BK vol honing, honingkamers niet uitgebouwd

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
kolnerke
Berichten:69
Lid geworden op:zo 19 jul 2015, 15:40
Imker sinds:2016
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica en bastaard
Locatie:Twente
Contacteer:
BK vol honing, honingkamers niet uitgebouwd

Bericht door kolnerke » do 01 jun 2017, 16:32

Hallo,

Ik heb 2 BK's waarvan de bovenste volgestopt is met honing (nectar).
Vorige week heb ik de honingkamer erop gezet maar omdat ik beginnend imker ben, heb ik alleen niet-uitgebouwde ramen erin zitten.

Ik had het koninginnenrooster erin zitten maar die heb ik er net tussen uitgehaald in de hoop dat ze de HK sneller gaan uitbouwen. Is er nog meer wat ik kan doen?

Of juist niet moet doen?

Groeten Tim

crunx
Berichten:329
Lid geworden op:vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie:Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: BK vol honing, honingkamers niet uitgebouwd

Bericht door crunx » do 01 jun 2017, 16:42

Zou je rooster erop laten.

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten:291
Lid geworden op:wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds:2016
Aantal volken:16
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: BK vol honing, honingkamers niet uitgebouwd

Bericht door harry mouris » do 01 jun 2017, 17:33

Ik zou de broedramen met honing eruit halen en daar nieuwe kunstraat inhangen. En dan zodanig dat ze tegen eventueel broednest aan zitten. Dan kunnen ze dat opnieuw uitbouwrn en de Q met beleggen. De honing kan je mooi slingeren.
Hierbij ga ik er wel vsnuit dat de honing verzegeld is.

Het rooster hoeft pas terug als ze beginnen met uitbouwen van de honingkamer.

Een andere optie is om de broedkamer waarin de honing zit boven het rooster te halen. Uiteraard zonder de Q. De honingkamer zet je er dan onder.
Eventueel broed in de broedbak loopt netjes uit en de vrijgekomen cellen zullen verder met honing gevuld worden. Deze methode wordt wel de Demarree methode genoemd. Het remt meteen de zwermlust

Succes

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: BK vol honing, honingkamers niet uitgebouwd

Bericht door Hans van der Post. » do 01 jun 2017, 17:38

kolnerke schreef:Hallo, Ik heb 2 BK's waarvan de bovenste volgestopt is met honing (nectar).
Vorige week heb ik de honingkamer erop gezet maar omdat ik beginnend imker ben, heb ik alleen niet-uitgebouwde ramen erin zitten.

Ik had het koninginnenrooster erin zitten maar die heb ik er net tussen uitgehaald in de hoop dat ze de HK sneller gaan uitbouwen. Is er nog meer wat ik kan doen?
Of juist niet moet doen?
Groeten Tim
Rooster vier dagen er uitlaten niet langer!! dan kijken of het volk begonnen is met bouwen. Ja? dan goed kijken of de moer boven loopt en haar in de tweede broedbak zetten - laten lopen dan het rooster leggen.
!Hans.

jochenb
Berichten:40
Lid geworden op:di 03 mar 2015, 21:23
Imker sinds:2014
Aantal volken:2
Bijenras(sen):carnica
Contacteer:

Re: BK vol honing, honingkamers niet uitgebouwd

Bericht door jochenb » vr 02 jun 2017, 10:06

zelfde meegemaakt! in stak gewoon een uitgebouwd raam naar boven, ofwel eentje met broed, zonder queen.

Hierdoor trekken ze naar boven en heb je verder geen problemen meer.
Ergens is het bij mij normaal dat ze de onderste bakken vullen met honing, dat gaat
gedurende de nacht allemaal de honingzolder in (als ze hem in gebruik hebben genomen).


Ik denk dat het het minste aan ingrepen bevat en ook wel efficient is :)

kolnerke
Berichten:69
Lid geworden op:zo 19 jul 2015, 15:40
Imker sinds:2016
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica en bastaard
Locatie:Twente
Contacteer:

Re: BK vol honing, honingkamers niet uitgebouwd

Bericht door kolnerke » za 03 jun 2017, 12:10

Hans van der Post. schreef:
kolnerke schreef:Hallo, Ik heb 2 BK's waarvan de bovenste volgestopt is met honing (nectar).
Vorige week heb ik de honingkamer erop gezet maar omdat ik beginnend imker ben, heb ik alleen niet-uitgebouwde ramen erin zitten.

Ik had het koninginnenrooster erin zitten maar die heb ik er net tussen uitgehaald in de hoop dat ze de HK sneller gaan uitbouwen. Is er nog meer wat ik kan doen?
Of juist niet moet doen?
Groeten Tim
Rooster vier dagen er uitlaten niet langer!! dan kijken of het volk begonnen is met bouwen. Ja? dan goed kijken of de moer boven loopt en haar in de tweede broedbak zetten - laten lopen dan het rooster leggen.

Dankjewel voor de reacties. Ik ga voor de bovenstaande oplossing zodat ik niet teveel hoef te rommelen in de kast. Morgen leg ik het rooster er weer tussen en dan is het afwachten.

Ik heb 2 kleine volkje aangeschaft, kan ik deze (onverzegelde) ramen ook als voerraam gebruiken?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: BK vol honing, honingkamers niet uitgebouwd

Bericht door Hans van der Post. » za 03 jun 2017, 12:29

Citaat:
Ik heb 2 kleine volkje aangeschaft, kan ik deze (onverzegelde) ramen ook als voerraam gebruiken?
Natuurlijk kan dat! Als je kunstraat wil laten uitbouwen is het nodig dat je suikerwater voert. Bijen gebruiken hun voorraad niet om te bouwen.
!Hans.

DE BIEZEN
Berichten:315
Lid geworden op:di 28 mar 2006, 21:34
Locatie:Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:

Re: BK vol honing, honingkamers niet uitgebouwd

Bericht door DE BIEZEN » za 03 jun 2017, 15:24

Harrie: Je geeft aan eventueel de broed- en honingkamer te wisselen. Kun je dan niet beter de honingkamer helemaal onder zetten?

Groet

Gerard

Luuk
Berichten:171
Lid geworden op:vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie:Gorinchem
Contacteer:

Re: BK vol honing, honingkamers niet uitgebouwd

Bericht door Luuk » za 03 jun 2017, 23:57

volgens mij moet je geduld hebben en gewoon niks doen. De linde moet nog beginnen (zag vandaag het eerste lindebloemetje open staan). Als het vol zit gaan ze vanzelf naar boven.

Maar als je per se iets wilt doen heb je ruime keuze met bovenstaande opties!

kolnerke
Berichten:69
Lid geworden op:zo 19 jul 2015, 15:40
Imker sinds:2016
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica en bastaard
Locatie:Twente
Contacteer:

Re: BK vol honing, honingkamers niet uitgebouwd

Bericht door kolnerke » zo 04 jun 2017, 14:25

Luuk schreef:volgens mij moet je geduld hebben en gewoon niks doen. De linde moet nog beginnen (zag vandaag het eerste lindebloemetje open staan). Als het vol zit gaan ze vanzelf naar boven.

Maar als je per se iets wilt doen heb je ruime keuze met bovenstaande opties!
Klopt, moet erbij zeggen dat het mij niet om de honing gaat maar meer om de ruimte die de Koningin heeft om eitjes te leggen,

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten