Zwermlustig volk? En nu?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Re: Zwermlustig volk? En nu?

Bericht door Jaap v.Popering » za 29 apr 2017, 22:33

Een redcel zal op de dertiende dag uitlopen

En nu gewoon op de tuuter wachten , de leeftijd van een moercel is moeilijk te schatten .

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Zwermlustig volk? En nu?

Bericht door Jaap v.Popering » za 29 apr 2017, 22:35

Primus schreef:
Jaap, ik denk dat hier meer de neiging is om de moer te vervangen die niet volledig voldoet voor het volk. Dus ik ben uiterst benieuwd wie van ons als ouwe rotten het hier bij het rechte eind heeft. :oops:
Hou ons op de hoogte,

MVG CP
Wanneer er meerdere moercellen in een volk zitten , weet je pas achteraf of zij de resterende doppen verwijderen .

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Zwermlustig volk? En nu?

Bericht door Primus » za 29 apr 2017, 22:58

Hans schreef:Jaap, heb je met een redcel dat risico dan niet?

En het uitlopen van een moercel kun je ook bepalen met tuten en kwaken, toch? En zeker als je weet hoe oud de moercel is. Maar blijft lastig. Ik vergis me wel eens :wink:

Het gaat erom wat hij nu nog het beste kan doen om morgen een zwerm te voorkomen. Denk ik.
Er zal geen zwerm afkomen zie mijn hoger bericht :)

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Zwermlustig volk? En nu?

Bericht door Hans » za 29 apr 2017, 23:14

Neem je dat risico met 20 belegde moercellen zoals eerder aangetroffen werden?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwermlustig volk? En nu?

Bericht door Hans van der Post. » za 29 apr 2017, 23:40

Naamgenoot, het tuten en kwaken heeft en doel, niet voor ons imkers, maar wordt door de moeren gebruikt om te weten of er wel een nazwerm kan gaan wegzwermen of binnen moet blijven omdat er nog geen kwaker is.
Lees de reeks uit 2003: viewtopic.php?f=5&t=14890
!Hans.

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Zwermlustig volk? En nu?

Bericht door Hans » za 29 apr 2017, 23:42

Waar. Maar de imker weet dan ook dat de eerste moer over de raten loopt en dat de doppen gebroken kunnen / moeten worden.

Mocht er morgen een zwerm afkomen, dan ben je in ieder geval voorbereid en kun je hem wellicht nog scheppen.

Is het een moerwissel dan heb ik weer wat geleerd omdat bij mij altijd maar een paar doppen worden aangezet in dat geval. Geen 20.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Zwermlustig volk? En nu?

Bericht door tomer » zo 30 apr 2017, 01:14

imkerLAMP schreef: Op basis daarvan heb ik, zoals het advies dat gegeven is, een vlieger gemaakt. In het hoofdvolk heb ik een klein aantal zwermcellen laten zitten, waarvan één gesloten.
Morgen zal er alleszins geen zwerm zijn.
Als ik het goed heb zitten de koningin en de vliegbijen nu in de "vlieger". De ramen met broed zitten nu allemaal in de andere kast, het "hoofdvolk". Of heb je ook ramen broed bij de vlieger gehangen? De voorzwerm met de oude koningin is dus zowiezo vermeden.
In het "hoofdvolk" heb je nu dus de ramen broed met een paar doppen hangen, geen koningin en geen vliegbijen. Is er dan nog wel een zwermdrang?
Er is maar 1 gesloten dop, dus luisteren naar tuter/kwakers kan nu alleszins nog niet. Dat zal pas voor binnen een week ongeveer zijn, als dat al het geval zal zijn. Als je dan elke avond je oor tegen de kast houdt en een tuter hoort kan je de overige doppen breken zodat je geen nazwermen hebt. Hoor je geen tuter, dan komt er ook geen zwerm en hebben ze het zelf opgelost.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Zwermlustig volk? En nu?

Bericht door A.A. Staals » zo 30 apr 2017, 09:54

Ik denk dat Primus gelijk krijgt. Van de foto's die getoond worden krijg ik niet de indruk van een sterk zwermlustig volk.
Verder verbaast het mij de paniek en vrees voor zwermen. Het is wanneer er nog eitjes en larfjes aanwezig zijn beter doppen te breken dan het gedoe met doppen waar men niet van weet of en wanneer ze uitlopen. Ik vind het nooit raadzaam maar een dop te laten staan.

ad staals

Steve_Delannoye
Berichten:246
Lid geworden op:wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: Zwermlustig volk? En nu?

Bericht door Steve_Delannoye » zo 30 apr 2017, 12:41

Haal gewoon die sjoemelwas uit de kasten. Binnen de tien dagen heb je dan mooie vlakken broed en zien de bijen dat de koningin wel deugd. Zo groot ziet het volk er toch niet uit op de foto's. De bijen ondervinden dat er iets mis is maar weten niet wat.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk

imkerLAMP
Berichten:18
Lid geworden op:zo 20 mar 2016, 10:14
Imker sinds:2016
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Enschede
Contacteer:

Re: Zwermlustig volk? En nu?

Bericht door imkerLAMP » zo 30 apr 2017, 22:52

Het in inmiddels bijna einde van de dag. Maar ik kan alvast met zekerheid zeggen dat er vandáág niet is gezwermd. Wel werd er driftig gevlogen op de vlieger en op het hoofdvolk waren er een handvol bijen die aan het invliegen waren.

Ik las ergens nog een opmerking over het sjoemelraat. Dat is waarschijnlijk alleen het geval bij het ene raam dat getoond is op de foto. Dit betrof raat van een ander pakket. Dat gaat niet meer gebruikt worden.

Ik kom minimaal tweemaal per dag in het fietsenhok waar de kast staat en zal het tuten in de gaten houden.

Vandaag ben ik ook op bezoek geweest bij de eerste afleggen van dit volk. Deze had ik met de eerste dop in een zesramer op een andere locatie bij een bevriende imker gezet. Hij hoorde gistermiddag daarin getuut.
Vanochtend aldaar aangekomen bleek dat er nog steeds getuut (zie https://youtu.be/uTQmIwcketw ) werd en dat het volk in de aflegger naast de zwermcel zelf ook een aantal redcellen heeft aangelegd. Nadat we de tuter hadden gespot hebben we voorzichtig de redcellen verwijderd. Uit één van de doppen kwam een kwaker lopen, de andere was een gesloten dop met een larf. De tuter terug gezet in de zesramer en de kwaker is in een moerloos volk geplaatst.

Nu de komende dagen even nog goed luisteren naar het hoofdvolk hier thuis. Ik zal jullie daarvan wederom een update doen.
Patrick

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 31 gasten