Teveel suiker

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Alexrv
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 26 sep 2016, 11:34
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Teveel suiker

Bericht door Alexrv »

Beste mede-imkers,

1 van mijn 2 volkenbestaat momenteel uit 2 broedkamers en 1 honingkamer. Dit volk heeft net zijn laatste suikerwater gekregen en tijdens het 'wegen' van de ramen kwam ik op een totaal van 26 kg nectar. De honingkamerramen zijn half gevuld (9kg) aangezien ik achterin de kast thymovar plaatjes had neergelegd en dus geen suiker is opgeslagen. De middelste broadkamer zit ook aardig vol met suiker/nectar (17 kg). De onderste broedkamer heeft verder 5 ramen met BRIAS.

Is het mogelijk om de honingkamer af te nemen aangezien het volk nu wel erg veel ruimte en suiker heeft? Wat kan ik het beste doen met de gevulde honingramen? Ik zou graag de ramen willen gebruiken in het voorjaar voor de honing. Ik kan een paar ramen uitwisselen met de andere kast die bestaat uit 1 broedkamer en 1 honingkamer, maar dan houd ik nog 5 ramen met voer over... Kan ik de honingkamer onderop het kleinere volk zetten zodat ze deze gaan leeghalen? Het kleine volk heeft nu ook nog 16 kg voer dus die zouden ook wel omkomen in het voer in de winter. Maar op deze manier kan ik mijn sterke volk goed houden en het kleine volk als reserve wellicht?

Dus mijn huidige opstelling is:

Kast 1: 1BK + 1HK met 16 kg voer
Kast 2: 2BK + 1HK met 26 kg voer

Alvast bedankt!

Alex
Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Teveel suiker

Bericht door Luuk »

ik zou de honingkamers onderop zetten en opletten op roverij/wespen. Je hebt ze wel heel veel gevoerd, ze moeten de winter wel goed doorkomen en dan daarna snel op kunnen starten.

Ik snap niet waarom je de honingkamers er op hebt laten staan tijdens het voeren?
Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Teveel suiker

Bericht door Theo777 »

In hoeverre kun je last hebben van wespen dan? Die maken toch geen enkele kans tussrn duizenden bijen?

Groet Theo
Alexrv
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 26 sep 2016, 11:34
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Teveel suiker

Bericht door Alexrv »

Luuk schreef:ik zou de honingkamers onderop zetten en opletten op roverij/wespen. Je hebt ze wel heel veel gevoerd, ze moeten de winter wel goed doorkomen en dan daarna snel op kunnen starten.

Ik snap niet waarom je de honingkamers er op hebt laten staan tijdens het voeren?
Ik had dit jaar niet geslingerd en er zat nog veel nectar in de honingkamers. En ik had eerst het volk op 1BK en 1HK waarbij er ook broed in de honingkamer. Dit werd te krap en heb vervolgens de BK verdeeld over 2 BKs. Het is een sterk volk nu maar wel teveel voer dus.... Ik heb de onderste broedkamer vastgeschroefd aan de bodem dus nu eerst even bedenken hoe ik dat zonder de bijen te boos te krijgen ga oplossen....

Is het niet erg als er teveel voer in het volk zit?
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Teveel suiker

Bericht door A.A. Staals »

Alexrv schreef:
Luuk schreef:ik zou de honingkamers onderop zetten en opletten op roverij/wespen. Je hebt ze wel heel veel gevoerd, ze moeten de winter wel goed doorkomen en dan daarna snel op kunnen starten.

Ik snap niet waarom je de honingkamers er op hebt laten staan tijdens het voeren?
Ik had dit jaar niet geslingerd en er zat nog veel nectar in de honingkamers. En ik had eerst het volk op 1BK en 1HK waarbij er ook broed in de honingkamer. Dit werd te krap en heb vervolgens de BK verdeeld over 2 BKs. Het is een sterk volk nu maar wel teveel voer dus.... Ik heb de onderste broedkamer vastgeschroefd aan de bodem dus nu eerst even bedenken hoe ik dat zonder de bijen te boos te krijgen ga oplossen....

Is het niet erg als er teveel voer in het volk zit?
Alles laten zoals het nu is en pas na de winter verder zien wat er moet gebeuren.

ad staals
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Teveel suiker

Bericht door tomer »

Ik heb hetzelfde "probleem" en vraag me hierover ook een aantal dingen af...
Half augustus ingewinterd en daarna op reis geweest. Een Dadant zesramer had op dat moment een voorraad van 12 a 13 kilo (voldoende dus).
Het is hier blijkbaar zeer goed weer geweest terwijl we weg waren, want ze hebben zichzelf nog verder ingewinterd...
Ik controleerde deze week en er zit nu meer dan 20 kg eten in! Buitenste ramen 100% verzegeld. Middenste 4 ramen zeker 75% eten en voor misschien 25% een broednest met zowel open, gesloten broed als eitjes.
Teveel eten is nu niet het probleem, maar is er nog wel voldoende ruimte voor het broednest, ook al krimpt dat nu?
Ik zie dat ze nog volop met paarse en gele stuifmeelklompen thuiskomen, maar is er voldoende plaats om dat te stockeren...?
Hebben de bijen voldoende lege cellen om in te kruipen wanneer het koud wordt...?
Ze zullen het zelf wel beter weten zeker. :think:
Primus
Berichten: 1044
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Teveel suiker

