schuiflade verwijderen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:
Re: schuiflade verwijderen

Bericht door tomer » di 18 okt 2016, 17:08

Waar ratten zitten, komen normaal gezien geen muizen...
Ratten geraken niet in de kast, dus dat is geen probleem, enkel eventuele knaagschade.
Je kan de schuiflade laten zitten, maar omdraaien. Zo is er achteraan een opening voor de luchtcirculatie en zijn de bijen toch wat beschermd tegen de wind. En dan kan je op de lade blijven controleren hoeveel mijten er vallen en waar het volk zit (wasmulstrepen) en of er evt problemen zijn.

Gebruikersavatar
melkman
Berichten:76
Lid geworden op:ma 08 jun 2015, 11:45
Imker sinds:2014
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: RE: Re: schuiflade verwijderen

Bericht door melkman » wo 19 okt 2016, 15:59

Hans van der Post. schreef:Nee melkman bij mensen vallen haren uit maar bijen houden hun poten en vleugels. :)
Zou het kunnen zijn dat je veel last van wespen hebt? Voor muizen is het naar mijn idee wat te vroeg.
Wespen knagen de vleugels en poten af en nemen dan het borststuk en het achterlijf mee naar hun nest.
Wespen heb ik redelijk last ja.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: RE: Re: schuiflade verwijderen

Bericht door Dirk Blanken » do 20 okt 2016, 18:50

melkman schreef:
Hans van der Post. schreef:Nee melkman bij mensen vallen haren uit maar bijen houden hun poten en vleugels. :)
Zou het kunnen zijn dat je veel last van wespen hebt? Voor muizen is het naar mijn idee wat te vroeg.
Wespen knagen de vleugels en poten af en nemen dan het borststuk en het achterlijf mee naar hun nest.
Wespen heb ik redelijk last ja.
Ik heb vandaag een wespenkoningin gered zat onder een kastband en heb ze op een droog plekje veilig onder gebracht.
Wespen zijn niet alleen lastig wat ze alleen zijn als het wespennest geen zin meer heeft maar voor die tijd eten ze heel veel insecten en dus dienen het evenwicht in de natuur.
Na half oktober mag je ze van mij bestrijden met flessen met een beetje bier.
Alleen de kleinere zieke volkjes hebben er echt last van.
Tijdens het voeren zeker het vlieggat aanpassen!
Hoe slordiger de imker hoe meer last van wespen in de herfst!

Dirk.
dertiende

Theo777
Berichten:347
Lid geworden op:za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds:2016
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: schuiflade verwijderen

Bericht door Theo777 » vr 21 okt 2016, 22:14

Hymus"]
bee-tree schreef:

Nieuw-Buinen heeft minder 'wild west' om zich heen, dacht ik zo.
Wanneer je een zandbed om je kasten heen hebt van licht gekleurd zand dat je 's avonds
plet of plat slaat, kun je 's morgens op diersporen letten en een Diersporengids raadplegen.enz.

Bee-tree,

Hy das heel geruststellend. Ratten heb ik hier denk ik niet erg veel. Muizen wel. Maar zit nu goede roosters op. Zo n camers lijkt me erg handig. Maar zijn nog diverse andere bijenzaken die voorrang hebben..
Miss in de toekomst

Groetjes Theo

Als je graag wil weten wat er 's nachts allemaal rond uw bijenkasten gebeurd koop dan een wild-life infraroodcamera deze kosten al niet veel meer (soms in reclame in Aldi) en werken perfect. Ik heb zo kunnen vaststellen dat bosmuizen dolgraag dode bijen opruimen voor de kasten.


MVG CP[/quote]

JohnHoogendoorn
Berichten:153
Lid geworden op:zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:80
Bijenras(sen):Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie:Ter Aar
Contacteer:

Re: schuiflade verwijderen

Bericht door JohnHoogendoorn » zo 23 okt 2016, 16:04

Ik neem aan dat de Varroa al bestreden is en dat de volken ingewinterd zijn. Dan kan het geen broedschade meer zijn door de Thymovar plaatjes.
Broedschade is te herkennen aan als de pootjes wit zijn.
Als Thymovar plaatjes te dicht op het broed gelegd worden dan treedt er vaak broedschade op. De bijen ruimen dan de dode poppen. Daarom leg ik de Thymovar plaatjes altijd aan de rand van het broednest op de eerste ramen naast het broed waar een rand voer in de raat zit.
Er zijn nog veel wespen actief en de wespen roven bij zonnig weer nog volop bijen op mijn stand. De vlieggaten verkleinen helpt, maar sterke volken inwinteren is natuurlijk de beste verdediging tegen wespen en muizen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten