zwermen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

agnita
Berichten:23
Lid geworden op:za 10 jun 2017, 09:45
Imker sinds:2016
Aantal volken:1
Bijenras(sen):carnica
Contacteer:
zwermen

Bericht door agnita » za 10 jun 2017, 09:56

hallo,
ik ben sinds vorig jaar begonnen met een volkje buckfast in een thb. ze hebben het goed gedaan en in mei kwam de zwermlust op.
ik heb de bijen op een volkstuin in bossig/waterrijk gebied en omdat ik alles mee wil maken en het ook zo natuurlijk mogelijk wil doen besloot ik ze te laten zwermen. Dat ging allemaal goed, heb de zwerm zelf kunnen scheppen (erg spannend allemaal) en ze gehuisvest in een tweede thb.
Vervolgens heb ik het resterende volk simpelweg met een sluitbord in tweeën gesplitst, ik hoopte daarmee te voorkomen, dat er nog nazwermen zouden komen en dan had ik ook wat meer kans op een bevruchte koningin. Beide volken hebben de gek met me, want er zijn inmiddels 2 nazwermen geweest. Eentje is in het bos verdwenen en eentje heb ik kunnen scheppen en zitten in een kleine thb. Ik heb een stethoscoop en kan duidelijk tuters en kwakers horen. Kom ik eindelijk op mijn vraag: Als in een volkje een tuter zit en kwakers, kun je dan de kwakers verwijderen, zodat er alleen een pas uitgelopen koningin in het volkje zit, of is dat een slecht idee en gaat de koningin er alsnog met een zwermpje vandoor, waardoor er geen enkele koningin meer aanwezig is?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: zwermen

Bericht door Hans van der Post. » za 10 jun 2017, 10:14

Ja als er een tuter en kwakers in de kast zitten kun je doppen breken.
Doe dit einde middag. Er lopen als je doppen breekt lopen deze onder je handen uit en heb je meerdere koninginnen het volk.
Zou het wel doen ander heb je weer een nazwerm. :wink:
!Hans.

agnita
Berichten:23
Lid geworden op:za 10 jun 2017, 09:45
Imker sinds:2016
Aantal volken:1
Bijenras(sen):carnica
Contacteer:

Re: zwermen

Bericht door agnita » zo 11 jun 2017, 16:55

bedankt voor je reactie, ik heb je advies opgevolgd, en vond nog 4 zwermcellen met volwassen koninginnen, heb ze meteen ook maar gemerkt.
Nu was het eigenlijk niet helemaal een antwoord op mijn vraag: ik bedoelde eigenlijk, had ik die zwermcellen ook uit het volk kunnen halen, dus zonder de koninginnen in te laten lopen, zodat alleen de uitgelopen koningin (de tuter) bleef zitten?

Gebruikersavatar
Fish
Berichten:681
Lid geworden op:wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds:2014
Aantal volken:14
Bijenras(sen):Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: zwermen

Bericht door Fish » zo 11 jun 2017, 19:28

De volgende keer zou ik ze niet meer merken vlak nadat ze zijn uitgelopen. Liever als ze terug zijn van bruidsvlucht en aan de leg zijn.

Een tuter is een koningin die uit de dop is gelopen. Wellicht heb je een reden om alle koninginnen in te laten lopen nadat je een tuter hoort, maar dit hoeft zeker niet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 30 gasten