Meest zachtaardige carnicalijn

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Meest zachtaardige carnicalijn

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik heb verschillende lijnen (de meesten van hierboven) op mijn stand gehad in al die jaren. Er is maar eentje die ik echt zachtaardig vond en dat is die van Schiermonnikoog. Ik weet alleen niet hoe die lijn nu is.

Vr. gr.
JP
Gebruikersavatar
cklander
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 14:06
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 21
Bijenras(sen): Carnica Sklenar/Buckfast -Beebreed 55-38
Locatie: Hoensbroek
Contacteer:

Re: Meest zachtaardige carnicalijn

Bericht door cklander »

Ik heb vorig jaar een schoercarnica gehad, maar dat was echt een verschrikking..... alsof je in een bed punaises was gevallen..... nee, de schier vertrouw ik niet meer zo... een paar jaar wachten en dan nog eens proberen......
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Meest zachtaardige carnicalijn

Bericht door A.A. Staals »

cklander schreef:Beste Ad,

Welke lijn heb jij precies?

Gr. Chris
Ik heb niet een bepaalde lijn. Ik teel van verschillende koninginnen ( CT 1075, Mayen, Kirchain) waarvan de nakomelingen steeds op Wangerooge zijn bevrucht.

ad staals
BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Meest zachtaardige carnicalijn

Bericht door BBBeez »

Chris,

De teeltlijnen zeggen niet zo veel meer omdat die vooral vanuit de moederkant wordt bepaald en je in de stamboeken ziet dat er geregeld van de darrenkant andere lijnen doorheen zijn gekruist. Je kan het beste naar de teeltwaarden van beebreed.eu kijken of, zoals Ad doet, vertrouwen op de selectie van de darrenvolken op het eilandbevruchtingstation.

In de beebreed teeltwaarden kun je zien wat de teeltwaarde voor zachtaardigheid is in vergelijking met andere eigenschappen. Zie http://www.verenigingvancarnicaimkers.n ... %20de.html
Daar kun je zien dat Wangeroog de beste darren had qua zachtaardigheid maar Langeoog had een vergelijkbaar zachtaardigheid en een betere totale teeltwaarde. De plannen voor 2017 worden nog gepubliceerd.

Voor larfjes kun je ook in beebreed.eu zoeken. De landscode voor Nederland is 55.
MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: Meest zachtaardige carnicalijn

Bericht door MartinS »

Hoi Chris, ik heb sinds afgelopen jaar twee p moeren van Tieme en een p moer van Ad, beide bevallen mij vooralsnog zeer goed en zijn absoluut zachtaardig. Dit jaar wellicht weer bij Ad een of enkele p moer(en) bestellen. Tieme heeft geen p moeren dit jaar voor me.
Succes!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 149 gasten