Gedrag van de bij.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Gedrag van de bij.

Bericht door Dirk Blanken » za 03 sep 2016, 22:58

In 95% van de volken moet je nu niet meer kijken.
De laatste controle moet omstreeks half augustus zijn, BRIAS aanwezig, kast weer dicht en rustig aan gaan voeren.
Als het voeren klaar is en de voerbakken af( eerst schoon laten likken door de bijen) dan is de enige controle nog van bovenaf, zie je verzegelde raten dan is het OK en blijf je er verder van af.
Het voeren kan dan half september afgerond zijn.

Je kijkt alleen na als ze slecht voer opnemen in een vroeg stadium dan kan je ev. nog verenigen.
Of als ze heel laat wisselde van koningin en nog geen broed hebt gezien.

Ze zijn prikkelbaar omdat het gros van de vliegbijen thuis zijn dus toch maar een kapje op.
Met blote handen werken is beter dan met handschoenen vergeven van bijengif.

Of te wel je verstand gebruiken en je volken niet pas half september gaan invoeren.
Ik heb imkers meegemaakt die tot ver in oktober nog bezig waren met voeren.

Dat is gewoon erg dom!
Bijen moeten ruimschoots de tijd hebben om het voer ideaal voor de overwintering op te slaan,dat is een boog boven het steeds zakkende broednest.
Dus half augustus beginnen en half september klaar zijn.
Dat kan als er maar weinig dracht meer is.

Als er dichtbij groenbemesters staan waarop ze nog goed halen met dit goede weer kan je niets anders doen dan wachten met voeren en zodra het weer omslaat ze nog een toegift geven met suiker van een kg of 5 á 6 of meer als het nodig is omdat ze alleen op b.v. mosterd niet goed overwinteren.

Een late dracht op mosterd etc vanaf 2e helft van september is vaak geen probleem ze halen dan meest stuifmeel.

Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
melkman
Berichten:76
Lid geworden op:ma 08 jun 2015, 11:45
Imker sinds:2014
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Gedrag van de bij.

Bericht door melkman » zo 04 sep 2016, 12:06

Dank voor je input dirk. Ik ben blij dat ik groten deels zo heb gedaan zo als jij aan geeft. Maar soms ben ik gewoon te nieuwsgierig en wil dan toch ff in de kast kijken. Wordt toch tijd dat ik iets meer vertrouwen in mijn eigen werk krijg en in de bijen.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Gedrag van de bij.

Bericht door Jaap v.Popering » zo 04 sep 2016, 12:18

melkman schreef:t of kan het ook de wespen zijn? de volken worden namelijk intensief Door de wespen bezocht. En de dames houden tot s'avonds laat de wacht op de vliegplank.
Zie mijn bijdragen elders op dit forum ........http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 40#p204610.... Ik ben steeds door het kluitje bijen van het gevecht ook zelf aangevallen , zij wilden daar blijkbaar geen pottenkijkers bij hebben

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Gedrag van de bij.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 05 sep 2016, 00:53

Dit jaar nog nauwelijks een wesp gezien in tegenstelling tot vorig jaar toen het was vergeven van de wespen op mijn standen.
JP

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Gedrag van de bij.

Bericht door joselito » ma 05 sep 2016, 07:36

Hier zowel als bij 2 collega imkers heb ik al hoornaars gezien. Ze komen aangevlogen, vangen een bij in de vlucht en zijn weer weg.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gedrag van de bij.

Bericht door Dirk Blanken » ma 05 sep 2016, 19:14

Op één van mijn standen heb ik een wespennest zitten naast een kast en ze vliegen aan en uit.
Bij de 15 kasten hebben ze geen kans want de vlieggaten zijn aangepast.

Ik denk dat er door wespen met dit mooie weer nog veel suikers zijn te halen op een andere manier.
Ik zag in een borgtuin dat veel wespen op bloemen vlogen.

Ik heb ze wel gezien op de varroaladen.
En tijdens het voeren zijn er praktisch geen bijen maar wel wespen.

Voor het voeren de vliegopening beperken is de oplossing.

Bij hele sterke volken doe ik niets. bij matig grote volken 10 cm,bij kleinere volken 4 á 5 cm, Mini-plus standaard 3 cm.
Volken die afgevlogen zijn en een paar dagen geen vliegbijen hebben een halve cm maar dat komt nu zo laat niet vaak meer voor al laat ik een volk wel eens laat afvliegen om het makkelijker te kunnen verenigen.

Dan pas beginnen te voeren.

Dirk.
dertiende

Theo777
Berichten:347
Lid geworden op:za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds:2016
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Gedrag van de bij.

Bericht door Theo777 » ma 05 sep 2016, 20:25

Dirk. Controleer je dan niet of de buitenste ramen helemaal verzegeld zijn en bij de andere een mooie kraag van 10 cm verzegeld voer?

Als je ziet va boven dat er eea verzegeld is, zie je toch niet hoeveel ze verzegeld hebben?

Groetjes, Theo

Luuk
Berichten:171
Lid geworden op:vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie:Gorinchem
Contacteer:

Re: Gedrag van de bij.

Bericht door Luuk » di 06 sep 2016, 23:21

Dirk Blanken schreef:In 95% van de volken moet je nu niet meer kijken.
De laatste controle moet omstreeks half augustus zijn, BRIAS aanwezig, kast weer dicht en rustig aan gaan voeren.

Dirk.
Gisteren hoorde ik nog een tuter. Dus ik ga nog wel wat volken controleren op BRIAS. Heb nog een paar reservekoninginnen voor 't geval dat.

victort
Berichten:158
Lid geworden op:za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds:2010
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie:Riemst
Contacteer:

Re: Gedrag van de bij.

Bericht door victort » do 08 sep 2016, 16:52

Beste imkers,

de afgelopen 2 weken vind ik de bijen ook agressiever. Vanmorgen stond ik op ruim 4 meter van de kast en werd ineens gestoken door een bij die snel uit de kast kwam. Ze lijken dus duidelijk in verdedigingsmodus te zitten. Ik heb ik juni enkel 2 raten honing gestolen en wil eigenlijk komende zaterdag een honingkamer eraf halen en direct voer plaatsen (Ik weet dat dit laat in het jaar is, maar gezien de dracht en de ervaring van een imker hier uit de buurt, die elk jaar later inwintert, hoop ik dat dit toch nog kan).
Behalve goed inpakken en de roker gebruiken, hebben jullie nog andere tips? Uiteraard probeer ik altijd erg rustig en gestructureerd te werken...

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: Gedrag van de bij.

Bericht door Erik Konijn » do 08 sep 2016, 18:02

plaats een bijen uitlaat scheelt je een hoop agressieve bijen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 40 gasten