BK vol honing, HK niet vol?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:
Re: BK vol honing, HK niet vol?

Bericht door johan » di 20 jun 2017, 10:38

AnnekeW schreef:En dan kan het toch nog steeds een goed idee zijn om ook bovenin een ingang te maken of niet? Dan kunnen de huisbijen het meteen ter plekke in de juiste raat stoppen in plaats van het eerst beneden te stouwen en vervolgens weer omhoog te sjouwen. Bijen werken zo efficiënt mogelijk, en met een gaatje erbij scheelt het ze een hoop werk
Er zijn wel meer dingen waar wij niet van weten waarom de bijen het zo en niet anders doen.
een mogelijke verklaring voor bovenstaande is dat er voor de verzorging van het broed veel water nodig is. verse nectar bevat veel water. mogelijks wordt dit water dus in eerste instantie in het broednest opgeslaan omdat dit het broed ten goede komt. het is maar gissen hoor.
een meer zekerder verklaring is dat ze de reeds ingedikte honing (water-suikergehalte 20/80) niet willen verdunnen met verse nectar waar het water-suikergehalte 80/20 is. bij matige dracht slaan ze de verse nectar op onder of naast het broed. maar bij overvloedige dracht is dat niet meer voldoende, waardoor ze ook het broednest inpalmen.
merk ook op dat de zwermstemming volledig onderdrukt wordt bij overvloedige dracht. op zo'n moment hebben de bijen wel iets anders te doen dan zwermen.
wanneer het broednest 'verzuipt', moeten de huisbijen geen/minder broed verzorgen. hierdoor verouderen de huisbijen minder snel. de broedstop is daarom niet onmiddellijk een probleem naar sterkte van het volk toe. eens de massale dracht voorbij is komt er automatisch terug plaats voor de koningin om te leggen en hernemen de huisbijen hun taak van broedverzorging.

AnnekeW
Berichten:272
Lid geworden op:di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds:2015
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: BK vol honing, HK niet vol?

Bericht door AnnekeW » di 20 jun 2017, 14:36

Hans van der Post. schreef: Heb je je afgevraagd waarom het bijenvolk de nectar (80% water) eerst in het broednest stoppen?
Heb jij je afgevraagd waarom ik deze vraag stel? Het lijkt me nogal wiedes dat ik een vraag stel omdat het mij juist niet duidelijk is waarom ze dat doen?!
Hans van der Post. schreef: Denk je nu echt dat bijen als mensen denken? :violin:
Hans, je viool klinkt wat vals.
Nee, ik ben niet antropomorf en ik hoopte wat suggesties in positieve zin te krijgen. Ik vind opbouwende kritiek prima, maar belerende reacties als deze hoeven van mij niet. Ik heb niet jouw ervaring en volgens mij is er niets mis met het stellen van vragen, ook al blijkt het antwoord voor jou voor de hand te liggen. Volgens mij zijn we hier met z'n allen op dit forum om iets van elkaar op te steken en niet om elkaar de loef af te steken.

AnnekeW
Berichten:272
Lid geworden op:di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds:2015
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: BK vol honing, HK niet vol?

Bericht door AnnekeW » di 20 jun 2017, 14:53

johan schreef:
AnnekeW schreef:En dan kan het toch nog steeds een goed idee zijn om ook bovenin een ingang te maken of niet? Dan kunnen de huisbijen het meteen ter plekke in de juiste raat stoppen in plaats van het eerst beneden te stouwen en vervolgens weer omhoog te sjouwen. Bijen werken zo efficiënt mogelijk, en met een gaatje erbij scheelt het ze een hoop werk
Er zijn wel meer dingen waar wij niet van weten waarom de bijen het zo en niet anders doen.
een mogelijke verklaring voor bovenstaande is dat er voor de verzorging van het broed veel water nodig is. verse nectar bevat veel water. mogelijks wordt dit water dus in eerste instantie in het broednest opgeslaan omdat dit het broed ten goede komt. het is maar gissen hoor.
een meer zekerder verklaring is dat ze de reeds ingedikte honing (water-suikergehalte 20/80) niet willen verdunnen met verse nectar waar het water-suikergehalte 80/20 is. bij matige dracht slaan ze de verse nectar op onder of naast het broed. maar bij overvloedige dracht is dat niet meer voldoende, waardoor ze ook het broednest inpalmen.
merk ook op dat de zwermstemming volledig onderdrukt wordt bij overvloedige dracht. op zo'n moment hebben de bijen wel iets anders te doen dan zwermen.
wanneer het broednest 'verzuipt', moeten de huisbijen geen/minder broed verzorgen. hierdoor verouderen de huisbijen minder snel. de broedstop is daarom niet onmiddellijk een probleem naar sterkte van het volk toe. eens de massale dracht voorbij is komt er automatisch terug plaats voor de koningin om te leggen en hernemen de huisbijen hun taak van broedverzorging.
Dank je wel Johan, hier heb ik wat aan! Interessant om jouw verklaring te lezen. In mijn geval zou het allebei de doelen kunnen dienen: het is op het moment verschrikkelijk droog en heet en de bijen moeten hard werken om water in het broednest te krijgen. Dus kan de "natte" nectar goed gebruikt worden om de (jonge) bijen in het broednest te voorzien van water. In de "leeggehaalde" honingkamer zit zeker nog honing die eerst verzegeld was en wellicht willen ze deze eerst verder schoonmaken voordat ze er verse nectar in opslaan om inderdaad vermening van verschillende diktes te voorkomen.
Ik merk inderdaad dat er totaal geen zwermstemming is, al puilt de kast uit van de bijen!

Oranjedal
Berichten:95
Lid geworden op:zo 23 aug 2015, 21:07
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast, bastaard
Locatie:Drenthe
Contacteer:

Re: BK vol honing, HK niet vol?

Bericht door Oranjedal » di 20 jun 2017, 16:05

Hoi Anneke,

Niet zo'n rare vraag hoor. Er zijn meer mensen die hierover nagedacht hebben.
Ik heb wat foto's gezien waar een extra ingang gemaakt is in meerdere honingkamers. Ik heb er een tijd terug iets over gelezen op https://honeybeesuite.com/
image.jpeg
image.jpeg
Groeten,
Marcel

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten:291
Lid geworden op:wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds:2016
Aantal volken:16
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: BK vol honing, HK niet vol?

Bericht door harry mouris » di 20 jun 2017, 20:24

Ik denk dat het niet verstandig is. De kans op roverij neemt toe. Er is ineens veel meer te verdedigen. Ik vermoed dat de wachters van nature bij de onder ingang zitten. Bovendien slaan de bijen de honing zo ver mogelijk bij de ingang vandaan op. Een extra ingang juist bij de honing zal tot veel onrust leiden.

Bovendien...in de natuur hebben ze het ook niet nodig. Ik rommel altijd zo min mogelijk. Hanteer de gebruikelijke werkwijzen en heb nog nooit problemen gehad. Ook geen zwermen trouwens.

Hoop dat je iets aan mijn zienswijze hebt.

victort
Berichten:158
Lid geworden op:za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds:2010
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie:Riemst
Contacteer:

Re: BK vol honing, HK niet vol?

Bericht door victort » di 20 jun 2017, 21:18

Ik heb deze situatie ook al meermaals gehad. Extra toegangsgaten maken lijkt mij een slecht idee, wegens voornoemde problemen die kunnen ontstaan. Voor mij hielp het door rustig af te wachten welke oplossing de bijen zelf bedachten. Zodra het broednest, volgens hen, goed was omgeven met voer, werd er toch naar boven getransporteerd. Teveel ingrijpen en willen begrijpen lijkt mij een slechte houding tav de bijen. De illusie van controle over het gedrag van bijen is, net zoals bij de mens, een veel beter uitgangspunt. Kijk, interpreteer en rust als basisattitude is veel beter om je inrichting voor komende jaren aan te passen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten