Ontheffing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

C.lommen
Berichten:5
Lid geworden op:vr 31 mar 2017, 14:32
Imker sinds:2017
Locatie:Velden
Contacteer:
Ontheffing

Bericht door C.lommen » di 11 apr 2017, 12:05

Hallo

Voor m'n toekomstige kast heb ik plaats nodig en bij m'n huidige woning ook een ontheffing.

Zijn hier mensen met ervaring over deze ontheffing?
Voor deze ontheffing heb ik nodig:

- waar u de bijen wil houden (adres) en gedurende welke periode

- situatietekening met vermelding kadastraal nummer perceel en met een aanduiding waar de korven of kasten komen te staan

- eigendomssituatie van het perceel; indien u niet de eigenaar bent een schriftelijke machtiging c.q. toestemming van de eigenaar

- verder moet u aangeven of een afscheiding of afscherming wordt aangebracht om het laag uit en invliegen van de bijen te voorkomen, met vermelding van hoogte en afstand tot de korven of kasten.

Of ik moet een afscheiding maken van 2 Meter hoog binnen 6 meter van de kast waar bijen niet doorheen kunnen vliegen.

Bij welke mensen kan ik het beste aankloppen om op hun terrein een kast te kunnen plaatsen. Ik woon op het platteland dus boeren genoeg.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Ontheffing

Bericht door Hans van der Post. » di 11 apr 2017, 12:56

Hoe groot is je tuin?
Wat is de afstand van je buren?
Welke woonplaats woon je? zet dit even in je profiel.

Hier in Oegstgeest heb je automatische ontheffing als je vanaf 30 meter achterkant huis je kast neerzet.
In de praktijk; geen klachten van buren kun je de kast neerzetten bij kortere afstand. Een soort gedoog toestand.

Ga eens praten met je collega imkers die in de zelfde woonplaats wonen hoe zij dit hebben opgelost.
!Hans.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Ontheffing

Bericht door bee-tree » di 11 apr 2017, 13:00

Door tijdgebrek wil ik alleen op je laatste vraag reageren, Lommen.
Er zijn vast wel enkele nieuwe landgoederen in jouw omgeving gekomen.
De minimale oppervlakte-eis is 5 hectares. Er zijn vastwel beleggers bij de
huidige lege rentestand die in vastgoed gegaan zijn.

Zoek er een die er een substantieel aantal fruitbomen en\of tamme kastanjebomen
en\of bessenstruiken heeft gepoot en\of brede bloemenranden heeft aangelegd
en\of in de lappen gras witte klaver heeft gezaaid.
Die heeft wel belang bij bestuivers. Zjef :b10:

Gebruikersavatar
cklander
Berichten:102
Lid geworden op:wo 01 jul 2015, 14:06
Imker sinds:2015
Aantal volken:21
Bijenras(sen):Carnica Sklenar/Buckfast -Beebreed 55-38
Locatie:Hoensbroek
Contacteer:

Re: Ontheffing

Bericht door cklander » di 11 apr 2017, 14:11

Het is idd zoals Hans het zegt: vaak is er sprake van een gedoogtoestand mits de buren geen last ondervinden van 'lastige bijen' die iemand in de tuin achtervolgen...

Heb je daarentegen lastige buren, dan geldt meestal (daarvoor moet je de APV [= Algemene Plaatselijke Verordening] van je woongemeente doorlezen) binnen een afstand van 30 meter van woonhuizen dat je een 2 meter hoge afscheiding (heg of muur o.i.d.) moet hebben waarbij de kasten/korven op 6 meter afstand staan van de afscheiding.

Meestal helpt het als je de buren een potje honing brengt, dat kunnen ze echt waarderen. Heb je vriendelijke bijen, laat ze dan een keer meekijken.... Bij mij zijn de buren allemaal wel een keer komen kijken, samen met de kindertjes op de arm.... en de honing vonden ze heerlijk :wink:

De afstand tussen de tuin van de buren en die van mij is geen 6 meter en de afscheiding slechts 1.75m hoog (coniferen wat nog moeten groeien). Vorig jaar had ik een lastig volk ertussen zitten: die bijen kwamen ook kijken wat je aan het doen was als je in de tuin of op het terras zat, dat was niet zo prettig. Een van de kinderen van de buren is toen ook in hun tuin achtervolgd en vervolgens gestoken geworden, waarop ze mij - volkomen terecht - hebben aangesproken. Ik heb daar direct op gereageerd door het volk te verplaatsen naar een andere stand in de vrije natuur en daar vervolgens de koningin gewisseld. De buren konden dat echt waarderen: ze komen nog steeds af en toe met de kinderen kijken naar de bijtjes.....

Succes!

Gr. Chris

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Ontheffing

Bericht door Dirk Blanken » di 11 apr 2017, 18:09

Wat ik doe als ik nieuwe standen nodig heb:

Ik zet een advertentie in een plaatselijk/regionaal krantje.

Die beantwoorden alleen mensen die het leuk vinden om in hun tuin bijen te hebben.
Je gaat dan kijken of het geschikt is en maakt ev. afspraken.

Ik zet er minimaal 6 volken.

Groeten Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
cklander
Berichten:102
Lid geworden op:wo 01 jul 2015, 14:06
Imker sinds:2015
Aantal volken:21
Bijenras(sen):Carnica Sklenar/Buckfast -Beebreed 55-38
Locatie:Hoensbroek
Contacteer:

Re: Ontheffing

Bericht door cklander » di 11 apr 2017, 18:48

In aanvulling op de reactie van Dirk:

Benader de gemeente waar je woont en vraag aan hun of zij jou een stukje gemeentegrond ter beschikking stellen, misschien langs een waterbassin of iets dergelijks! Vraag voor een afgesloten stuk wat tevens bereikbaar is met de auto....

Veel suc6!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 168 gasten