Kleine volken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
wisserhof
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 01 jun 2015, 11:16
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Kleine volken?

Bericht door wisserhof »

Bij de oxaalbehandeling zag ik dat er een aantal volken op 3 a 4 straten zaten.
Is dat te klein?
Hans Bee
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 18 jul 2016, 12:04
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Kleine volken?

Bericht door Hans Bee »

nee toch?
als je het druppelt dan zo'n 5 ml suikerwater/oxaal oplossing per straatje.
zo dacht ik begrepen te hebben.
De hoeveelheid oxaal wordt dus aangepast aan de grote van het volk.

en nu wachten op een imker die uitsluitsel kan geven,
Thyas
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 23 feb 2015, 21:08
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast & Runfast
Contacteer:

Re: Kleine volken?

Bericht door Thyas »

Volgens mij wordt bedoeld of het volk als volk groot genoeg is en niet of het te klein is om te behandelen (correct me if I'm wrong). Vier straatjes is niet overdreven groot inderdaad, een straat of 6/7 is mijns inziens een gemiddeld en mooi aantal voor een gezond volk. Vier straten zou bij een niet al te lange en koude winter wel moeten kunnen overleven om vervolgens uit te kunnen groeien tot stevig volk in het nieuwe jaar. Zit het volk op één bak en weet je zeker dat ze niet onderin huizen? Ik heb ook nog wat volkeren die onderin zitten of een beetje verdeeld over de twee bakken. Het is nog niet echt zo koud dat ze strak in een bal zitten. Als het volk inderdaad wat kleiner is lijkt het me ook gewoon het beste om ze nu verder te laten gaan ipv allerlei verenigingsacties.
Wellicht kijken andere mensen hier anders tegenaan....het is niet ideaal maar zou me geen grote zorgen maken, zeker niet zolang het zo warm blijft als het nu is.
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Kleine volken?

Bericht door ErikS »

Ligt aan de bijenkast en je strategie.

- Heb je een goed geisoleerde kast en mogen de bijen volgend jaar rustig opbouwen. Gewoon zo laten.
- Zitten ze midden in een te grote kast of veel ruimte boven zich kan het een probleem zijn maar ik zou nu niets meer doen persoonlijk, had wel gekund eerder in het najaar en is ook het officiele advies. Maar vuistregel, bij twijfel niets doen nu, dan maar verenigen in het voorjaar.
- Wil je in het voorjaar een sterk volk voor voorjaarshoning of bestuiving dan is 5 ramen het minimum bij inwinteren.

Zie ook bijenblog van Ben Som de Cerff . http://www.bijenhouders.nl/blog/de-winter-apk-check en http://www.bijenhouders.nl/blog/al-op-de-wintertros
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kleine volken?

Bericht door Dirk Blanken »

Een volk wat in een wintertros ( balvorm)zit kan je niet per straatje vergelijken.

Een heel klein volkje 16 cm breed( ongeveer3 á 4 straatjes) met een volkje wat op 32 cm breed(ongeveer 7 á 8 straatjes) zit vergelijken.
Men zou kunnen zeggen 2 X zo groot.
Maar het is 8 keer zo groot.

Een volk dat nog breder zit 3 X 16 cm is 27 keer zo groot.

Uitgaand van de zuivere bolvorm.

Mijn volken( 2 bakken) op de buitenstanden zitten op gemiddeld 8 straatjes, best tevreden mee, dat zijn volken die de voorjaarsoogst kunnen benutten.

Dat krijg je voor elkaar door de varroabesmetting zo laag mogelijk te houden en elk volk op te zetten door schudzwermen te maken met een beetje oxaalzuur en die een rijpe dop te geven.

Dirk.
dertiende
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 131 gasten