Bericht door Primus »

tomer schreef:Ik heb hetzelfde "probleem" en vraag me hierover ook een aantal dingen af...
Half augustus ingewinterd en daarna op reis geweest. Een Dadant zesramer had op dat moment een voorraad van 12 a 13 kilo (voldoende dus).
Het is hier blijkbaar zeer goed weer geweest terwijl we weg waren, want ze hebben zichzelf nog verder ingewinterd...
Ik controleerde deze week en er zit nu meer dan 20 kg eten in! Buitenste ramen 100% verzegeld. Middenste 4 ramen zeker 75% eten en voor misschien 25% een broednest met zowel open, gesloten broed als eitjes.
Teveel eten is nu niet het probleem, maar is er nog wel voldoende ruimte voor het broednest, ook al krimpt dat nu?
Ik zie dat ze nog volop met paarse en gele stuifmeelklompen thuiskomen, maar is er voldoende plaats om dat te stockeren...?
Hebben de bijen voldoende lege cellen om in te kruipen wanneer het koud wordt...?
Ze zullen het zelf wel beter weten zeker. :think:
Laat ze gewoon hun eigen gang gaan dan is het of komt het goed, gewoon afblijven vanaf nu.

MVG CP
Frank Olde Daalhuis
Berichten: 68
Lid geworden op: di 17 mar 2015, 13:21
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica P en F1
Locatie: Losser
Contacteer:

Re: Teveel suiker

Bericht door Frank Olde Daalhuis »

Hier hetzelfde 'probleem' volkje op 2BK enkele weken niet gecontroleerd, wel gevoerd (15kg). Maar, ik denk vanwege het goede weer, vrij weinig ruimte voor het bruidnest. Heb er een HK onder gezet.. kan hare majesteit nog even door met leggen.
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Teveel suiker

Bericht door joselito »

Frank Olde Daalhuis schreef: Heb er een HK onder gezet.. kan hare majesteit nog even door met leggen.
Dat gaat niet lukken, de koningin gaat nu niet meer naar die onderste bak om er te leggen.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Teveel suiker

Bericht door Dirk Blanken »

tomer schreef:Ik heb hetzelfde "probleem" en vraag me hierover ook een aantal dingen af...
Half augustus ingewinterd en daarna op reis geweest. Een Dadant zesramer had op dat moment een voorraad van 12 a 13 kilo (voldoende dus).
Het is hier blijkbaar zeer goed weer geweest terwijl we weg waren, want ze hebben zichzelf nog verder ingewinterd...
Ik controleerde deze week en er zit nu meer dan 20 kg eten in! Buitenste ramen 100% verzegeld. Middenste 4 ramen zeker 75% eten en voor misschien 25% een broednest met zowel open, gesloten broed als eitjes.
Teveel eten is nu niet het probleem, maar is er nog wel voldoende ruimte voor het broednest, ook al krimpt dat nu?
Ik zie dat ze nog volop met paarse en gele stuifmeelklompen thuiskomen, maar is er voldoende plaats om dat te stockeren...?
Hebben de bijen voldoende lege cellen om in te kruipen wanneer het koud wordt...?
Ze zullen het zelf wel beter weten zeker. :think:
Heb je nog een dadantkast, dan daarin de 6ramer zetten aan één kant met twee uitgebouwde ramen op plaats 3 en 6, dan zetten ze het voer wat nog niet verzegeld is gedeeltelijk op in de twee nieuwe ramen en krijg je een broednest over 6 ramen voor ongeveer 50 %.
De rest van de kast vulblokken.
Heb je geen kast meer dan een kantraam eruit en een uitgebouwd raam op plaats 3 plaatsen of de twee kantramen eruit en twee nieuwe uitgebouwde ramen zetten op plaats 2 en 4 en een beetje gaan bijvoeren 12 kg totaal is genoeg.
Zo zou ik het doen want winterbijen worden nu nog opgezet en het aantal bepaald hoe het volk uitwinterd.
Elke bij die nu nog aan het werk gaat zal tijdens de winter of vroeg in het voorjaar het loodje leggen.
Ze moeten hun vet/eiwit lichaam volledig kunnen inzetten voor de opzet van het nieuwe volk in het voorjaar.

Ik heb een stand met 9 volken volledig ingewinterd met meer dan 20 kg en daar staat 20 ha bladrammanas die heb ik toch maar een honingkamer onder gezet met in het midden uitgebouwde ramen ze kunnen dan in de winter in ieder geval lekker doorzakken als ze teveel voer ophalen.
Maar elk jaar is weer anders, ook met niets doen zal je een ervaring rijker zijn.

Dirk.
dertiende
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 150 gasten