Wintersterfte 2016/2017

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:
Re: Wintersterfte 2016/2017

Bericht door Hans » ma 06 feb 2017, 09:30

Nou dan loop ik flink achter als ik dit zo lees met kennis van voor 2003 :wink:

Toch vermoed ik dat virussen sporen kunnen achterlaten in het hout van kasten of op de ramen. Daarbij 'overleven' sommige virussen langer dan andere. Mijn vraag blijft in hoeverre er een risico is voor nieuw op te zetten volken.

Ik lees dat het bij Jaap dus vaak goed gaat. Dank voor die informatie.

Misschien dat Wageningen of een viroloog daar iets meer over kan zeggen om zodoende de vraag van Anneke (want daar gaat het om) goed te kunnen beantwoorden.

Leuke discussie dit trouwens.

Gr. Hans

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Wintersterfte 2016/2017

Bericht door Jaap v.Popering » ma 06 feb 2017, 09:49

Hans schreef:
Toch vermoed ik dat virussen sporen kunnen achterlaten in het hout van kasten of op de ramen.
Virussen leven al meer dan honderd jaar in de bijenvolken zonder enige schade aan te richten
Dat is pas gekomen toen de varroa vector geworden is van diverse vierussen .

Jaap v P

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Wintersterfte 2016/2017

Bericht door Hans » ma 06 feb 2017, 09:55

Akkoord, maar ik heb het dan specifiek over die virussen die mede verantwoordelijk zijn voor de verdwijnziekte en over het risico hiervan voor het nieuw te huisvesten volk in de besmette kast.

Gr. Hans

victort
Berichten:158
Lid geworden op:za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds:2010
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie:Riemst
Contacteer:

Re: Wintersterfte 2016/2017

Bericht door victort » ma 06 feb 2017, 11:37

Gisteren een grote controle uitgevoerd. 2 bovenste BK zaten nagenoeg vol (op alle straatjes bijen). Ook zag ik her en der wat broed.
Volk dat ik had overgenomen en sinds vorig jaar geen chemische bestrijdingen meer of bijvoeren, zat eveneens flink vol.(12 straatjes met bijen en wat broed) Geen enkele varroa kunnen ontdekken op bijen of lade.
Ik heb zin in het voorjaar!

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wintersterfte 2016/2017

Bericht door Dirk Blanken » ma 06 feb 2017, 11:54

victort schreef:Gisteren een grote controle uitgevoerd. 2 bovenste BK zaten nagenoeg vol (op alle straatjes bijen). Ook zag ik her en der wat broed.
Volk dat ik had overgenomen en sinds vorig jaar geen chemische bestrijdingen meer of bijvoeren, zat eveneens flink vol.(12 straatjes met bijen en wat broed) Geen enkele varroa kunnen ontdekken op bijen of lade.
Ik heb zin in het voorjaar!
Sinds 31 december 2016 niet meer behandeld of vanaf lente 2016 ??
Dat maakt een boel verschil.
Eventuele varroa zit nu al in het broed.

Ik denk dat het toch verstandiger was geweest om een winterbehandeling uit te voeren, dan weet je pas echt wat over de mijten!

Dirk
dertiende

victort
Berichten:158
Lid geworden op:za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds:2010
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie:Riemst
Contacteer:

Re: Wintersterfte 2016/2017

Bericht door victort » ma 06 feb 2017, 12:01

Dirk Blanken schreef:Sinds 31 december 2016 niet meer behandeld of vanaf lente 2016 ??
Dat maakt een boel verschil.
Eventuele varroa zit nu al in het broed.

Ik denk dat het toch verstandiger was geweest om een winterbehandeling uit te voeren, dan weet je pas echt wat over de mijten!

Dirk
Nee, ik weet wel wat over de mijten hoor, levencyclus etcc, maar ik verkies natuurlijk imkeren, dus nooit bestrijden, bijvoeren of ander ingrijpen. Ook zal ik nooit meer dan 5 volken op dezelfde plek houden om bio industrie gevolgen te voorkomen.
Ik weet dat veel imkers me voor gek verklaren, maar mn oom imkert zo al 30 jaar...en zijn volken zijn echt varroavrij, weinig tot geen sterfte, etcc

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Wintersterfte 2016/2017

Bericht door Jaap v.Popering » ma 06 feb 2017, 12:01

Hans schreef:Akkoord, maar ik heb het dan specifiek over die virussen die mede verantwoordelijk zijn voor de verdwijnziekte
:think: :think: Daar heb ik het ook over .

Jaap v P

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wintersterfte 2016/2017

Bericht door tomer » ma 06 feb 2017, 12:47

Het DWV virus bvb leeft al zeer lang in bijenvolken, zoals Jaap zegt. Maar daarom worden bijen er niet dodelijk ziek van. Het is zoals een verkoudheidsvirus bij mensen. Normaal gezien kan het immuunstelsel van bijen er dus goed mee overweg. Het virus wordt overgedragen van bij op bij en kan zonder gastheer niet lang overleven. MAAR wanneer er varroa meespeelt, worden virusdeeltjes rechtstreeks geïnjecteerd in vele hogere aantallen dan wanneer een bij besmet raakt via oraal contact met een andere bij. Een bij die met zo'n hoge viruslading wordt besmet, kan sterven of geboren worden met vervormde vleugels enz... Bovendien zorgen de bijtwonden ervoor dat de bij nog extra gevoelig wordt voor besmettingen. En dat is het probleem van het DWV virus met als vector de varroamijt.
Het virus leeft in de helft of meer van alle bijenvolken, maar richt enkel schade aan wanneer er mijten in het volk zitten die het virus in hoge dosissen doorgeven.
Het is ook zo dat een gezonde varroamijt besmet kan worden door het zuigen aan een besmette bij en dat het virus zich nadien in de mijt enorm vermenigvuldigt, waardoor die mijt een broeihaard wordt van het virus.
Hommels zijn veel gevoeliger voor het DWV virus. Zij worden ook dodelijk ziek zonder de varroamijt, enkel door oraal contact.

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten:291
Lid geworden op:wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds:2016
Aantal volken:16
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Wintersterfte 2016/2017

Bericht door harry mouris » ma 06 feb 2017, 15:17

victort schreef:Gisteren een grote controle uitgevoerd. 2 bovenste BK zaten nagenoeg vol (op alle straatjes bijen). Ook zag ik her en der wat broed.
Volk dat ik had overgenomen en sinds vorig jaar geen chemische bestrijdingen meer of bijvoeren, zat eveneens flink vol.(12 straatjes met bijen en wat broed) Geen enkele varroa kunnen ontdekken op bijen of lade.
Ik heb zin in het voorjaar!
Hoi Victort,

Ik vind dat je erg veel risico's neemt. Ten eerste was het volgens mij veel te koud om het volk te inspecteren. Je loopt nu erg grote kans op ziektes zoals EVB. Daarnaast is er niet voor niets zoiets als wetenschappelijk onderzoek. De Varoa-behandeling is helaas nog echt nodig omdat de bij genetisch nog niet zover is dat ze voldoende VSH eigenschappen hebben. Het zou natuurlijk theoretisch kunnen zijn dat jij toevallig net twee volken hebt die 100% VSH zijn. In dat geval zou je snel contact moeten leggen met de groeperingen die bezig zijn SVH in de lijnen te creëren.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Wintersterfte 2016/2017

Bericht door joselito » ma 06 feb 2017, 15:38

Jaap v.Popering schreef: De laatste 15 jaar minder dan 5 % winterverliezen
46 ingewinterd, 46 nog in leven :be7: :be7: :be7: :be7:
https://www.youtube.com/watch?v=iIS4BaHIxvY

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 153 gasten