F1....van teler.. vriendelijk.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Theo777
Berichten:347
Lid geworden op:za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds:2016
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:
F1....van teler.. vriendelijk.

Bericht door Theo777 » di 30 aug 2016, 13:04

K heb sinds paar weken een volk met f1 van een goede teler. ( naam doet er niet toe, is een imo zeer betrouwbare man)
Verwachte nu dus heel lieve F 1 bf bijtjes. Nu. Zaterdag niet. Maar dat was begrijpelijk. Bij t omhoogtillen vd voerbak bleef 1 raam hangen die ernaast viel.. :be5: :be5: :be5:
Maar, begrijpelijk.
Vandaag wilde ik kijien of de moer er nu nog wel was. Niet gezien, maar vind wel vaker geen moer. Wel larfjes en geen doppen gezien. Lijkt dat ze aanwezig is. Maar wat een dames als ik de kast al opendoe komen ze er al uit. En als ik de raampjes omhoog til dan stromen de bijtjes omhoog.
Kan dit met f1. Standbevrucht. Maar wel op een plaats waar ook heel veel goede bf darren worden geteeld voor teeldstation. In die omgeving zou je van een bijna P moer kunnen spreken. Maar mijn f2, en de aflegger f3 daarvan, zijn veel rustiger... ..
Hoe kan zoiets..

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: F1....van teler.. vriendelijk.

Bericht door Hans » di 30 aug 2016, 14:17

Ik heb geen ervaring met ras, maar weet wel dat bijen dagen boos kunnen blijven op de imker als deze bijv. een raat heeft laten vallen of iets waardoor ze geschrokken zijn. Zo heb ik een keer een 2e BK geplaatst zonder eerst te beroken. Het kwam ze op dat moment niet uit en waren daarna nog 3 dagen boos op me. De rest van het gezin lieten ze met rust, ze moesten mij hebben :D
Daarna was alles vergeven en vergeten. Je hebt dat raam per ongeluk laten vallen... Probeer het over een paar dagen nog eens. Kijken hoe ze dan reageren.

Sommige volken worden bij mij ook narriger, wellicht vanwege het verdedigen van hun voorraad. Dergelijke volken kunnen dan in het voorjaar weer heel vriendelijk zijn. Die ken je dan niet meer terug.

Gr. Hans

Theo777
Berichten:347
Lid geworden op:za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds:2016
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: F1....van teler.. vriendelijk.

Bericht door Theo777 » di 30 aug 2016, 14:41

Dank Hans. Dat stelt weer gerust. Ze waren vandaag idd erg op mij gefocust.....
Bijzonder dat ze de bewuste persoon nog herkennen. .. Misschien juist door mn pak? Geur?
Ze schijnen veel beter te ruiken dan honden....

Groet Theo

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: F1....van teler.. vriendelijk.

Bericht door Hans » di 30 aug 2016, 16:20

Ze kunnen heel goed ruiken :D ik weet nog dat ik een dag later in de voortuin stond met de buren. Hen lieten ze met rust maar ik was duidelijk doelwit. Dat duurde 3 dagen, daarna was het weer normaal. Kon ik gewoon weer bij de kasten staan. Ik heb dit nu een keer of 3 meegemaakt. Het lijkt dan alsof het hen niet uitkomt en dan moet je gewoon een paar dagen later weer proberen. Maar het is ook wel de tijd denk ik dat bijen nu prikkelbaarder worden, althans bij mij. Wellicht door afname dracht, al halen sommige nog volop.

Gebruikersavatar
ddelange81
Berichten:16
Lid geworden op:zo 08 feb 2015, 09:58
Contacteer:

Re: F1....van teler.. vriendelijk.

Bericht door ddelange81 » di 30 aug 2016, 20:02

Gebruik je rook?

Nee: dan misschien eens proberen

Ja: misschien iets minder proberen...

Kijk ook naar het weer en trek de kast niet te vaak open..

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: F1....van teler.. vriendelijk.

Bericht door Dirk Blanken » di 30 aug 2016, 21:12

Een zachtaardige buckfast kan je zonder rook behandelen maar er zijn uitzonderingen.
Als het onweersachtig is reageren ze soms toch geirriteerd en inderdaad als je iets stoms gedaan hebt zijn ze ook pittiger.

Wat ik normaal doe is het plasticje er soepel in één beweging aftrekken en begin gewoon met het raampjes lichten.
Als ze wat geirriteerd reageren sproei ik eerst wat water er over meestal is het dan klaar.
Soms wat rook met een dathepijpje op de oortjes om het bijenvrij te maken wil ook vaak goed helpen.

Het voordeel van zo weinig mogelijk rook te gebruiken is dat je de koningin veel gemakkelijker ziet want ze blijft gewoon doorleggen op de raat waar ze bezig is.

Als je echt bij een volk moet roken om een of andere reden doe dan dan via het vlieggat en wacht tien minuten dan is er weer rust.

Dirk.
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 147 gasten