunnen krijgen voor het scheppen van een zwerm of tenminste een eervolle vermelding mét foto in de krant :)

Zoals Flevobij al aangaf is zwermen een bijzondere belevenis en het is in ieder geval de natuur van de bij op één van de mooiste momenten.
Zou jammer zijn als het zwermen helemaal weggeregeld/geteeld zou worden.

Alleen nog maar KI-bijen..? :(

Gaat dat dan dezelfde kant uit als bij koeien waarvan de bioindustrie zegt dat ze liever in de stal zijn dan in de weide?
Ja, zo gaat dat als je dieren 'denaturaliseerd'.
Die stal-'koeien' verhongeren tegenwoordig zelfs als je ze in een weiland opsluit omdat ze niet eens meer weten hoe ze moeten grazen :shock:
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Zwerm vangen

Bericht door ErikS »

Een interessante gedachte, eigenlijk 2 ;-)

Het is inderdaad een zwermrijk jaar en de reactie van mensen op "voorbij" komen van zwermen is leuk (zorgzaam) en ook op het scheppen van zwermen. (wildvreemden die intens meeleven met een emmer vol insekten, uiteraard met de kinderen ook erbij).

Naast het mogelijk wegtelen van zwermeigenschappen door teeltkeuze bereiken we ook met de overlarf/KI koninginnenteelt dat een stuk natuurlijk gedrag van bijen (zwermen en schone start, broedonderbreking) wegvalt.
Denk persoonlijk dat een groot deel van het varroamijt probleem samenhangt met continu broed in de volken.
Heb dit jaar wat geexperimenteerd en tot nu toe goede resultaten hoewel ik komende week pas serieus aan het mijten tellen ga toekomen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Hans van der Post., Marije_en_Bas en 152 gasten